Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Et populært tema ettersom jeg kan se her på DOL når jeg søkte på det....Men:

Jeg er 37+1 etter UL termin og 38+3 etter menstermin.

Jeg har de siste 3 dagene forsøkt å sjekke om livmorhalsen er moden, når jeg har stått i dusjen.

Både i går og for to dager siden kjente jeg en "tapp" på kanskje en cm eller to helt innerst i skjeden. Kunne ikke kjenne noen åpning eller spalte.

I dag derimot kunne jeg ikke kjenne noen tapp, alt var bare mykt. Syns dette var så rart, for jeg kjente det veldig tydelig i går morges.

Må legge til at jeg i hele går følte at jeg var veldig "tung" i underlivet, trodde at hodet på babyen var på tur ut når som helst ;)

Var på bytur og gikk veldig mye og var øm i underlivet. Hadde noen kynnere som vanlig, men ikke noe mer. God aktivitet.

Er det sannsynlig at livmorhalsen nå har flatet seg ut i og med jeg ikke kunne kjenne noe i dag? Prøvde flere ganger...

Og må ungen ha sunket dypt ned i bekkenet, evt feste seg før man blir moden?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50810-modning-av-livmorhalsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så lett å kjenne på seg selv og få et klart bilde av hvor langt modenheten har kommet. Åpningen eller spalten er ofte rettet bakover, så den må man være øvet for å finne.

Det kan godt tenkes at det har skjedd en viss modenhent i livmorhalsen i løpet av de siste dagene, men det har strengt tatt ingen betydning for om du kommer til å føde snart eller ei. Det er ingen forutsetning for livmorhalsens modenhent at hodet til barnet har festet seg eller ei, men dette skjer som oftest i løpet av de siste ukene av svangerskapet uansett. Jeg vil egentlig anbefale deg å ikke kjenne så mye etter på egen hånd. Du blir neppe klokere av det og det er en viss fare for å føre inn bakterier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...