Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 28 år som er gravid i uke 3-4. Det er 4. gangen jeg er gravid, men kun ett av svangerskapene har ført fram til et barn. Barnet er nå 2 år gammelt. Mitt første og tredje svangerskap endte med missed abotion, henholdsvis i uke 16 og 18. Altså har jeg fått ett barn i mellom to missed abotions (heretter m.a.). Nå er jeg selvsagt engstelig for å oppleve en m.a. igjen, og lurer på hvor stor sjansen er for at det kan skje. Videre lurer jeg på hvilke rettigheter jeg har ovenfor helsetjenesten når det gjelder ekstra og tidlige ultralydundersøkelser. De to gangene jeg har m.a. har legene opplyst om at fosteret døde i mellom uke 7 og 9. Jeg har da gått med et dødt fosteranlegg i opptil 11 uker! Det er ikke noe jeg ønsker å oppleve igjen. Ellers kan jeg opplyse om at jeg er sunn og frisk, og ikke bruker andre tilskudd i hverdagen enn Møllers Dobbel!

Jeg blir veldig glad for svar, da jeg bor på et lite sted med lang vei til gynekolog og en allmennpraktiserende lege som gjør så godt han kan (men han kan ikke nok om dette!).

Med vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50855-missed-abotion/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mulighet til å reise til et privatdrevet legesenter? Jeg var til ultralyd nå i uke 7, og kunne se at hjertet slo og at alt var normalt. Jeg har vært gjennom 3 spontanaborter, og følte derfor et ekstra behov for å se om utviklingen var som den skulle. Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50855-missed-abotion/#findComment-200471
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg har full forståelse for at du er engstelig for at du igjen skal oppleve en missed abortion. Du har helt kart rettigheter og det er vanlig å henvise kvinner med slik forhistorie til ultralyd tidlig i svangerskapet hvis dette er et ønske hos kvinnen. Man har selvfølgelig ingen garanti for at dette skal skje igjen, men jeg kan ikke anbefale deg annet enn å leve normalt, ta folat, holde deg unna alkohol og tobakk og medikamenter. Siden du har opplevd missed abortion to ganger allerede, kan det tenkes at du er noe mer utsatt enn kvinner flest, men det behøver slettes ikke være sånn. Statistisk sett er det minimale sjanser for at en kvinne skal oppleve dette flere ganger. Normalt vil kroppen kvitte seg med fosteranlegget kort tid etter det har sluttet å utvikle seg. Hvis du mot formodning skulle oppleve å abortere igjen, er det helt klart på sin plass å utrede en årsakssammenheng. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50855-missed-abotion/#findComment-201843
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...