Gå til innhold

Medieoppslag / flertallet har snudd

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil gjerne gi noen kommentarer til dette. Først må man jo si at jobben FUB har gjort er enestående, og at vi får håpe politkerne står ved det de sier nå (man skal være litt forsiktig med å ta "seieren" på forskudd - men siste dagers nyheter er veldig positive).

Men noen tanker om begrepsbruken: Vi bør slutte å bruke begrepet "egenandel" om full egenbetaling. For de fleste innebærer ordet "egenandel" det man betaler for f. eks. et legebesøk eller medisiner på blå resept - noen få hundelapper i året.

Det er ikke det dette handler om - man betaler ingen ANDEL, men hele beløpet selv. Det er derfor uheldig at journalister og andre bruker dette begrepet - det gir feil bilde av situasjonen.

I tillegg bør vi tenke på bruken av ordene "kunstig" befruktning og prøverør. Disse begrepene skaper et bilde i hodet på leser/seer som ikke er heldig - jeg har stadig møtt mennesker som ikke aner hva IVF er fordi man opplever det som "tukling" med naturen - enkelte går så langt som å blande inn gen-teknologi osv. i samme diskusjon. Kunnskapsnivået er faktisk ganske lavt i befolkningen (og blandt enkelte politkere), på hva dette faktisk dreier seg om.

Hvor ordet "prøverør" i det hele tatt kommer fra aner jeg ikke, men smak litt på ordet og se om det ikke gir deg assosiasjoner til kjemiforsøk og rare blå/røde blandinger med skummelt innhold.

Betegnelsen "assistert befruktning" mener jeg gir en korrekt beskrivelse, den gir heller ingen uønskede assosiasjoner.

Synes vi som sitter midt oppe i dette bør gå foran og bruke betegnelser vi føler og mener gir korrekte bilder av hva vi diskuterer.

Dette var ikke ment som kritikk av noen, bare et innlegg om tankene jeg har gjort meg de siste dagene.

Noen som er enige/uenige?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50902-medieoppslag-flertallet-har-snudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg Synarella. Kommer nok til å ha problemer med å kutte ut ordet prøverørsforsøk. Føler at det er godt innarbeidet. Min erfaring er at når jeg bruker det ordet til andre, så forstår de kjapt hva jeg mener. Jeg har heldigvis til gode å få høre uvitende kommentarer som genforsknng, tukling med naturen osv. Ellers så liker jeg å bruke IVF og ICSI, men det er det ikke alle som forstår.

Hilsen

Jeg har ofte tatt meg selv i å snakke om kunstig befruktning i steden for assistert befruktning.

Videre har jeg i likhet med deg også stusset over ordet "egenandel".

Det er faktisk ganske viktig at begrepsbruken er korrekt fra vår side, skal vi få gjennomslag.

Jeg må innrømme at før jeg befant meg i denne situasjonen, var jeg i utgangspunktet skeptisk til "kunstig befruktning" - rett og slett fordi det gav negative assosiasjoner til "tukling med naturen" o.l.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...