Gå til innhold

Karies hos 2-åring

Anbefalte innlegg

Gjest Kristine30

Hei!

Jeg har ei datter på to og et halvt år. Jeg var hos tannlege med henne for noen dager siden, og fikk konstantert at hun hadde et lite hull i fremste jeksel. Hun har hatt ett hakk i den tannen som har gjort at det har samlet seg"puss" der som jeg ikke har klart å få pusset bort. Tannlegen sa at hvis jeg var nøye med tannpuss og gi henne fluortabletter og passe på at hun får lite søtt så trodde han at hun ikke behøvde å gjøre noe med det på lang tid. Hullet var veldig lite.

Nå pusser jeg tennene hennes tre ganger om dagen og gir henne en fluortablett(0,25mg) morgen og kveld. Tror du jeg kan unngå at hullet utvikler seg noe mere ved å gjøre dette nå? Får hun for mye fluor? Tannkremen hun får inneholder0,1%F.

Har du noen råd på hvordan jeg bør gripe an dette?

Med vennlig hilsen

bekymret mamma

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50944-karies-hos-2-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kristine30

Hei!

Glemte å nevne at hun har veldig dype og grove jeksler som er vanskelige å komme til i alle kroker. Jeg spurte tannlegen min om det fantes børster spesielt beregnet på slike jeksler. Han sa at det fantes, men at de var for harde til å bruke på små barn.

Har du noen råd når det gjelder type tannbørste?

med vennlig hilsen

Kristine

Erik Johannessen, Tannlege

Begynnende hull slik du beskriver kan slutte å utvikle seg. Apoteket ditt kan fortelle deg hvordan du skal dosere fluor i forhold til mengden fluor i drikkevannet hos dere.

God munnhygiene er bra, men tannpuss tre ganger om dagen er å ovedrive og kan medføre mere pusse og slitasjeskade på tannkjøtt enn det som er nødvendig.

Men det er først og fremst en ting som er viktig og det er regelmessige målider uten noen form for mellommåls-spising.

Min oppskrift er denne:

Optimal fluordosering. En meget grundig tannpuss hver dag. Regelmessige måltider. Vann å drikke utenom måltidene.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...