mtd Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Jeg venter tvillinger etter et vellykket prøverørsforsøk tidligere i år. Jeg er 13+2 på vei nå. For 2 år siden fødte jeg en gutt også etter pr.rør forsøk. Da jeg testet positivt denne gangen, var jeg kraftig overstimulert (hyper- stimuleringssyndrom) og var innlagt på sykehus i 1 uke. Jeg hadde da en hvilepuls på 120 og la på meg 5 kilo på en helg (bare væske). Etter dette forsvant magen helt, men pulsen er fortsatt høyere enn normalt. I tillegg er jeg mye plaget med hodepine og svimmelhet. Blodtrykket har vært fint hele tiden etter innleggelsen (på sykehuset var det litt lavt). Hva kan jeg gjøre med dette? Hvorfor er det slik? På forhånd takk for svar! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51064-tvilling-svangerskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Å få økt puls i svangerskapet er helt normalt og behøver ikke ha noen sammenheng med at du ble overstimulert med hormoner. Svimmelheten og hodepinen kan ha sammenheng med de forandringenen som skjer i sirkulasjonssystemet allerede tidlig i svangerskapet. Totalt blir det dannet nesten 50% mere blod, og pulsen er blant de ting som kan bli kraftig påvirket. Det er svært viktig at du drikker mye, gjerne 3 liter om dagen. Dette kan hjelpe på både pulsen, svimmelheten og hodepinen. Du må også sørge for å spise hyppige små måltider. Alt dette er spes. viktig når du bærer på tvillinger, siden påkjenningen på kroppen er større enn vanlig. Regner med at du har tatt blodprøver tidlig i svangerskapet, bl.a. serum ferritin, som sier noe om jernlagrene dine. Er disse tilfredstillende, er det ingen grunn til å frykte at du er blodfattig så langt ihvertfall. Snakk med din lege om dette, spes. hvis du føler at du blir dårligere. Du må selvfølgelig sørge for å få nok hvile og søvn, noe som er svært nødvendig også tidlig i i svangerskapet. Sykemelding må selvfølgelig vurderes hvis du ikke blir bedre. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51064-tvilling-svangerskap/#findComment-201823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.