Gå til innhold

sår i endetarmen?

Anbefalte innlegg

I den siste måneden har jeg fått blod på papiret etter at jeg har vært på do. Det skjer bare når jeg tømmer tarmen. For meg virker det som om det rett og slett er endetarmen som sprekker. Det gjør veldig vondt, og etterpå er det som sagt litt (ikke mye..) blod på papiret. Dette skjer hver eneste gang, for såret gror mer eller mindre for hver gang. Nå i det siste har det imidlertid vært vondere enn før, og jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre med dette. Jeg er litt engstelig for å gå til legen. Hva kan årsaken være? Infeksjon/betennelse? Hva er hemorider? Dette problemet plager meg, for jeg gruer meg til å gå hver gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5117-s%C3%A5r-i-endetarmen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muligheten er til stede for at det er hemorider. Hemorider er en poseansamling av blod. Det kjennes ut som små druer og er ikke farlig, men vondt. Har problemer med det selv og har aldri vært hos lege. Det kommer som regel hvis man har stadig hard mage eller diare. Man kan få reseptfrie salver på apoteket mot hemorider. Det er et vanlig problem så det er ikke noe å være redd for. Er du usikker på om det kan være hemorider burde du gå til lege.

Mitt forslag til deg er å lese om hemorider og/eller gå til legen. Jeg selv bare vet at det er hemorider derfor har ikke jeg vært hos lege. Spør moren din, hu veit helt sikkert garantert hvordan det er å ha hemorider og hvordan man finner ut at det er det. De fleste som har født får hemorider.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5117-s%C3%A5r-i-endetarmen/#findComment-28136
Del på andre sider

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til topasa ang sår i endetarmen

Dette høres ut til å være "analfissur", dvs sprekkdannelser i huden akkurat i åpningen. Når denne åpningen utvider seg under avføring vil det bli en liten blødning, som da ofte gir seg raskt. Hvis du får mer vondt bør du sees på av lege. Det finnes reseptbelagte salver etc som ofte hjelper godt. Evt kan du i mellomtiden forsøke med skylling av baken i grønnsåpevann og smøre reseptfri Scheriproct salve.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5117-s%C3%A5r-i-endetarmen/#findComment-28267
Del på andre sider

Til topasa ang sår i endetarmen

Dette høres ut til å være "analfissur", dvs sprekkdannelser i huden akkurat i åpningen. Når denne åpningen utvider seg under avføring vil det bli en liten blødning, som da ofte gir seg raskt. Hvis du får mer vondt bør du sees på av lege. Det finnes reseptbelagte salver etc som ofte hjelper godt. Evt kan du i mellomtiden forsøke med skylling av baken i grønnsåpevann og smøre reseptfri Scheriproct salve.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

dette analfissur... er det på noen måte farlig? altså, kan jeg få noen verre sykdommer/tilstander dersom jeg blir gående lenge med det... og er det noen mulighet for at det går over av seg selv??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5117-s%C3%A5r-i-endetarmen/#findComment-28403
Del på andre sider

Muligheten er til stede for at det er hemorider. Hemorider er en poseansamling av blod. Det kjennes ut som små druer og er ikke farlig, men vondt. Har problemer med det selv og har aldri vært hos lege. Det kommer som regel hvis man har stadig hard mage eller diare. Man kan få reseptfrie salver på apoteket mot hemorider. Det er et vanlig problem så det er ikke noe å være redd for. Er du usikker på om det kan være hemorider burde du gå til lege.

Mitt forslag til deg er å lese om hemorider og/eller gå til legen. Jeg selv bare vet at det er hemorider derfor har ikke jeg vært hos lege. Spør moren din, hu veit helt sikkert garantert hvordan det er å ha hemorider og hvordan man finner ut at det er det. De fleste som har født får hemorider.

Lykke til.

takk for svar. jeg tror ikke det er hemorider, for jeg har ingen "kuler" eller klumper. bare sår. men takk for omtanken. PS: Moren min har ikke født. jeg er adoptert...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5117-s%C3%A5r-i-endetarmen/#findComment-28404
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

dette analfissur... er det på noen måte farlig? altså, kan jeg få noen verre sykdommer/tilstander dersom jeg blir gående lenge med det... og er det noen mulighet for at det går over av seg selv??

Til yopasa vedr. sår i endetarm. analfissur er ikke farlig, bare smertefullt. Faren ligger eventuelt i at en ikke kontakter lege dersom endetarmsplagene endrer karakter eller blir værre. Kreft i området finnes, men har ingen sammenheng med analfissur.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5117-s%C3%A5r-i-endetarmen/#findComment-28541
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...