Gjest Pricilla Skrevet 26. september 2000 Del Skrevet 26. september 2000 hei! Lillesøstra til venninna mi går på barneskolen og har lus i klassen.. i går fant helsesøsteren på skolen hennes lus i lillesøstras hodebunn. Lillesøstra til venninna mi har ligget i senga hennes og de har brukt samme børste... Venninna mi var hos meg på lørdag og brukte børsten min! Er jeg smittet tror dere? jeg har aldri hatt lus før og fikk helt panikk da hun ringte meg i går.. Er vel best å kjøpe luseshampo? Oxo lurer jeg på hvor lusa kommer fra? Hvis jeg begynner med luseshampo i dag, vokserd det egg i hodet på meg fordet? Jeg klør over hele kroppen bare av tanken.. hva med sofaen og sånn? Jeg har ligget med hodet på den.. dør lusa uten hud eller kan de leve i sofane..? æsj.. noe så ekkelt! siste gang jge låner bort børsten min i hvert fall!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5123-er-jeg-smittet-av-hodelus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest syrin Skrevet 26. september 2000 Del Skrevet 26. september 2000 Lus er heldigvis ikke så smittsomt som man frykter. I min datters barnehage har det vært lus 2 ganger uten at hun har fått det. Det beste du kan gjøre er å undersøke hodebunnen din. Lus legger små hvite egg som du kan se etter noen dagers smitte. Du kan også kjøpe en lusekam på apoteket som gjør det lettere å få øye på lusa. Luse-egg kan ligne på flass men i motsetning til flass henger eggene igjen på hårstråene og er ikke så lett å få av som flass. Lusa er svart og veeeldig liten. Hvis du ikke finner egg/lus så er det ingen grunn til å kjøpe lusekur. og finner du lus så er det fort gjort med en kur å bli kvitt dette. Lusa lever visst ikke mer enn 1 døgn i friluft. og dør ved kalde tempraturer. (frysetemp.) Ps. det kan nok ta en stund før du vil merke/se om du er smittet. Ca. 1 uke tror jeg. lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5123-er-jeg-smittet-av-hodelus/#findComment-28326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pricilla Skrevet 27. september 2000 Del Skrevet 27. september 2000 Lus er heldigvis ikke så smittsomt som man frykter. I min datters barnehage har det vært lus 2 ganger uten at hun har fått det. Det beste du kan gjøre er å undersøke hodebunnen din. Lus legger små hvite egg som du kan se etter noen dagers smitte. Du kan også kjøpe en lusekam på apoteket som gjør det lettere å få øye på lusa. Luse-egg kan ligne på flass men i motsetning til flass henger eggene igjen på hårstråene og er ikke så lett å få av som flass. Lusa er svart og veeeldig liten. Hvis du ikke finner egg/lus så er det ingen grunn til å kjøpe lusekur. og finner du lus så er det fort gjort med en kur å bli kvitt dette. Lusa lever visst ikke mer enn 1 døgn i friluft. og dør ved kalde tempraturer. (frysetemp.) Ps. det kan nok ta en stund før du vil merke/se om du er smittet. Ca. 1 uke tror jeg. lykke til takk for svar.. jeg var på apoteket og forklarte hvordan det var og spurte hva jeg skulle gjøre.. Hun sa at det ikke var sikkert jeg var smittet, og bare skulle kjøpe meg lusekam. Så jeg kjøpte en lusekam til meg og samboern, så nå plukker vi i hodet på hverandre for å se om vi ser noe uvanlig. Håper bare at jeg slipper unna jeg! Jeg har i hvert fall kasta børsten som venninna mi hadde brukt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5123-er-jeg-smittet-av-hodelus/#findComment-28433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 27. september 2000 Del Skrevet 27. september 2000 Til priscilla vedr. hodelus. Hodelus er helt ufarlig, og har ikke noe med dårlig hygiene å gjøre, men det smittes lettere der folk bor tett sammen eller deler klær mm. Synes du kan avvente litt, og sjekke med lusekam i hårbunnen over ørene i nærmeste framtid. Apoteket har gode tips videre om du er i tvil. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spes. allmennmedisin og idrettslege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5123-er-jeg-smittet-av-hodelus/#findComment-28511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.