Zarine Skrevet 26. september 2000 Skrevet 26. september 2000 Etter at eg fikk ein baby for 5 1/2 mnd sidan, har eg vore så mykje meire sjuk enn før. Eg blir stadig forkjøla, har hatt halsebetennelse (fikk penicillin), halsbetennelse igjen, ørebetennelse... Er det normalt å få dårlegare immunforsvar når ein får barn? Eg hadde ein hard fødsel og mista mykje blod, men fikk transfusjon og hadde fint hgb nivå på 6-vk ktr. Eg ammar barnet mitt. Kan det spele inn - blir eg "tappa" for energi, på ein måte? Er det noko eg kan gjere for å bli meir motstandsdyktig? 0 Siter
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 27. september 2000 Skrevet 27. september 2000 Til zarine vedr. immunforsvar. Det er ikke uvanlig at bybakte mammaer er slitne av flere grunner; oppstykket nattesøvn, uregelmessige måltider og daglig kalori-underskudd på grunn av ammingen. prøv å spis mye frukt og grønt, og prøv å sitte ned å hvile når du spiser og litt etterpå. Du kan gjerne bruke en multivitamin-tablett, tran og C-vitaminer. Jeg synes også det kan være en ide å sjekke både jernlager, stoffskifte og blodsukker. Når babyen blir 6 mnd, skal hun kunne klare å spise nok i løpet av dagen, slik at du får minst 6 timer sammenhengende søvn. For å komme inn i denne nye rutinen må ofte barnepappaen stille opp med den upopulære tåteflasken med vann en 3-4 netter, før barnet heller vil sove rundt. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spes. allmennmedisin og idrettslege. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.