Gå til innhold

Konsekvenser av hjernesvulst

Anbefalte innlegg

Min svigermor (62 år) har fått konstatert at hun har en svulst i hodet. Denne er såvidt jeg forstår i tilknytning til hjernehinnen. Svulsten er i følge legene ikke ondartet, den har sannsynligvis vært der lenge og vokser veldig lite (de trodde først at veksten var stanset, men har nå sett at det er en viss utvikling i den). Grunnet til at hun i det ehele tatt ble utredet, er vedvarende problemer med hodepine.

Legene ønsker nå å operere svulsten, og hun er veldig i tvil om hva hun skal gjøre. Hun har falt til ro med tanken om at den er der, og at den er godartet. Det hun er engstelig for er operasjonen og komplikasjoner i forbindelse med denne.

Det jeg kunne tenke meg å vite mer om, er hvilke konsekvenser det kan ha å la en slik svulst bli værende. Hvordan vil det virke inn over tid, kan det føre til hukommelsesvikt, hodepine, svimmelhet, problemer motorisk?

Vi som står litt utenfor, mener å se at hun har fått noe dårligere hukommelse i det siste året - glemmer ting som hun før aldri hadde problemer med å huske. Hun har også fryktelige anlfall av migrene som slår henne helt ut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5133-konsekvenser-av-hjernesvulst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære MaSa !

Det høres ut som svigermor har et "meningeom", som er en godartet svulst utgått fra hjernehinner. Selv om svulsten i seg selv er ufarlig og godartet, kan den etterhvert som den vokser begynne å trykke på tilstøtende deler av hjernen. Dermed oppstår ulike symptomer, alt etter hvilken del av hjernen som trykkes på (lammelser, føletap, nedsatt hukommelse, hodepine, gjerne krampeanfall). Etterhvert kan svulsten noen ganger bli så stor at man må operere for at pasienten skal overleve.

Jeg synes dere bør lytte nøye til de råd som gis fra behandlende neurolog / neurokirurg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...