Gå til innhold

Å nåle termin utfra ultralyd er det tåpeligste...!

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Da jeg selv var gravid meg forrige barn viste ultralyd termin to uker senere enn normalt, og to uker senere enn terminen skulle fødselen settes i gang. Jeg visste terminen var feil, terminen min måtte bli to-tre uker før ultralydterminen i følge målt eggløsning. Da jordmor påstod jeg hadde blitt befruktet hadde allerede jeg bekreftet graviditeten med graviditetstest, men hun nektet å høre!

Barnet kom til to uker før ultralydterminen, men var fryktelig stort, måtte tas med sugekopp, hadde lange negler, våkent blikk, og legene sa det var et typisk OVERTIDSBARN jeg hadde fått, enda fødselen skjedde to uker før jordmors ultralydtermin!

Jeg tør ikke tenke på hva som ville skjedd dersom fødselen ikke hadde kommet i gang, og jordmødrene hadde satt overtidsdatoen til en måned etter! Det er vel stor risiko for at babyen hadde dødd da.

Jeg kjenner faktisk til en dame hvor dette hendte,

Jeg kunne dannet en hel hær med meg om kvinner som faktisk får terminer via ultralyden altfor sent i forhold til egen beregning.

EN TING er at babyer blir altfor store, og kan dø av å bli altfor overtidige. En kjentere sak er jo at man får problemer med fødselspengene og beregnet permisjon.

Denne gang vurderer jeg meget sterkt å takke nei til ultralyd.

Jeg skammer meg på jordmødres bekostning, at de enda ikke skjønner at ultralydtermin alldeles ikke er noen fullgod sikkerhet, og at de burde slutte å måle fostere ved ultralyd, det holder å se at de er friske, og i noenlunde normal størrelse. En BITTELITEN feilmålimg vil gi en feilaktig termin, og alle fostere er jo så forskjellige.

I mitt tilfelle er jeg rasende, da jeg gikk over tiden, men likevel ikke over ultralydterminen, og barnet ble født med 3 apgarpoeng, satt fast, og mistet hjertelyden omtren.

Er det virkelig ikke noen av jordmødrene det begynner å gå opp for at ultralydterminer IKKE ER TIL Å STOLE PÅ?????

Fortsetter under...

Enig!

Det dei bør gjera, er å sjekka at babyen har det bra, ikkje redigera termin. Eg "veit" ut frå siste mens, at min termin er før mnd.skiftet juni/juli, men UL seier 8.juli og overtid 22. Dvs 3-4 veker etter den egentlige termin. Siste mens 19.sept, test 19.okt - og kraftig blå strek, ingen tvil! Legen syntes det var rart at eg kunne lesa det så tidleg, grunnen sa han ikkje.

Når ein er på UL, tek dei UL ørten gangar om dagen. Kor mykje unøyaktig kan det vera?? Er det noko rart babyane er større idag enn for 10 år sidan?

Jaja. Får leita etter tips om igangsetting av fødsel slik at eg slepp bekymra meg. Har du nokre gode?

Har ca. to mnd att...(30+5)

Det får da være måte på angrep av jordmødre / leger. Greit nok at enkelte er litt firkantetet men ved bruk av UL er de faktisk nødt (pålagt) til å skrive forventet termin utfra størrelse på fosteret.

Jeg har selv fårr UL termin 2 uker senere enn egen termin og skulle således testet positivt samme dag jeg tok testen. Dette sa jeg til hun som foretok UL på sykehuset (og hun var svært forståelses full) men som hun sa; hun var nødt til å sette ny termin utfra målene på barnet. Hun sa imidlertid at hvis jeg ville kunne jeg komme på ny UL hvis jeg gikk over egen termin for å se nærmere på størrelsen på barnet. Det akter jeg å gjøre hvis det går langt over.

Så vær så snill - ikke skjær alle jordmødre/ leger over en kam. De fleste går det faktisk ann å snakke med.

Enig i at de er litt for skråsikre på ultralydterminen. De burde vært mer villige til å høre det kvinnen selv har å si.

Mensterminen min med Idar var 24. august, men på ultralyden ble den skjøvet 10 dager lenger frem i tid, til 14. august. Greit nok. Jeg gikk over tiden, og han ble ikke født før 30. august. Da viste det seg faktisk at han bare var 39 uker. Så ultralydterminen var hele tre uker feil! Det gikk jo bra, for det er jo ingen sak å få et barn på 39 uker, men jeg ble også litt skeptisk til ul etter det, for jeg tenkte som deg at tenk om de hadde satt terminen tre uker feil andre veien og fødselen ikke hadde kommet igang av seg selv.....

Med andre barnet var jeg mye mer sta på ultralyden og da jordmor ville flytte terminen med to uker i forhold til menstermin, nektet jeg faktisk. Det endte med et kompromiss på fem dager. Og da han ble født akkurat på den termindatoen vi ble enige om, viste det seg å stemme helt perfekt. :-)

Dette er egentlig veldig enkelt. Man tager 10.000 gravide, noterer kvinnens egen termin og ultralysterminen, og sjekker etter fødselen hvilken som stemte best. Sånne undersøkelser er gjennomført, og viser at ultralydterminen er den som statistisk er nærmest fødselen.

Naturligvis vil det ikke stemme for alle, men skal man først velge en metode alle skal bruke, er ultralydterminen best.

Gjest (ikke undertegnet)

Enig!

Det dei bør gjera, er å sjekka at babyen har det bra, ikkje redigera termin. Eg "veit" ut frå siste mens, at min termin er før mnd.skiftet juni/juli, men UL seier 8.juli og overtid 22. Dvs 3-4 veker etter den egentlige termin. Siste mens 19.sept, test 19.okt - og kraftig blå strek, ingen tvil! Legen syntes det var rart at eg kunne lesa det så tidleg, grunnen sa han ikkje.

Når ein er på UL, tek dei UL ørten gangar om dagen. Kor mykje unøyaktig kan det vera?? Er det noko rart babyane er større idag enn for 10 år sidan?

Jaja. Får leita etter tips om igangsetting av fødsel slik at eg slepp bekymra meg. Har du nokre gode?

Har ca. to mnd att...(30+5)

Det er jo regelrett farlig om du får en termin som er tre uker senere enn normalt, og denne blir benyttet. Da vil ikke legene sette fødselen igang før to uker etter ultralydtermin, og dette blir jo en og en halv måned senere enn vanlig! For igangsetting av fødsel skal et lite glass rødvin, varmt bad, og mye sex gjøre susen. Samme med sterk mat, og SUR brus. (Hva kalles den igjen? Grape soda?)

Ellers skal jo hyppige gåturer, aktivitet, sette igang rier. Noen tyr til lakris som virker avførende, likesom lakserolje. Lykke til :)

Annonse

Gjest (ikke undertegnet)

Det får da være måte på angrep av jordmødre / leger. Greit nok at enkelte er litt firkantetet men ved bruk av UL er de faktisk nødt (pålagt) til å skrive forventet termin utfra størrelse på fosteret.

Jeg har selv fårr UL termin 2 uker senere enn egen termin og skulle således testet positivt samme dag jeg tok testen. Dette sa jeg til hun som foretok UL på sykehuset (og hun var svært forståelses full) men som hun sa; hun var nødt til å sette ny termin utfra målene på barnet. Hun sa imidlertid at hvis jeg ville kunne jeg komme på ny UL hvis jeg gikk over egen termin for å se nærmere på størrelsen på barnet. Det akter jeg å gjøre hvis det går langt over.

Så vær så snill - ikke skjær alle jordmødre/ leger over en kam. De fleste går det faktisk ann å snakke med.

Svaret du gir sier ikke annet enn at vi er enige, og at statistikken er riktig. Ultralyd gir en senere termin enn vanlig, og det er både skandaløst, irriterende og farlig. Dette har ikke neo med å gre alle jordmødre under en og samme kam. Det er ikke det som er poenget mitt. Poenget er ikke hvor vidt en jordmor er forståelsesfull og kan snakke. Poenget mitt er at terminene blir feilslåtte, og at jordmødre og leger snart burde innse at når SÅ MANGE store barn fødes, og terminene blir så feil satt, burde noen reagere. Er ultralyd en riktig måte ¨å angi termindato, når det kun hos få prosent slår rett?

Gjest (ikke undertegnet)

Enig i at de er litt for skråsikre på ultralydterminen. De burde vært mer villige til å høre det kvinnen selv har å si.

Mensterminen min med Idar var 24. august, men på ultralyden ble den skjøvet 10 dager lenger frem i tid, til 14. august. Greit nok. Jeg gikk over tiden, og han ble ikke født før 30. august. Da viste det seg faktisk at han bare var 39 uker. Så ultralydterminen var hele tre uker feil! Det gikk jo bra, for det er jo ingen sak å få et barn på 39 uker, men jeg ble også litt skeptisk til ul etter det, for jeg tenkte som deg at tenk om de hadde satt terminen tre uker feil andre veien og fødselen ikke hadde kommet igang av seg selv.....

Med andre barnet var jeg mye mer sta på ultralyden og da jordmor ville flytte terminen med to uker i forhold til menstermin, nektet jeg faktisk. Det endte med et kompromiss på fem dager. Og da han ble født akkurat på den termindatoen vi ble enige om, viste det seg å stemme helt perfekt. :-)

Jeg vet ikke om jeg skal takke ja til ultralyd denne gang, eller ikke. PGA termin har jeg null lyst, men pga å se kjønnet har jeg smålyst. Kanskje kan jeg nekte ultraslyd i første omgang, og heller be om en sen ultralyd for å vite kjønn? I uke 18 er det kanskje vanskelig å se kjønn likevel, og hadde jeg møtt til en ultralyd uten å få vite kjønn, kun beskjed om forskøvet termin, hadde jeg flytt i flint! :)

Svaret du gir sier ikke annet enn at vi er enige, og at statistikken er riktig. Ultralyd gir en senere termin enn vanlig, og det er både skandaløst, irriterende og farlig. Dette har ikke neo med å gre alle jordmødre under en og samme kam. Det er ikke det som er poenget mitt. Poenget er ikke hvor vidt en jordmor er forståelsesfull og kan snakke. Poenget mitt er at terminene blir feilslåtte, og at jordmødre og leger snart burde innse at når SÅ MANGE store barn fødes, og terminene blir så feil satt, burde noen reagere. Er ultralyd en riktig måte ¨å angi termindato, når det kun hos få prosent slår rett?

Det du sier stemmer ikke. Grunnen til at man bruker ultralydterminen er nettopp at det stemmer for flere enn det de gravides egen termin gjør. Så enkelt.

Gjest (ikke undertegnet)

Det du sier stemmer ikke. Grunnen til at man bruker ultralydterminen er nettopp at det stemmer for flere enn det de gravides egen termin gjør. Så enkelt.

SÅ bevis det da! Kom med linken til nye resultater om hvor vidt ultralyd gir nøyaktige terminer til de fleste av oss!

SÅ bevis det da! Kom med linken til nye resultater om hvor vidt ultralyd gir nøyaktige terminer til de fleste av oss!

Jeg har tatt opp akkurat denne problemstillingen med min lege, og hun sier at det i USA tas UL mellom uke 8 og 10. Disse terminene avviker mindre fra morens egne beregninger enn de vi her i norge tar mellom uke 18 og 20. Men i norge har det ikke vært kapasitet til å gjennomføre at alle skulle få UL så tidlig, derfor er ting som de er.

Men jeg hadde termin på mandag som var i følge mensen og egne beregninger. Men i følge UL så skal ikke jeg ha termin før 13. mai. Skal jeg måtte gå to uker og\ver den dato og se på kontroll at ting er "forsåvidt greit nok" og bli sendt hjem for å gå den tredje uka over så blir jo ungen min 45 uker i magen!!! Det kan vel ikke være bra eller?

Så H2O jeg skulle også gjerne sett noen bevis på hvorfor jeg skal gå gravid så mye lenger enn det som er normalt (og kanskje også sunt for meg og barnet) hvis ikke kroppen min skulle sette i gang av seg selv. Og det er det jo tydeligvis mange som har problemer siden mange må settes i gang på overtid...

Jeg sier ikke at det er jordmors skyld at det blir sllike feil terminer, men at hele systemet kanskje bør revurderes...?

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg har tatt opp akkurat denne problemstillingen med min lege, og hun sier at det i USA tas UL mellom uke 8 og 10. Disse terminene avviker mindre fra morens egne beregninger enn de vi her i norge tar mellom uke 18 og 20. Men i norge har det ikke vært kapasitet til å gjennomføre at alle skulle få UL så tidlig, derfor er ting som de er.

Men jeg hadde termin på mandag som var i følge mensen og egne beregninger. Men i følge UL så skal ikke jeg ha termin før 13. mai. Skal jeg måtte gå to uker og\ver den dato og se på kontroll at ting er "forsåvidt greit nok" og bli sendt hjem for å gå den tredje uka over så blir jo ungen min 45 uker i magen!!! Det kan vel ikke være bra eller?

Så H2O jeg skulle også gjerne sett noen bevis på hvorfor jeg skal gå gravid så mye lenger enn det som er normalt (og kanskje også sunt for meg og barnet) hvis ikke kroppen min skulle sette i gang av seg selv. Og det er det jo tydeligvis mange som har problemer siden mange må settes i gang på overtid...

Jeg sier ikke at det er jordmors skyld at det blir sllike feil terminer, men at hele systemet kanskje bør revurderes...?

Flott skrevet!

Synes det er rart at ikke legene har innsett at terminene får en for høy feilmargin, og at noe burde gjøres. Enten unngå å sette termin utfra ultralyd, kun sjekke at alt er bra, eller måle på en annen måte.

Herregud, jeg har da ingen link. Dette fikk jeg vite da jeg spurte legen min av ren nysgjerrighet, og går utifra at han ikke bare dikta villt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...