synarella Skrevet 3. mai 2002 Skrevet 3. mai 2002 Hei! Har noen erfaring med sukker i urinen (svangerskapsdiabetes)? Synes urinen lukter søtt og anderledes - dette startet i går. Var til kontroll i forrige uke, da sjekket jordmor urin og alt var ok. Er i uke 17. 0 Siter
Riga Skrevet 3. mai 2002 Skrevet 3. mai 2002 Alt er nok i orden siden du ikke hadde sukker i urinen ved forrige kontroll. Men hvis du ved neste kontroll har sukker i urinen, tar de en glukosebelastningstest på deg. Hvis du lurer fælt, kan du jo stikke innom med en urinprøve før selve kontrollen. Jeg hadde sukker i urinen en gang. Dette skyldtes at jeg hadde spist rosiner like før jeg tok urinprøven (ikke særlig smart). Tok da en glukosebelastningstest på legekontoret. Måtte drikke 4-5 glass sukkervann på fastende mage, vente i to timer og så sjekke blodsukkernivået. Det kom da fram at jeg var på grensa til å utvikle svangerskapsdiabetes. Siden har det ikke vært sukker i urinen og nye tester har vist at blodsukkeret er fint. Er ikke ekspert på dette, men siden du ikke har sukker i urinen så burde alt være i orden. Ellers fikk jeg også beskjed om at f.eks. å drikke brus seint på kveld (noe jeg aldri gjør) og så ta en urinprøve neste morra kan være nok til at det registreres sukker i urinen. For min egen del har jeg prøvd å redusere sukkerinntaket, bare for å være på den sikre siden. Nå er det snart 14 dager til termin og jeg har ennå ikke utviklet diabetes. 0 Siter
synarella Skrevet 3. mai 2002 Forfatter Skrevet 3. mai 2002 Alt er nok i orden siden du ikke hadde sukker i urinen ved forrige kontroll. Men hvis du ved neste kontroll har sukker i urinen, tar de en glukosebelastningstest på deg. Hvis du lurer fælt, kan du jo stikke innom med en urinprøve før selve kontrollen. Jeg hadde sukker i urinen en gang. Dette skyldtes at jeg hadde spist rosiner like før jeg tok urinprøven (ikke særlig smart). Tok da en glukosebelastningstest på legekontoret. Måtte drikke 4-5 glass sukkervann på fastende mage, vente i to timer og så sjekke blodsukkernivået. Det kom da fram at jeg var på grensa til å utvikle svangerskapsdiabetes. Siden har det ikke vært sukker i urinen og nye tester har vist at blodsukkeret er fint. Er ikke ekspert på dette, men siden du ikke har sukker i urinen så burde alt være i orden. Ellers fikk jeg også beskjed om at f.eks. å drikke brus seint på kveld (noe jeg aldri gjør) og så ta en urinprøve neste morra kan være nok til at det registreres sukker i urinen. For min egen del har jeg prøvd å redusere sukkerinntaket, bare for å være på den sikre siden. Nå er det snart 14 dager til termin og jeg har ennå ikke utviklet diabetes. Fint det har gått bra med deg - jeg tenkte for sikkerhets skyld å stikke innom med en urinprve til uken da det er lenge til neste kontroll. Takk for svar ! 0 Siter
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 6. mai 2002 Skrevet 6. mai 2002 Hvis du synes at urinen din lukter rart, er det lurt av deg å ta med en urinprøve til helsestasjonen eller legekontoret. Vanligvis trenger man ingen avtale for dette. Jeg synes ikke det er sevsagt at det er sukker i urinen din, det kan vel så gjerne være forurenset urin av andre årsaker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.