Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Har eir barn ( med same partner) på snart 2 år, og har forsøkt dei siste fire månadene å bli gravid. Etter å ha teke siste p-sprøyte i feb. i fjor, kom mensen igjenn i januar i år. Begynner å bli bekymra, for vi har heilt sikkert hatt sex på riktig tidspunkt kvar mnd. ( Temp. måling, eggløysningstestar, slim mm ) Eg er snart 30 år, mannen min er nokre år eldre. Har lest at det er heilt normalt å prøve i eit halvt år før resultat, men kvifor er det eigentleg det? Kva er det som gjer at ein må ha fleire forsøk på å lykkast? Er ganske utpsyka allereide eg. (Sist gong vart det fullt klaff på tredje forsøk) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51828-kvifor-blir-eg-ikkje-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
molli Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Nå må du ikke stresse deg opp så fælt ! Fire måneder er da ikke noe. :-) Det er en stund siden jeg leste en statistikk på det der her på DOL, men så vidt jeg husker, så kan du si at statistisk sett så kan det ta helt opp til ett år, men godt over halvparten av alle par som prøver (etpar og seksti prosent) har greid å bli gravide i løpet av seks måneder. Men det er fremdeles nesten førti prosent igjen som må prøve en stund til. Selv prøvde jeg i fem-seks mnd før det klaffet. Jeg har en venninne som prøvde i over ett år. Og en annen venninne som ikke prøvde i det hele tatt :-) men likevel ble gravid. En annen jente prøvde i åtte måneder før hun ble gravid. Og til slutt, en som ble gravid etter to måneder. Som du ser, så er dine fire mnd ingenting å bekymre seg over. Du får bare prøve å ta det litt mere avslappet og ikke stresse og være så fokusert på at det "må være noe galt!" Stort sett så er det jo ikke noe galt. Ting kan bare ta litt tid, som sagt. En av grunnene til at det kan ta litt tid, er at sædcellene ikke kommer frem til egget mens det lever. Egget er bare i live og kan befruktes i ett eneste døgn. Så går det til grunne. Det er derfor lurt å ha sex FØR eggløsning, og under eggløsning. Start allerede dagen etter at mensen din er over ! Venter du til eggløsningen har skjedd, så er toget gått for den måneden. Sædceller kan, under optimale forhold i livmoren, faktisk leve i fire-fem døgn. Da ligger de klare i bakhold og venter på egget ! Så stå på, dette går sikkert fint ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51828-kvifor-blir-eg-ikkje-gravid/#findComment-205670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Vær litt mer tålmodig og se på denne statistikken: Hvis en kvinne er mellom 20 og 30 år og har ubeskyttet samleie 3 ganger i uken er graviditetsratene: 1 måned: 30% 2 måneder: 45% 3 måneder: 55% 6 måneder: 65% 1 år: 80% Det er ikke vanlig å starte utredning før det er gått ett år. Lykke til, det lykkes nok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51828-kvifor-blir-eg-ikkje-gravid/#findComment-206263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.