Gå til innhold

Tannkrem skadelig for tennene?

Anbefalte innlegg

Gjest Tenna

Hei

Jeg har ingen hull, har aldri hatt hull og har alltid fått "skryt" hos tannlegen pga. dette. Ja, jeg har plakk eller hva det heter, og dette skraper gjerne tannlegen bort - men that`s it. Når jeg var under 20 hørte jeg alltid at jeg hadde pappas sterke tenner, ettersom han vistnok heller ikke hadde hull før han ble 17-18 år. Nå nærmer jeg meg 30 og har fortsatt ikke hull. Det ironiske er at jeg er elendig til å pusse tenner. Jeg pusser aldri tennene om kvelden, mens det hender jeg gjør det om morgener (da helst for å unngå dårlig ånde).

For en del år tilbake herjet debatten om Fluer og tannkrem egentlig var bar for tennene. Jeg husker ikke hva resultatet ble, og dermed spør jeg her. Tannpuss fører jo til at man fjerner spyttet i munnen, og dette er jo kroppens naturlige tannpuss? Kan tannpuss begrense slim/spyttutvikling i munnen? Hva sier fagfolk?

Har jeg bare sterke tenner, eller kan det være spyttet mitt som er sterkt? Kan tannkrem være skadelig? Det hører med til historien at jeg sjeldent spiser søtsaker, kanskje det også kan påvirke? Håper på seriøse svar.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51930-tannkrem-skadelig-for-tennene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lurt på det samme selv!

Er over tredve og har knapt hatt hull.

Pusser heller aldri tenner om kvelden,og glemmer det ofte om morgenen.

Gubben gnikker og filer med tanntråd og alskens remedie,ungene pusser og skyller og spiser fluor,men ingen av dem har særlig sterke tenner,tvert imot.

Merkelig,kanskje jeg må slutte helt med tannpuss?

Erik Johannessen, Tannlege

Tannpuss er en viktig del av den personlige hygienen. Spytt fjerner ikke matrester og bakteriebelegg. At du ikke får hull kan ha andre årsaker. Som regelmessig og normalt kosthold for eksempel.

Du overlever udmerket uten tannpasta, men de som trenger et lite tilskudd av fluor bør unne seg den lille gleden renheten og friskheten tannpastaen gir.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...