Gjest Planleggern Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Hei! Jeg har begynt å tenke på å få barn, men det er en ting som bekymrer meg litt. Da jeg var 17 ble jeg uønsket gravid, oppdaget det svært tidlig (ville aldri blitt gravid om Angrepillen hadde eksistert på den tiden!), men måtte likevel vente så lenge som til 8. uke før jeg fikk tatt abort. Men allerede fra ca 5. uke begynte jeg å få vondt i korsryggen, hoftene og setet. Det ble verre om jeg gikk mye, spesielt å gå nedover i bakker eller trapper var plagsomt. Jeg begynte i en sommerjobb, som i likhet med min nåværende jobb, innebar mye gåing og allsidig kroppsarbeid/ "bøy og tøy". Jeg holdt ut i tre dager, da hadde jeg så vondt at jeg bare kunne gå noen få meter, måtte gå baklengs ned trapper, og ha hjelp til å sette meg og reise meg. Kort tid etter aborten var smertene borte (dro på tredagers fjelltur med blytung ryggsekk bare 8 dager etterpå -ingen smerter!). Har aldri hatt vondt i ryggen verken før eller siden. Var dette bekkenløsning? Er det ikke i så fall ekstremt tidlig? Må nevne at jeg "følte meg gravid" tidlig også, hadde morgenkvalme fra 3. uke. Jeg er bekymret for at jeg kommer til å få store bekkenløsningsproblemer hvis jeg blir gravid. Har nylig begynt i ny jobb. Kan det få noen innvirkning på retten til svangerskapspermisjon og -penger hvis jeg blir sykemeldt etter kort tid? Kan jeg forebygge bekkenløsning på noe vis? Som sagt har jeg hatt kroppsarbeid i flere år uten problemer med rygg eller annet. Bør jeg gå til fysioterapeut? Eller er det noen spesielle øvelser jeg kan gjøre, bevegelser jeg bør unngå? Er det dumt å starte allerede før man prøver å bli gravid? Hvor stor sjanse er det for at problemene vedvarer etter fødselen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52145-forebygge-bekkenl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Det er ikke så lett å forstå seg på hvorfor enkelte kvinner for ekstreme plager med bekkenløsning allerede tidlig i svangeskapet. Det du beskriver fra ditt forrige, avbrutte svangerskap, høres ut som bekkenløsning, selv om jeg synes det er ekstremt tidlig. Jeg vet faktisk ikke om noen måte man kan forebygge bekkenløsning på allerede før man blir gravid. Enkelte mener det er en stor fordel å være i god fysisk form, med sterk muskulatur, mens andre mener at det ikke spiller noen rolle i.o.m. at plagene kommer av hormonell påvirkning. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med støtteforeningen for kvinner med bekkenløsning og høre om andres erfaringer. Jeg har nylig hørt at akupunktur kan ha god innvirkning på bekkenløsning, samtidig som f.eks. manuell terapi skal ha en viss effekt. Det siste kan man få henvisning fra lege for, mens det første må betales av egen lomme. Når det gjelder sykemelding i svangerskapet, så har det ingen innvirkning på barselpengene du senere skal motta. Alle har rett til å være sykemeldt hvis situasjonen krever det, om det så skulle være gjennom hele svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52145-forebygge-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-207829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.