Gå til innhold

Endetarmskreft

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg er en mann på 38 år. I flere år har jeg vært plaget med kløe rundt endetarmsåpningen og i rektum. Jeg har vært hos legen med det et par ganger, uten at det har blitt noe særlig bedre. Nå har jeg lest at kløe i endetamen kan være tegn på kreft i endetarmen, og har blitt svært bekymret. Avføringen min er løs, det har den vært i flere år, men den er regelmessig, og jeg har ikke observert blod verken i toalettskålen eller på papiret. Men den siste tiden har jeg merket at det er fuktighet i endetarmsåpningen nesten hele tiden, ikke mye men litt. Det er fargeløst, nærmest som vann og luktfritt. Kona mi sier det sikkert er svette og ikke noe å bry seg om. Men jeg klarer ikke å fri meg fra tanken på at dette kan være et symptom på endetarmskreft. Syns også jeg har litt vondt i endetarmen, kan ikke karakterisere det som smerter, men litt ubehag. Kanskje fordi jeg fokuserer på det hele tiden ? Jeg vet ikke.

Jeg føler meg ellers ikke spesielt syk, har ikke gått ned i vekt, og er ikke mer trøtt enn normalt. Er dette noe å oppsøke lege med, eller kan jeg avvente ?

Det må tillegges at jeg lenge har vært plaget med kraftig helseangst, og tolker enhver uregelmessighet som tegn på kreft. Så jeg har vel vært hos min faste lege 4-5 gangen hittil i år. Har også gått i psykoterapi for dette siden mars i år. Jeg klarer ikke å styre tankene mine, og går rundt med en konstant angst for å ha kreft.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5218-endetarmskreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Spinner vedr. endetarmskreft.

Symptomene dine minner MEG svært lite om endetarmskreft.

vanligste symptomer på kreft i endetarmen er smerter og blod etter avføring, samt at åpningen blir trangere, og at man føler at tarmen ikke er tømt. Du bør først og fremst bruke en krem som beskytter huden mekanisk; f.eks zink-holdig spedbarn-salve.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5218-endetarmskreft/#findComment-28592
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...