keken Skrevet 27. september 2000 Del Skrevet 27. september 2000 Jeg har en kul i venstre bryst under brystvorten som er litt vond av og til. Samtidig så syns den i litt trange t-skjorter, og dette er litt sjenerende. Er det dette som blir kalt testoknott? En kompis mobbet meg med dette en gang. Hvordan går jeg fram for å få fjernet den? Hva koster det? Hvor kan jeg gjøre det? Og må jeg være lenge i ro etterpå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5225-testoknott/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 27. september 2000 Del Skrevet 27. september 2000 Til testoknott. Denne betegnelsen har ikke jeg hørt, men det er et morsomt, men ikke helt betegnende navn. Jeg regner med at du er gutt, og i puberteten ut fra måten du spør på. I puberteten, når hormonene virkelig settes i sving, produserer også gutter litegrann kvinnelige kjønnshormoner, og disse kan påvirke kjertelvevet i brystene litt. Det er ikke vanlig å operere, de forsvinner av seg selv etter puberteten. Dersom den gradvis øker i størrelse bør den imidlertid undersøkes, brystkreft finnes en sjelden gang hos gutter. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmennmedisin og idrettslege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5225-testoknott/#findComment-28594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keken Skrevet 28. september 2000 Forfatter Del Skrevet 28. september 2000 Til testoknott. Denne betegnelsen har ikke jeg hørt, men det er et morsomt, men ikke helt betegnende navn. Jeg regner med at du er gutt, og i puberteten ut fra måten du spør på. I puberteten, når hormonene virkelig settes i sving, produserer også gutter litegrann kvinnelige kjønnshormoner, og disse kan påvirke kjertelvevet i brystene litt. Det er ikke vanlig å operere, de forsvinner av seg selv etter puberteten. Dersom den gradvis øker i størrelse bør den imidlertid undersøkes, brystkreft finnes en sjelden gang hos gutter. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmennmedisin og idrettslege. Jeg er 23 år og sannsynligvis ferdig med den værste puberteten, og jeg har hatt denne kulen en stund. Men det er nå først etter at brystmuskulaturen min har vokst en del (har trent 5 år med vekter nå) at det har begynt å gjøre litt vondt. Er det ikke til å operere bort? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5225-testoknott/#findComment-28845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 30. september 2000 Del Skrevet 30. september 2000 Jeg er 23 år og sannsynligvis ferdig med den værste puberteten, og jeg har hatt denne kulen en stund. Men det er nå først etter at brystmuskulaturen min har vokst en del (har trent 5 år med vekter nå) at det har begynt å gjøre litt vondt. Er det ikke til å operere bort? Til keken vedr. testoknott.Dersom du er bekymret, synes jeg du skal kontakte legen din, og be om en undersøkelse. En henvisning til ultralyd-undersøkelse kan fortelle om hva slags kul du har. Muligens kan en plagsom kul fjærnes, selvom den er godartet. Eventuelt tilskudd av hormoner som på virker kjønnshormoner må eventuelt stanses først. I noen tilfeller kan bruk av slike doping-midler gi økning i brystvev hos menn. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist allmennmedisin og idrettslege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5225-testoknott/#findComment-29235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.