Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er gravid i uke 22, og var i dag på kontroll. Har hatt blodprosent på 15 i uke 15 og på 13,7 i uke 18. Nå var den pluteselig på 9,9. Fikk beskjed om å ta jerntabletter. Men har det ikke gått veldig fort ned? Jeg har også hørt at det kan være farlig for barnet. På hvilken måte? Er det noe annet jeg kan gjøre enn å spise jern? Bør jeg måle det før neste mnd.?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/52336-lav-blodprosent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

I början av graviditetn så ökar blodvolymen, och blodet blir mer och mer utspätt. Därför är det vanligt att blodvärdet går ned i början för att åter igen stabilisera sig. Det är då vanligt att behöva äta järn tabletter. Jag tycker inte att du behöver vara orlig för ditt blodvärde, då det helt säkert blir högre efter järntabletter och då du kommit lite längre i din graviditet. Jag tycker absolut att du skall få blodvärdet undersökt igen vid nästa kontroll. Det är bra att äta järnrik kost feks; kött, ärtor, brunost och bröd. Kombinerar du detta med mycket frukt och grönsaker, så tar kroppne upp järnet lättare.

Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/52336-lav-blodprosent/#findComment-209547
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...