Gjest Malin77 Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Hvordan går det med saken ang. billigere eller gratis ass.befruktning og medisiner? Slik jeg forstår det her inne nå, ser det ikke særlig positivt ut. Men dere vet kanskje litt mer? Jeg spør, fordi dere i fub sto så flott fram og "lovpriste" politikerne, sa på nyhetene at dette er en "seierens dag for de ufrivillige barnløse" osv... Synes det var dumt av dere å komme med så mange "håp" til oss, hvis dere i grunn ikke visste hvordan dette kom til å gå i det hele tatt..?? Vil legge til at jeg er fornøyd med FUB på alle slags måter bortsett fra akkurat dette her. Vi og mange andre i familien er medlemmer, og ønsker dere alt godt! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52348-til-fub/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kamelia Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Jeg synes FUB har helt rett i at det var en seierens dag da FRP snudde. Det betydde at det i prinsippet ble flertall for å begrense/kutte egenbetalinga på assistert befruktning. SV, AP og FRP har jo som kjent flertall på tinget. Men i politikken kan mye skje på vei fram til målet - og helt i mål er vi ikke før Stortinget konkluderer. Regjeringa har lagt fram sitt forslag til revidert budsjett - og det var ingen overraskelse at det ikke lå penger til oss der. Nå får vi håpe at opposisjonspartiene står på det de har lovt i ukene framover. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52348-til-fub/#findComment-208893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
totningen Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Avisene lever av å sensasjonalisere nyheter. Ser du litt nøyere på det som ble presentert i media så oppdager du at de som uttalte seg også la inn et lite "hvis", og det gjør de med rette. Politikk er politikk, og man blir aldri helt klok før vedtakene er tatt. Mye kan skje fra regjeringspartiene i dag la frem det reviderte nasjonalbudsjettet til vedtaket blir fattet senere i måneden. Vi får bare håpe at Ap, Sv eller FrP raskt fremmer denne saken som forslag til budsjettet. Det burde de i allefall gjøre etter måten de profilerte seg på denne saken forrige uke! Ikke mist motet Malin, jeg synes ting ser mye lysere ut nå enn tidligere. Hadde du spurt meg for en måned siden så hadde jeg ikke hatt turt å tro at jeg skulle få egne barn, nå tørr jeg i alle fall håpe på barn jeg og......... Likevel setter også jeg et lite hvis, men det er fordi jeg ikke vil åpne meg for å bli såret like hardt som før jul hvis saken ikke vinner frem nå. Slik kan ungå å bli knust og i stedet bli sint og bruke kreftene mine til å fortsette å jobbe for å få dette med på neste budsjett igjen, selv om det kanskje ikke gavner meg. Hva som helst for at noen skal slippe å oppleve det jeg har opplevd; å få slengt døra i trynet når du virkelig trenger hjelp.... Jeg synes det er bra at FUB jobber som de gjør, for det er det eneste stedet vi kan hendvende oss å få hjelp nå. Jeg synes de gjør en god jobb for oss og synes de kan være stolte av det! Her er det snakk om å vise ansikt for å vinne frem, og det har de gjort. Kanskje kan de hjelpe oss andre til å komme ut av skapet også!! Så får verden se hvor stort, komplekst og omfattende problemet er! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52348-til-fub/#findComment-208940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
agape Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Hei, Malin! Sånn er situasjonen nå: Med FrPs helomvending er det flertall på Stortinget (AP, SV og FRP) _mot_ egenfinansiseringsordningen slik den har vært siden 1. januar. Samtidig er det litt usikkert hva disse tre partiene klarer å bli enige om. Siden de tre partiene er i opposisjon er det ikke de som legger fram forslaget til revidert nasjonalbudsjett - det er det regjeringen som gjør. Og siden regjeringspartiene ikke har ombestemt seg siden sist, er det ingen overaskelse knyttet til at de ikke foreslår endringer når de nå legger fram sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett Dersom det skal bli forandringer, må altså opposisjonen bli enige om et endringsforslag, og få dette gjennom i Stortinget. Dette vil eventuelt skje i forbindelse med komiteenes og stortingets behandling av forslaget til revidert nasjonalbudsjett. Slik jeg ser det, finnes det tre scenarier i første omgang: 1) FrP får med seg Ap og SV på gjeninnføring av gammel ordning, dvs medisiner på blå resept og et begrenset antall offentlig finansierte forsøk. 2) FrP, AP og SV blir enige om en modell omtrent slik som det AP og SV foreslo ved forrige budsjett-behandling, dvs medisiner på blå resept og med en egenandel på behandlinger. SV har foreslått et tak på 20 000 for tre behandlinger, dvs ca 7000,- pr forsøk. 3) Partiene blir ikke enige om et felles forslag, ingen endringsforslag får flertall, og saken utsettes til neste budsjettbehandling i november/desember. Personlig tror jeg scenario 2 er det mest sannsynlige. Spenningen vil jo da knytte seg til hvordan det blir med antall forsøk, og prioritering mellom pasienter. Spennende er dette, uansett - men denne spenningen som er knyttet til finansiering, kunne vel de fleste ha vært foruten.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52348-til-fub/#findComment-209061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sidsel i FUB Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Så hyggelig at du er fornøyd med oss uten om på akkurat dette punktet. Ikke det at jeg og flere med oss bruker omtrent det vi har av fritid for å finne ut av dette og påvirke politikere, og har gjentatte ganger forsøkt å forklare status i denne saken, både her og på hjemmesidene våre... Men - igjen - AP og FrP går inn for full dekning av behandling og medisiner, mens SV står på en begrenset egenandel på kr. 8000 per forsøk, maks kr. 20000 og blåresept på medisiner. KrF har varslet et standpunkt a la SV. Det vi gjør nå er å forsøke å komme i kontakt med noen i SV for å overtale de til å gå for Ap + FrPs forslag. Dette er mulig, men ikke 100% sikkert. Det var en gledens og seierens dag da FrP snudde. Før dette hadde vi null sjanse før tidligst neste års statsbudsjett. Nå er sjansene gode til revidert. Med denne oppdateringen håper jeg du også er fornøyd med denne delen av det arbeidet vi gjør for medlemmene våre. Med vennlig hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52348-til-fub/#findComment-209255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.