Gå til innhold

Akseptabelt å spille så mye dataspill?

Anbefalte innlegg

Gjest Sjalu på datamaskinen

Kjæresten min har dataspill som lidenskapelig hobby. Etter at vi fikk bredbånd, har hun sittet og spilt skytespill på nettet i opptil 14 timer i strekk flere ganger i uka. (14 timer er 'rekorden', men det er sjelden hun spiller i mindre enn 4 timer av gangen, og hun spiller gjerne til langt på natt selv om hun skal på jobb dagen etter.)

Når hun sitter og spiller, blir hun veldig sur og aggressiv dersom noen forstyrrer henne, og det virker ikke som hun egentlig noensinne har lyst til å slutte å spille; hun gir seg som oftest ikke før hun ikke klarer å spille mer pga. sult eller vonde skuldre.

Hun synes selv ikke det er noe problem å sitte 10 timer foran datamaskinen uten å spise/drikke, og skjønner ikke at jeg synes hun overdriver spillinga og at jeg blir såra av at det virker som hun tidvis bryr seg mer om dataspillene enn om meg.

Har hun rett i at jeg er en masete kontrollfreak når jeg ønsker å begrense spillinga hennes, eller har jeg rett til å synes at det er i drøyeste laget å bruke så mye tid på å plaffe ned virtuelle personer?

Fortsetter under...

Gjest glimmer

Det er helt individuelt hvor mye tid hver enkelt ønsker å bruke på dataspill, internett, tv-titting og så videre. Men jeg synes kjæresten din høres temmelig ekstrem ut.

Det er jo naturligvis ikke opp til deg å bestemme hvordan hun skal bruke fritiden sin, men det virker som hun tar lite hensyn til dine ønsker og behov. Har du snakket ordentlig med henne om det? Det er jo også grunn til å være bekymret for helsen hennes, så mange timer foran en datamaskin er vel ikke sunt?

Samboeren min spiller dataspill omtrent en time om dagen (noen ganger ikke, i helgene mer). Det synes jeg er helt greit egentlig, det er jo et tidsfordriv som alt annet, men hadde han spilt like mye som samboeren din tror jeg nok jeg måtte tatt en prat med ham.

Gjest Shallow_Hal

Hva slags spill er det?

Jeg mener det bør jo virkelig være bra!?!

Selv ville jeg nok ha 'rundet' spillet etter en helg og gått lei.

Du kunne jo skremme henne, pakk sakene dine og gå. Om hun ikke kommer etter deg, da er det slutt. Hun bryr seg åpenbart mer om spillet enn om deg. Og hva har du da tapt?

Som et lite tips.

Kvinner takler dårlig at noen bruker litt psykologiske metoder. Ikke si noe, bare gå. Om hun sier noe du ikke liker, fortell henne hvor lite hennes mening betyr i den store sammenhengen. Begrunn selvfølgelig med hennes oppførsel.

Annonse

Hei.

Jeg velger å svare fordi jeg er "veldig glad" i PC'n min til tider.

Mannen min syntes tidligere at jeg "burde bruke mer tid på ham". Problemet var at dersom han drev med sin hobby, var han ute av huset og jeg kunne ikke fysisk nå ham. Derfor reagerte jeg heller ikke på at han ble oppslukt.

Han, derimot, så meg hele tiden og forventet ubevisst at jeg da skulle være "tilstede" siden jeg er var i naborommet.

Dersom du kunne se på henne som utilgjengelig og "ute av huset" når hun spiller, ville det hjelpe deg litt, tror jeg.

En del av problemet ligger i at hennes interesse/hobby nettopp er data/internett. Hun går ikke ut av huset og blir borte. Hun er jo der. Det er ikke helt stuerent, liksom.

Mannen min reagerer ikke like negativt på om jeg leser en bok i to timer som om jeg pusler på data'n like lenge. Tror du at du ser det litt på samme måte?

Her i huset har vi gjort en avtale. (som alle andre med hobbyer må) Jeg har et par kvelder i uka som jeg kan velge å bruke til PC og sånt. Ellers holder jeg meg unna skjermen når mannen min er hjemme.

Det hender selvsagt at vi begge sitter med PC'n og gjør noe sammen. Det er som regel det morsomste.

Det jeg tenker er at du kunne sette andre ord på det hun driver med for å se om du føler det likedan. Ville du mislike det dersom hun leste en bok like lenge? Så på TV'n? Var ute med venninner?

Jeg snakker nå ikke om 14 timer. Det høres litt vilt ut. Men et par kveldstimer noen ganger i uka. Eller en hel kveld en dag i uka.

Er det ikke mulig å få til en samtale om dette uten at du fokuserer på det negative?

Fortell henne f. eks at du savner kontakt og gjerne vil være mer sammen med henne. Ikke si "Du blir så aggressiv når du spiller!"

Fortell at du unner henne å ha det moro uten deg, men at du føler dere ser for lite til hverandre. Kanskje hjelper det.

Et parforhold fungerer dårlig hvis den ene ikke er sosial eller glemmer partneren. Det er forståelig at du reagerer. Du kan jo spørre henne om hun kunne tenke seg å sitte som "gress-enke" like mye. Og da mener jeg uten å kunne bruke PC'n.

Nå går jeg utifra at du snakker om tider på døgnet som dere ellers ville ha sett hverandre. Dersom hun sitter oppe halve natta er det i grunnen ikke din sak. Hvis det ikke går utover jobb og forpliktelser kan hun om så la vær å sove.

Ta en prat med henne. Lykke til!

Mvh

Gjest Sjalu på datamaskinen

Hei.

Jeg velger å svare fordi jeg er "veldig glad" i PC'n min til tider.

Mannen min syntes tidligere at jeg "burde bruke mer tid på ham". Problemet var at dersom han drev med sin hobby, var han ute av huset og jeg kunne ikke fysisk nå ham. Derfor reagerte jeg heller ikke på at han ble oppslukt.

Han, derimot, så meg hele tiden og forventet ubevisst at jeg da skulle være "tilstede" siden jeg er var i naborommet.

Dersom du kunne se på henne som utilgjengelig og "ute av huset" når hun spiller, ville det hjelpe deg litt, tror jeg.

En del av problemet ligger i at hennes interesse/hobby nettopp er data/internett. Hun går ikke ut av huset og blir borte. Hun er jo der. Det er ikke helt stuerent, liksom.

Mannen min reagerer ikke like negativt på om jeg leser en bok i to timer som om jeg pusler på data'n like lenge. Tror du at du ser det litt på samme måte?

Her i huset har vi gjort en avtale. (som alle andre med hobbyer må) Jeg har et par kvelder i uka som jeg kan velge å bruke til PC og sånt. Ellers holder jeg meg unna skjermen når mannen min er hjemme.

Det hender selvsagt at vi begge sitter med PC'n og gjør noe sammen. Det er som regel det morsomste.

Det jeg tenker er at du kunne sette andre ord på det hun driver med for å se om du føler det likedan. Ville du mislike det dersom hun leste en bok like lenge? Så på TV'n? Var ute med venninner?

Jeg snakker nå ikke om 14 timer. Det høres litt vilt ut. Men et par kveldstimer noen ganger i uka. Eller en hel kveld en dag i uka.

Er det ikke mulig å få til en samtale om dette uten at du fokuserer på det negative?

Fortell henne f. eks at du savner kontakt og gjerne vil være mer sammen med henne. Ikke si "Du blir så aggressiv når du spiller!"

Fortell at du unner henne å ha det moro uten deg, men at du føler dere ser for lite til hverandre. Kanskje hjelper det.

Et parforhold fungerer dårlig hvis den ene ikke er sosial eller glemmer partneren. Det er forståelig at du reagerer. Du kan jo spørre henne om hun kunne tenke seg å sitte som "gress-enke" like mye. Og da mener jeg uten å kunne bruke PC'n.

Nå går jeg utifra at du snakker om tider på døgnet som dere ellers ville ha sett hverandre. Dersom hun sitter oppe halve natta er det i grunnen ikke din sak. Hvis det ikke går utover jobb og forpliktelser kan hun om så la vær å sove.

Ta en prat med henne. Lykke til!

Mvh

Jeg er veldig enig i mye av det du skriver, har tenkt en del av de samme tankene selv m.h.t. hvorfor jeg ganske riktig reagerer mer negativt på dataspillinga hennes enn om hun leser ei bok eller går ut med venner (men jeg blir nesten like irritert hvis hun sitter foran tv'en hele kvelden flere dager på rad - synes livet bør bestå av mer enn å sitte og glane på en skjerm...).

Men hovedproblemet er at hun ikke vil slutte å spille så snart hun har kommet i gang. Hvis hun hadde vært fornøyd med å spille i et par timer, så hadde det vært helt greit for meg. Men når hun sitter i over 5 timer hver gang (i tillegg til at hun sitter foran pc'en hele dagen på jobben) , så er det ikke spesielt sunt for kroppen og heller ikke særlig sosialt. Og det eneste jeg får som svar hvis jeg prøver å diskutere det, er at hun vil bestemme selv hvor lenge hun skal spille.

Når det gjelder tidspunktene for spillinga, så har du for så vidt rett i at det ikke er min sak om hun sitter oppe om natta.

Men det går allikevel utover meg ettersom hun dagen etterpå er så trøtt og gretten at hun bare vil ligge på sofaen og ikke har energi til å gjøre noe som helst annet enn eventuelt å se på tv.

petter smart

Kvitt dere med bredbåndsforbindelsen.

Eller kutt strømmen når hun sitter å spiller.

Så mange timer er ikke normalt. Har gjort det av og til selv, men kun når jeg har bodd alene.

Men kanskje hun ikke bare vil sitte i sofaen å se på deg. Har du foreslått at dere skal finne på noe sammen? Mange er veldig rastløse og er avhengig av at noe skjer hele tida.

Uansett virker det som hun har et avhengighetsproblem som hun sannsynligvis må gå til psykolog med. Har en først bitt hekta er det ikke lett å slutte.

Men du må være fast og sette krav. Og reagere med konkrete tiltak dersom hun ikke slutter. I verste fall flytte ut for en stund.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...