Gå til innhold

besvimelse uten åpenbar årsak?

Anbefalte innlegg

Hei!

Her forleden besvimte jeg pluselig mens jeg sto og hørte på min kusine som fortalte om sin erfaring med akupunktur. Dette fant sted på et utested, hadde vært der i fem minutter, det var ikke så veldig seint på kvelden, jeg var edru. Opplevde å bli kastet ut av dørvaktene fordi de trodde jeg var full!!

Har hatt s-ferritin-mangel, hadde verdi på 6, men blodprøvene tatt før dette hendte viste at jeg nå har 24. Snakket med min fetter som er lege, han mente at jeg sannsynligvis hadde opplevd "vasovagal synkope", men han ville at jeg skulle oppsøke lege for å få sjekket ut om jeg kan ha epilepsi. Synes det høres litt utrolig ut at jeg kan ha besvimt kun pga min kusines historie. Er sykepleier-stud og blodgiver, og kvelden før jeg besvimte leste jeg en bok om rettsmedisin uten å ta anstøt av det! Har besvimt et par ganger før, når jeg har hatt feber. Siste gang (2,5 år siden) hadde jeg også feberkramper i hender og føtter (mens jeg var bevisst). Ellers har jeg ofte en slags "grøsninger", særlig når det er kaldt. Jeg grøsser og da rykker liksom hele overkroppen og hodet mitt til. Egentlig ganske behagelig!

Kan det være nødvendig å bestille time hos lege for dette? Har besvimt bare tre ganger i mitt liv, to av gangene da jeg var syk med svært høy feber. Det er vel ikke unormalt å besvime en gang i mellom? Hva mener legen om dette?

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5258-besvimelse-uten-%C3%A5penbar-%C3%A5rsak/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pål Sand, almenlege

Kjære Nea.

Jeg er enig med fetteren din.Sannsynligvis ble du så påvirket av det din kusine fortalte om akupunktur at du besvimte(vasovagal reaksjon).Det samme kan vi se feks.når noen tar blodprøver.Allikevel synes jeg du skal oppsøke legen din for en grundig utredning av besvimelsene(syncopene).

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Jeg besvimte også på et utested for ikke så lenge siden. Jeg sto og pratet med noen venninner var i edru og i fin form.

Plutselig begynte jeg og føle meg så rar. Svetten rant og jeg kjente at det svartnet for meg. Til slutt besvimte jeg. Og våknet av at venninnene mine avkjølte meg med isbiter. De sa at jeg ristet før jeg besvimte.Det tok litt tid før jeg følte meg ok igjen. Har aldri opplevd noe lignende hverken før eller siden. Jeg kan ikke skjønne annet enn at noen må ha puttet noe i drinken min.

Gjest Lege Nina Lindstad

Jeg besvimte også på et utested for ikke så lenge siden. Jeg sto og pratet med noen venninner var i edru og i fin form.

Plutselig begynte jeg og føle meg så rar. Svetten rant og jeg kjente at det svartnet for meg. Til slutt besvimte jeg. Og våknet av at venninnene mine avkjølte meg med isbiter. De sa at jeg ristet før jeg besvimte.Det tok litt tid før jeg følte meg ok igjen. Har aldri opplevd noe lignende hverken før eller siden. Jeg kan ikke skjønne annet enn at noen må ha puttet noe i drinken min.

Til faks vedr. bevisstløshet. Dette kan like gjerne ha vært en vanlig besvimelse; på grunn av litt varm luft, mye mennesker, slitenhet, og eventuelt etter måltid. Det er helt vanlig at en slik type besvimelse starter med kaldsvette, svimmelhet og skjelvinger idet man besvimer. Det høres ikke ut som noen forgiftning. For ordens skyld kan du få sjekket jernlager og blodsukker.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmennmedisin og idrettslege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...