Gå til innhold

Er min mor alkoholiker?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret18

Hei.

Dette er tungt for meg å gå dypt innpå, men jeg tror min mor er alkoholiker. Hun drikker ca. 2 flasker vin, eller tilsvarende, 3-7 ganger i uka (noen ganger begynner hun å drikke så tidlig som i 4-5-tida), og min far sier hun forandrer seg og blir "ondskapsfull" når hun drikker. Jeg har jo merket dette selv, og ser at hun forandrer seg og anklager ham for alt mulig (uttalelsene er ikke grunnløse, men sterkt overdrevne). Ting som "ekteskapet vårt har aldri fungert" og "du er jo aldri hjemme" blir far fortalt når de krangler. Det rare er at de bare krangler når hun har drukket en del. Ellers krangles det bare om småting.

Jeg har snakket med dem begge (ikke om alkoholisme, men om problemene deres), og begge har en del mangler og feil som kanskje legger grunnlag for krangel. Far tror hun er alkoholiker, men jeg vet ikke helt. Jeg trodde alkoholisme var at en drikker hver dag, hele dagen; Står opp, drikker istedet for frokost, og mer eller mindre holder rusen hele dagen, men kanskje alkoholisme finnes på flere nivå?

Jeg håper dere kan hjelpe meg, ettersom hele ekteskapet deres er temmelig dødt, og mor har sagt hun skal forlate ham mange ganger. Ikke mitt problem naturligvis, jeg er 18 og bor ikke hjemme lenger, men for deres egen skyld, og småsøsknene mine sin skyld; for å få klarhet i saken. Er det jeg har beskrevet tegn på alkoholisme, må vi (jeg og far) / jeg eventuelt ta affære, enten kontakte lege eller hva som nå skulle være nødvendig.

Far påstår at noe av det mest frustrerende med hele greia er at hun bruker så mye penger på alkoholen. Jeg regner med at det går ihvertfall en 1000 kroner uka på det. Dette går innpå økonomien vår, ettersom vi må spare til ferien og det at far er i oppstartsfasen av eget firma (derav all jobbingen og lite hjemmetid). Alt går som sagt fint når hun ikke tar til flaska...

Eller kan dette bare rett og slett være en form for midtlivskrise, mor går ofte ut på byen og er arbeidsledig for tiden...

Håper dere kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53009-er-min-mor-alkoholiker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest glimmer

Enig med Amiga, du får nok bedre svar på Rusterapi-forumet. Ville bare si at moren din nok er alkoholiker, om hun drikker så mye som du sier. Man behøver slettes ikke innta store mendger alkohol _hver_ dag for å komme under den betegnelsen.

Du kan jo også ta et søk på internett for å finne kjennetegn på alkoholisme og annen informasjon om hvordan du burde gå fram i denne saken.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53009-er-min-mor-alkoholiker/#findComment-213564
Del på andre sider

Gjest Kristine

Jeg får vondt når jeg leser innlegget ditt. Det virker som du er utrolig reflektert og har kunnskaper om midtlivskrise, alkohomissbruk og det meste ift. livet.

Men derfra å ta på seg et så stort ansvar som du gjør nå er veien lang. Dette er ikke en problematikk som skal legges på en 18-årings skuldre. Denne børen blir for tung for deg.

Du vil forløfte deg og det er ingen tjent med.

Faren din må ta tak og rydde opp.

1000 kr i uka til alkohol er mye. Altfor mye.

Dine foreldre har problemer som de selv må rydde opp i.

Da jeg og min mann hadde en ekteskapskonflikt her nå i fjor, så sa min datter dette da jeg skulle informere henne om det. "Ikke dra meg og oss inn i problmene deres og ikke lag noe bråk, da kommer vi ikke".

Jeg ville at ungene skulle komme hjem slik at vi kunne snakke om at vi muligens skulle flytte hver for oss jeg og mannen min.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53009-er-min-mor-alkoholiker/#findComment-214414
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at din mor har ett alkohol problem.

En som drikker fra morgen til kveld har vært alkoholiker i mange, mange år, før det går så langt. Din mor har nok desverre ett alkohol problem og dette vil garantert blir større etter som årene går, hvis hun ikke snur.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53009-er-min-mor-alkoholiker/#findComment-215511
Del på andre sider

Gjest marihøne

Faren min er alkoholiker, og har vært det i snart 25 år....

Han står opp, går på jobb, fungerer der, er faktisk kjempeflink og høyt aktet. Han kan og vet masse, han er som er hva av informasjon. Og mamma sier hun aldri hadde gått fra ham om det ikke hadde vært for at hun ikke hadde råd til å bo med ham...

Han drakk aldri åpenlyst, bare kom hjem fra jobb, sovnet på sofaen, våknet sent på kvelden, var morsom og hyggelig (godbrisen) eller sur og gretten, alt ettersom... Han drikker sprit, og ikke vin...

Så det er ingenting som fysisk kjennetegner en alkoholiker på den måten ...

Men moren din har helt klart et problem. det eneste å gjøre er å "utfordre" henne til å ikke drikke på tre uker, og deretter begrense inntaket (f.eks. fire hvite kvelder, maks to glass, etc), klarer hun det, har hun fortsatt kontroll, hvis ikke er det jo ikke noe mer å diskutere....

Lykke til =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53009-er-min-mor-alkoholiker/#findComment-216766
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Gjest Bekymret18

Kanskje du burde poste dette innlegget på forumene for rusterapi? Der vil du kunne få svar både fra rehabiliterte alkoholikere og fagfolk!

Lykke til!

Takk for feedbacken folkens!! Mye gode råd å ta av der. Håpte også på noen råd fra en lege på forumet, men men. Jeg kommer sannsynligvis til å snakke med far, så får vi se hva vi gjør videre. Men det kommer til å bli vanskelig. Og det at jeg ikke bor hjemme i uka gjør det jo bare verre.

Men jeg håper det går bra. Takk uansett.

PS! Burde jeg postet dette innlegget under rusterapi i tillegg??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53009-er-min-mor-alkoholiker/#findComment-236561
Del på andre sider

Takk for feedbacken folkens!! Mye gode råd å ta av der. Håpte også på noen råd fra en lege på forumet, men men. Jeg kommer sannsynligvis til å snakke med far, så får vi se hva vi gjør videre. Men det kommer til å bli vanskelig. Og det at jeg ikke bor hjemme i uka gjør det jo bare verre.

Men jeg håper det går bra. Takk uansett.

PS! Burde jeg postet dette innlegget under rusterapi i tillegg??

Ja det kan du godt gjøre! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53009-er-min-mor-alkoholiker/#findComment-236567
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...