Spenning Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Nå fylles rådhuesene i borgelige konirmasjoner. Har konfirmasjon overlevd seg selv, eller er det en nødvendig markering av at sønn eller datter er blitt *voksen* uten å være myndig? Kanskje det bare er en fin anledning til å få seg en hyggelig familiesammenkomst? Konfirmasjon?, betyr det *privat pengeinnsamling*? bare undrer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53013-borgerlig-konfirmasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Konfirmasjon betyr jo å bekrefte, og også med en borgerlig konfirmasjon bekrefter du et livssyn. Jeg husker at for meg var konfirmasjonen viktig. I løpet av konfirmasjonsundervisningen lærte vi mye om tema som jeg var veldig opptatt av: etikk, moral, menneskeverd osv. I alle kulturer har man en eller annen form for overgangsrituale, og jeg syns ikke det er riktig at kirken skal ha enerett på et slikt rituale i Norge. Selv om markeringen i dag ikke har så stor praktisk betydning (man blir ikke regnet som voksen dagen etter konfirmasjonen), så har det fortsatt stor symbolsk verdi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53013-borgerlig-konfirmasjon/#findComment-213059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitana Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Men borgelig konfirmasjon tenker jeg automatisk at man er human-etikere. Tror grunnen til at det blir mer og mer av det, er at det er blitt mye vanligere med borgelig konfirmasjon nå. Tror også veldig mange konfirmanter tenker mer på pengene/gavene de kommer til å få, enn på hva en konfirmasjon er. (en bekreftelse, slik Nikki skriver) ..Og grunnen til dette tror jeg er fordi det blir mindre og mindre kristendom i skolen. Før så hadde man kristendomsundervisning og man hadde bibelhistorie. Nå får foreldrene et skjema hvor de kan krysse av for at barna ikke skal ha kristendomsundervisning. Og man behøver ikke være medlem av et annet trossamfunn for å slippe unna kristendomsundervisningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53013-borgerlig-konfirmasjon/#findComment-213065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Hei! Jeg har selv vært kursleder for Borgerlige Konfirmanter (BK) siden '93. Det er blitt et av mine hjertebarn! ) Så jeg har litt å si i sakens anledning, og håper du kan finne noe nyttig i det. Her er bakgrunnshistorien for BK: Foreningen for borgerlig konfirmasjon ble stiftet i Oslo 9 september 1950. Den skulle ha som formål å arrangere kurs i medborgerskap på humanistisk grunn for unge som ikke ønsket å konfirmere seg kirkelig. Det første kurset ble holdt våren 1951 i Oslo. Kurset ble avsluttet med en ungdomsfest i Universitetets Aula 6. mai samme år. Fra 1951 til 1956 ble det gjennomført Borgerlig Konfirmasjon etter samme mønster som det første. 9. april 1956 ble Human-Etisk Forbund stiftet på det samme idégrunnlag som Borgerlig konfirmasjon bygget på. I 1957 gikk Foreningen for borgerlig konfirmasjon inn i Human Etisk forbund. Forbundet nedsatte et utvalg som skulle ta seg av BK. Dette utvalget har siden hatt ansvaret for gjennomføring av BK i Oslo. De første årene ble HEF drevet fra Oslo. Fra 1966 fikk man etter hvert egne lokalavdelinger. Fra 1970 årene økte tilbudene om BK i takt med økningen med medlemsmassen. I 1994 hadde man BK på 100 forskjellige steder i landet, som da omfattet 10% av all ungdom i konfirmasjonsalder. Litt om ordet konfirmasjon: Grunnbetydningen av ordet konfirmasjon (latin: Confirmare) er å støtte og styrke/bestyrke. HEF ønsker således å støtte og styrke de unge fram til det voksne, selvstendige liv. Confirmare kan også bety "bekrefte", men siden Kirken fjernet bekreftelsen av dåpsløftet fra seremonien, er konfirmasjon blitt stående som et begrep for voksenmarkeringen i samfunnet. Om selve kurset: Kursene består av 7-10 kvelder (varierer litt fra sted til sted) på ca 1 1/2 times "undervisning" og diskusjon av ulike tema. Disse temaene er som regel f eks: 1. Bli kjent kveld, med diverse bli kjent øvelser. . 2. Humanetikk, etikk og moral 3. Rasisme og toleranse. Mobbing. Menneskeverd. Likestilling. 4. Menneske rettighetene. Krig og fred. . 5. Miljøvern etc 6. Ungdom og jus; om lover, plikter og rettigheter for ungdom. 7. Ungdom og rusmidler: Noen bruker guttene fra filmen: "Store Gutter Gråter ikke" til å informere om hvordan narkotika har påvirket deres liv. Andre har besøk av narkotikapolitiet etc. 8. Ungdom, seksualitet og samliv: Legestudentene eller Helsestasjonen for ungdom kommer og tar opp spørsmål fra ungdommene, og informerer om ansvar, om å respektere egne og andres grenser , prevensjon etc. Eller gruppeleder tar temaet selv. 9. Hyggekveld og forberedelser til seremonien/ungdomsfesten. osv. Poenget med kurset er ikke å gi ungdommene ferdige svar, men å gi de mulighet til å selv tenke igjennom de ulike ting man opplever i et samfunn. Ved å bringe ulike tema på dagsorden, er håpet å kunne styrke de i det å ta ansvar for seg selv og de valg de tar, og å tenke igjennom at alt vi gjør får konsekvenser for de rundt oss. På kursene legges det vekt på aktiv deltakelse, på det å tørre å snakke, og det å stå for det man sier. Ulike øvelser legges gjerne inn, i forhold til aktivt verdivalg og lignende. Diskusjonene går som regel høytlytt for seg, og ungdommene viser seg ofte å være mer reflekterte enn det man kanskje i utgangspunktet trodde de var! ) I tillegg til de overnevnte tema er det mange fler å velge i mellom, selv har jeg med stort hell overlatt noen av kveldene til konfirmantene selv, der de har tatt opp tema de selv synes er viktige. Variasjonen på disse temaene har vært stor og alltid interessante: Spiseforstyrrelser, Filosofi, Om det å ha et sted å være på fritiden, Mobbing og tanker omkring liv og død etc. Etter endt kurs, der det forventes at de møter opp og tar ansvar for sitt valg, er det en høytidlig avslutning, Ungdomsfesten. Her er det underholdning, taler og musikk. De fleste har en hovedtaler, ofte en kjent person, politiker eller en forfatter f eks. Seremonien avsluttes med at ungdommene kommer på scenen og tar i mot kursbevis. Mange lokallag har også leir for ungdommene i løpet av kurset, i de siste årene har det blitt svært populært med "På flukt" i regi av Røde Kors. Dette er et kurs som ungdommene deltar i som flyktinger, hvor de må overnatte ute i skogen bl.a. Viktig å huske: HEF driver ikke med forkynnende virksomhet, så det er ikke noen fare for at ungdommene overtales til å melde seg inn i forbundet. Dette er et valg de evt må ta selv, og de kan ta det fra den dagen de fyller 15 år. Man blir ikke medlem i HEF bare ved å delta i BK. I alle tider og alle kulturer har det vært ritualer knyttet til overgangen fra barn til voksen, dette er ikke noe kirka har funnet på eller har patent på. Personlig synes jeg at et valg som er gjennomtenkt er noe det står respekt av, enten man velger kristen konfirmasjon, BK, eller ingen markering i det hele tatt. Personlig er jeg også av den oppfatning at det er en ærlig sak å konfirmere seg for gavene også, jeg synes at ungdommene våre er verdt både gavene og festen jeg, denne ene gangen i livet! ) Jeg har selv to døtre som har valgt å konfirmere seg Borgerlig. Den siste ble konfirmert forrige lørdag. Det er mulig at konfirmasjon har overlevd seg selv, men jeg tror fremdeles at det denne ene gangen i livet er riktig å markere og feire ungdommene. Det har de fortjent, og det at de dene ene gangen blir feiret, og gitt gaver, det synes jeg er en god skikk. De er da verdt det? Det synes jeg! Siden vi bodde i huler har mennesket hatt behov for å markere store begivenheter med seremonier, og overgangen fra barn til ungdom er en stor begivenhet. Gaver er en viktig del av denne markeringen, akkurat som det er i bryllup, i forbindelse med fødsler og til dels også ved gravferder. Opplever man at det ikke er mulig å gi noen en gave, ja så kanskje man bare skal la det være? Det er jo også en ærlig sak. Dette var kanskje ikke det svaret du ønsket, Spenning, men jeg håper likevel at du fant det noe nyttig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53013-borgerlig-konfirmasjon/#findComment-213076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Men borgelig konfirmasjon tenker jeg automatisk at man er human-etikere. Tror grunnen til at det blir mer og mer av det, er at det er blitt mye vanligere med borgelig konfirmasjon nå. Tror også veldig mange konfirmanter tenker mer på pengene/gavene de kommer til å få, enn på hva en konfirmasjon er. (en bekreftelse, slik Nikki skriver) ..Og grunnen til dette tror jeg er fordi det blir mindre og mindre kristendom i skolen. Før så hadde man kristendomsundervisning og man hadde bibelhistorie. Nå får foreldrene et skjema hvor de kan krysse av for at barna ikke skal ha kristendomsundervisning. Og man behøver ikke være medlem av et annet trossamfunn for å slippe unna kristendomsundervisningen. "Men borgelig konfirmasjon tenker jeg automatisk at man er human-etikere. Tror grunnen til at det blir mer og mer av det, er at det er blitt mye vanligere med borgelig konfirmasjon nå." Det er en stor misforståelse at man nødvendigvis er HumanEtiker om man velger borgerlig konfirmasjon. Grunnen er enkel, man kan ikke være medlem i HEF før man er fylt 15 år, og da må man selv evt melde seg inn. Borgerlig konfirmasjon (BK) er et tilbud til alle, uansett livssyn eller religionstilhørighet. Borgerlig konfirmasjon har vært et tilbud i 51 år i Norge. At det blir mer og mer vanlig skyldes ganske enkelt at fler og fler velger det. "Tror også veldig mange konfirmanter tenker mer på pengene/gavene de kommer til å få, enn på hva en konfirmasjon er. (en bekreftelse, slik Nikki skriver) " At gavene er en viktig del av konfirmasjonsfeiringen er ingen nyhet, jeg tror nok at uten unntak er det den første gangen i livet at konfirmanten blir markert og er sentrum for oppmerksomheten i konfirmasjonen. At det i den forbindelse gis gaver, er en eldgammel tradisjon, som er like gammel som mennesket selv. Der er det ingen forskjell på borgerlige eller kristne konfirmanter. Kirken bruker forøvrig ikke lenger konfirmasjonen som bekreftelse av dåpsløftet lengre, det er det mange, mange år siden de gikk bort i fra. Det er nok ikke mange i årenens løp som har valgt å konfirmere seg av slike edle grunner som å få bekreftet oe som helst. Tanken er forsåvidt fin, men den har ingen rot i virkeligheten. "..Og grunnen til dette tror jeg er fordi det blir mindre og mindre kristendom i skolen. Før så hadde man kristendomsundervisning og man hadde bibelhistorie." Jeg er imponert over din manglende kunnskaper på området. For din påstand har faktisk overhodet ikke noen som helst rot i virkeligheten. Faktum er at det er mer kristendomundervisning enn det har vært på nesten 30 år. Faget KRL (Kristendomsundervisning med livssynsorientering) sørger for det. KRL har over 90 % kristendoms- og bibelkunnskap i pensum. Ganske mange av oss opplever nettopp dette som et aldri så lite overgrep mot vår tro og vårt livssyn. Det kan nemlig IKKE velges bort, ungene er pukka nødt til å sitte å høre på dette, da det ikke lenger finnes noe alternativ. Jeg kan f eks nevne at HumanEtisk Forbund er nevnt med EN (1!!!) linje i KRL-boka til min datter i 9. klasse. Og slik er det med de fleste livssynssamfunn og religioner også, de er knapt nevnt. Jeg synes det er en skam. "Nå får foreldrene et skjema hvor de kan krysse av for at barna ikke skal ha kristendomsundervisning. Og man behøver ikke være medlem av et annet trossamfunn for å slippe unna kristendomsundervisningen." Helt fullstendig feil, nitana. Et slikt skjema finnes ikke lenger. En slik valgmulighet er en saga blott, det er tatt bort, og valget er ikke lenger tilgjengelig. Noen ytterst få skoler lar oss foreldre velge om barna skal fritas, men det er ikke lenger noen lovhjemmel som gir oss en slik rett, vi er avhengig av at skolen er så vennlig at den tar hensyn til det. INGEN slipper lenger unna kristendomsfaget, det sørget Bondevik og hans kumphaner for forrige gang de satt ved makta. Det er ikke lenger noe som heter "det frie valg" i den forbindelse i skolen. Jeg er ganske imponert over at du ikke har mer oversikt, når du samtidig kommer med slike bastante påstander i sakens anledning. Til slutt vil jeg anmode deg om å lese informasjonsinnlegget jeg skrev lenger oppe under Spennings hovedinnlegg. Der er det en aldri så liten innføring i hva Borgerlig Konfirmasjon er, og ved å lese det vil du sannsynligvis lære mer om nettopp denne type konfirmasjon, enn det de aller fleste har. Jeg har selv 3 barn, og jeg er humanist (HumanEtiker), for meg er det hver dag en utfordring å leve med det faktum at mine barn har vært nødt til å lære mer om kristendom enn om toleranse for andres livssyn. Mine eldste datter hadde riktig nok Livssynsundervisning, men de to yngste har ikke denne muligheten lengre. Det er forferdelig synd, for de lærer ikke verken om toleranse for andre livssyn enn kirkas, eller humanisme, eller om toleranse generelt for at andre mennesker er annerledes, enten de er fargede, eller f eks handikappede. Selvsagt lærer jeg de om dette hjemme, men ikke alle foreldre lærer sine barn dette. Det er faktisk et tilbakeslag for samfunnet vårt, synes jeg. ) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53013-borgerlig-konfirmasjon/#findComment-213090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Konfirmasjon betyr jo å bekrefte, og også med en borgerlig konfirmasjon bekrefter du et livssyn. Jeg husker at for meg var konfirmasjonen viktig. I løpet av konfirmasjonsundervisningen lærte vi mye om tema som jeg var veldig opptatt av: etikk, moral, menneskeverd osv. I alle kulturer har man en eller annen form for overgangsrituale, og jeg syns ikke det er riktig at kirken skal ha enerett på et slikt rituale i Norge. Selv om markeringen i dag ikke har så stor praktisk betydning (man blir ikke regnet som voksen dagen etter konfirmasjonen), så har det fortsatt stor symbolsk verdi. Konfirmasjon kommer fra ordet confirmare som betyr bekreftelse, og støtte/bestyrke. Den siste betydning er brukt i borgerlig konfirmasjon (BK): Man ønsker å støtte og styrke ungdommen på veien mot voksenlivet. Det har altså i BK-sammenheng ikke betydningen å bekrefte noe som helst, og det er derfor heller ikke brukt som det. Forøvrig har kirka gått bort i fra den betydningen de tidligere brukte ordet i. Ellers er jeg helt enig i det du sier! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53013-borgerlig-konfirmasjon/#findComment-213111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Z@pvir Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Dette er en markering av at det unge mennesket er på vei over i de voksnes rekker. De fleste kulturer har slike markeringer. Ikke alle har like rolige og "pene" markeringer som oss derimot! For de unge så betyr nok pengene mye. Men i ettertid blir minnene om familiefesten like mye verdt vil jeg tro. Vi må ta vare på ALLE anledninger hvor vi samler familien. Det er viktigere nå enn noengang. Synes det er helt greit å stå borgerlig. Vet av erfaring at det er en nydelig og verdig markering. Minst like fin som i kirken. Personlig syntes jeg den var MYE finere og staseligere. De aller fleste som står i kirken er kristne bare på papiret allikevel! Er jo litt hyklersk egentlig... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53013-borgerlig-konfirmasjon/#findComment-213242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.