Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er ei jente på 19 år som har brukt p-piller sammenhengende i 3 år. Jeg har i det siste begynt å tenke på om det er sjanse for at det er vanskeligere å bli gravid når man har gått på p-piller og sluttet med det fordi man vil ha barn? Jeg leste her på forumet at det ikke er noen fare for sterilitet, og det var godt å høre! Men en ting jeg da lurer på, er om det er vanskeligere å bli gravid etter man slutter, og eventuelt hvor lang tid det tar etter man slutter at alt retter seg opp igjen? Jeg har også hørt noe om at det er visse aldere det er lettere å bli gravid..hvilken alder er det? Er det noe man kan gjør for å forebygge slik at et kommende barn (før man blir gravid) bli mest mulig sunt og friskt?

Blir takknemlig for svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53033-p-piller-og-senere-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan bare svare ut fra egen erfaring: Jeg brukte Marvelon p-piller i 7år før jeg sluttet. En måned etter at jeg hadde sluttet var jeg allerede blitt gravid! Jeg var da 23 år, og har hørt at alderen 20-25år er den mest fruktbare. For å få "et sunt og friskt barn" er det viktigste du kan gjøre å holde deg i form og spise sunt. I tillegg kan du ta folat hvis du planlegger å bli gravid.

Mette Moen, Gynekolog

De fleste unge jenter har brukt p-piller på et aller annet tidspunkt i livet og blir lett gravide (litt for lett vil mange erfare)

Første eggløsning kan være et par uker forsinket når man stopper, ,men så kommer det vanligvis i orden.

Visse hormonforstyrrelser som fører til barnløshet oppdages ikke når man står på p-pille, men kommer først frem etter man slutter og viser seg ved uteblitt menstruasjon. Men d4et er meget sjelden.

Etter ca 30 år reduseres muligheten for å bli gravid, eller det tar lengre tid å oppnå graviditet.

En kvinne som planlegger graviditet bør spise folat for å forebygge ryggmargsbrokk. 400 mikrogram per dag anbefales.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...