Gå til innhold

Hjemmeoppgave om basilikum.

Anbefalte innlegg

Gjest Poeticas datter, Miriam

Jeg er ei jente på 14 år som har fått i hjemmeoppgave å skrive om basilikum. Kan noen hjelpe meg? Jeg har skrevet endel allerede, men trenger litt mer.

Jeg lurer på dette:

Hvor kommer basilikum fra opprinnelig?

Hvordan dyrkes den? Under hvilke forhold o.l.

Hva slags medisiner kan basilikum brukes til?

Vet du andre ting om basilikum som jeg kan ta med i oppgaven?

Jeg håper noen kan hjelpe meg? tusen takk!

Vennlig hilsen Miriam

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53193-hjemmeoppgave-om-basilikum/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pappa Bjørn

Jeg er nok ingen kløpper når det gjelder læren om flora osv, men jeg bruker svært mye basilikum og dyrker denne selv. Tenkte jeg kanskje kunne dele de erfaringene med deg i alle fall.

Basilikum kan dyrkes innendørs hele året. De skal ha mye lys og varme å kan derfor stå i direkte sollys. Frøene spirer etter 4-5 dager og bruker 6-8 uker på å bli klare til bruk. De skal ha mye vann, og mye god jord og plass. Jeg har akkurat tatt en potte med sådde og fordelt på 4 potter slik at røttene har god plass.

Bruken av planten kan du lese litt om i kokeboka eller matsider på nettet. Jeg bruker den til alt mulig, både fersk og tørket. Også veldig god til urtesmør.

Utover det håper jeg du får flere svar, men jeg kunne i alle fall dele de erfaringene som jeg har fått.

Lykke til med oppgaven.

Hilsen

Gjest Bobli

Basilikum ble brukt som balsameringskrydder av de gamle egypterne. Hos grekerne var basilikum et symbol på sorg. For romerne symboliserte det hat. I middelalderen trodde man at basilikum avlet skorpioner. For å få en skorpion kunne man rive i stykker noen basilikumblader og hvelve en krukke over dem. Ventet en lenge nok ville det være en skorpion under krukken når en løftet den av igjen.

Medisinsk bruk: mot melankoli, for livlig fantasi, snue og vorter.

Hentet fra "Krydder - Historien om kryddernes opprinnelse, bruk og egenskaper" av Jan- Ôjvind Swahn

Annonse

Jeg er nok ingen kløpper når det gjelder læren om flora osv, men jeg bruker svært mye basilikum og dyrker denne selv. Tenkte jeg kanskje kunne dele de erfaringene med deg i alle fall.

Basilikum kan dyrkes innendørs hele året. De skal ha mye lys og varme å kan derfor stå i direkte sollys. Frøene spirer etter 4-5 dager og bruker 6-8 uker på å bli klare til bruk. De skal ha mye vann, og mye god jord og plass. Jeg har akkurat tatt en potte med sådde og fordelt på 4 potter slik at røttene har god plass.

Bruken av planten kan du lese litt om i kokeboka eller matsider på nettet. Jeg bruker den til alt mulig, både fersk og tørket. Også veldig god til urtesmør.

Utover det håper jeg du får flere svar, men jeg kunne i alle fall dele de erfaringene som jeg har fått.

Lykke til med oppgaven.

Hilsen

Tusen takk for svar. Jeg tror det kommer til og gå bra med oppgaven. Jeg har brukt dine opplysninger i oppgaven min. Ü

mvh Miriam

Basilikum ble brukt som balsameringskrydder av de gamle egypterne. Hos grekerne var basilikum et symbol på sorg. For romerne symboliserte det hat. I middelalderen trodde man at basilikum avlet skorpioner. For å få en skorpion kunne man rive i stykker noen basilikumblader og hvelve en krukke over dem. Ventet en lenge nok ville det være en skorpion under krukken når en løftet den av igjen.

Medisinsk bruk: mot melankoli, for livlig fantasi, snue og vorter.

Hentet fra "Krydder - Historien om kryddernes opprinnelse, bruk og egenskaper" av Jan- Ôjvind Swahn

Tusen takk for svar. :~)

mvh Miriam

Eg har hentet opplysninger fra boka "Krydder og Urter" av Arabella Boxer utgitt på Gyldendal fakta ISBN 82-05-25621-7.

Basilikum (Ocimum basilicum, O.minimum).

Basilikum er en ettårig, lavtvoksende plante med store salatgrønne blader og små hvite blomster.

Den er den fineste og sarteste av sommerurtene, med en særegen smak som er både delikat og intens.

Basilikum kommer opprinnelig fra India, hvor den vokser rundt hindutemplene og alltid har vært en hellig plante.

Siden inderne betrakter den som hellig, har de aldri spist den.

I Hellas ser man ofte småbladet buskbasilikum plantet utenfor husdøra i en gammel oljetønne, fordi man tror den bringer lykke.

Likesom inderne spiser ikke grekerne basilikum.

Basilikum er trolig mest skattet for sine kulinariske verdier i Liguria i Italia, i og rundt Genova, hvor pesto har rike tradisjoner.

Denne fantastiske sausen som brukes til pasta og gnocchi, lages med store mengder basilikum, pinjekjerner og to oster_Sardo og Grana_som knuses til en aromatisk pasta i olivenolje.

Det er mange arter, underarter og sorter av basilikum.

Storbladet salatbasilikum fra Napoli er en vakker plante som er lett å bruke på kjøkkenet.

Genoveserne foretrekker en variant med mindre blader og utsøkt smak.

Den vakre opalbasilikumen med sine purpurfargede blader fortjener en plass i urtehagen for skjønnheten alene, selv om smaken er mindre intens enn hos de grønnbladete.

Den eteriske oljen i basilikumen er en av de mest flyktige, den fordamper raskt når den utsettes for varme.

Derfor bør man helst drysse basilikum over ferdigkokte retter, nærmest sompynt, eller bruke den til kalde retter.

Den passer godt sammen med tomater og milde oster som mozzarella eller feta.

Dyrking.

Basilikum må sås fra frø hvert år om våren, deretter plantes ut i lett, næringsrik jord med 20 cm mellomrom.

Småplantene må vannes godt inntil de får skikkelig rotfeste

Basilikum trenger så mye varme som mulig for å få frem sin fulle smak, så den bør stå på ett solrikt, lunt sted eller i en drivbenk frem til sankthans.

Plant den ikke i nærheten av vinrute, da disse to urtene ikke vil vokse sammen.

Medisinsk bruk.

Friske eller tørkede blader eller blomster kan brukes til uttrekk mot migrene, nervøse spenninger, forstoppelse og søvnløshet.

Brukt som te eller munnskyllevann kan det hjelpe mot hoste og sår hals.

Basilikum er antiseptisk-omslag laget av knuste blader eller en klut fuktet i sterk te kan brukes på ormebitt og vepse- og bistikk.

Mvh

Eg har hentet opplysninger fra boka "Krydder og Urter" av Arabella Boxer utgitt på Gyldendal fakta ISBN 82-05-25621-7.

Basilikum (Ocimum basilicum, O.minimum).

Basilikum er en ettårig, lavtvoksende plante med store salatgrønne blader og små hvite blomster.

Den er den fineste og sarteste av sommerurtene, med en særegen smak som er både delikat og intens.

Basilikum kommer opprinnelig fra India, hvor den vokser rundt hindutemplene og alltid har vært en hellig plante.

Siden inderne betrakter den som hellig, har de aldri spist den.

I Hellas ser man ofte småbladet buskbasilikum plantet utenfor husdøra i en gammel oljetønne, fordi man tror den bringer lykke.

Likesom inderne spiser ikke grekerne basilikum.

Basilikum er trolig mest skattet for sine kulinariske verdier i Liguria i Italia, i og rundt Genova, hvor pesto har rike tradisjoner.

Denne fantastiske sausen som brukes til pasta og gnocchi, lages med store mengder basilikum, pinjekjerner og to oster_Sardo og Grana_som knuses til en aromatisk pasta i olivenolje.

Det er mange arter, underarter og sorter av basilikum.

Storbladet salatbasilikum fra Napoli er en vakker plante som er lett å bruke på kjøkkenet.

Genoveserne foretrekker en variant med mindre blader og utsøkt smak.

Den vakre opalbasilikumen med sine purpurfargede blader fortjener en plass i urtehagen for skjønnheten alene, selv om smaken er mindre intens enn hos de grønnbladete.

Den eteriske oljen i basilikumen er en av de mest flyktige, den fordamper raskt når den utsettes for varme.

Derfor bør man helst drysse basilikum over ferdigkokte retter, nærmest sompynt, eller bruke den til kalde retter.

Den passer godt sammen med tomater og milde oster som mozzarella eller feta.

Dyrking.

Basilikum må sås fra frø hvert år om våren, deretter plantes ut i lett, næringsrik jord med 20 cm mellomrom.

Småplantene må vannes godt inntil de får skikkelig rotfeste

Basilikum trenger så mye varme som mulig for å få frem sin fulle smak, så den bør stå på ett solrikt, lunt sted eller i en drivbenk frem til sankthans.

Plant den ikke i nærheten av vinrute, da disse to urtene ikke vil vokse sammen.

Medisinsk bruk.

Friske eller tørkede blader eller blomster kan brukes til uttrekk mot migrene, nervøse spenninger, forstoppelse og søvnløshet.

Brukt som te eller munnskyllevann kan det hjelpe mot hoste og sår hals.

Basilikum er antiseptisk-omslag laget av knuste blader eller en klut fuktet i sterk te kan brukes på ormebitt og vepse- og bistikk.

Mvh

Tusen takk for hjelpen, Geir. Akkurat disse opplysningene fant hun også, så de er allerede på plass i oppgaven - behørig omskrevet, som seg hør og bør, selvsagt! ;o)

Hun har nå sluttført hjemmeoppgaven, og den er klar til levering på onsdag.

:o)

mvh Miriam :~) og

Annonse

Tusen takk for hjelpen, Geir. Akkurat disse opplysningene fant hun også, så de er allerede på plass i oppgaven - behørig omskrevet, som seg hør og bør, selvsagt! ;o)

Hun har nå sluttført hjemmeoppgaven, og den er klar til levering på onsdag.

mvh Miriam :~) og

OK!

Håper det blir bra karakterer da ! :-))

Mvh

OK!

Håper det blir bra karakterer da ! :-))

Mvh

Ja, det pleier vanligvis å bli meget god karakter, - hun er veldig flink på skolen. (Gudene vet hvor hun har _det_ i fra, verken jeg eller faren lå i toppskiktet på vårt klassetrinn på ungdomsskolen, i hvertfall! ;o) )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...