Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest pjusk

Jeg lurer på om jeg kan ha endometriose.

Forløp: Hadde store smerter ved mens som ung, men fødte barn som 21-åring, da ble dette bedre. Har ikke født flere barn, er nå 36.

Mensen har siste årene vært regelmessig, men svært kraftige, mye klumper, ikke spesielt mye vondt.

Forrige periode fikk jeg store smerter i underlivet, lignet ingenting jeg har vært borti før, fikk feber og høy senk (opp mot 200) og ble lagt inn på Gyn. for undersøkelse/observasjon. Legene fant ikke noe på ultralyd, alt så greit ut, men svært vondt ved berøring. Bakterieprøver i skjeden var negative. Fikk bla. Fagyl og ble bedre, men det skjedde også samtidig med at mensen var over. Det er fint du er bedre, vi vet ikke hva du blir bedre av, sa legen!

Uansett, jeg var hoven, det var hardt og ømt omtrent overalt, men fikk forståelse av at dette kanskje var en bukhinnebetennelse, selv om de ikke kunne se noe til det på ultralyd.

Så går det greit frem til eggløsning, får litt smerter da, mer enn vanlig. Mensen kommer på slaget denne uken, noen timer etterpå får jeg kjempevondt, verre enn sist, mer huggende i tillegg til de konstante som var der sist. Veldig vondt når tisser, det svir ikke, men smerter i underlivet etterpå. Det hadde jeg ikke sist. Fikk levert urinprøve, den viste litt blod (ble tilskrevet mensen) og blodprøven viste ikke noe denne gangen. Litt feber, men lavere enn forrige måned.

Fikk tab. mot urinveisinfekjon, selv om jeg ikke syntes det hørtes riktig ut. Det har jeg hatt før, da kjente jeg tydelig svie/smerte i blære/urinrør, men nå er det liksom " utenpå".

Magen er hard, oppblåst og jeg blør som et uvær, særlig mye klumper i går, men følte meg bedre når disse var kommet ut. Som om kroppen hadde kvittet seg med noe den virkelig sleit med.

Kan det være endometriose? Jeg har ikke lest noe om feber og senkning i forbindelse med dette, men det virker jo rart at dette skjer to ganger på rad.

Jeg vet jo at kvinner som ikke har født barn på en stund, kan få store slimhinner, kan dette gi en slags betennelsesreakjson? Kanskje det blodet som var i urinprøven er pga endometriose?

Synes du jeg skal stå på for å bli mer undersøkt, det virket ikke som om fastlegen min så noen sammenheng mellom disse to episodene. Men jeg kjenner jo kroppen min best, og jeg kan ikke være syk en uke hver måned heller. Takker for eventuelt svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53271-mmendometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være endometriose som gir slike reaksjoner. Det blir som en lokal betennelse. Det er veldig uvanlig at blod i urin skyldes endometriose. Jeg synes du skal føre en dagbok over dine symptomer og visen den til legen, evt få henvisning til gynekolog. Forsøk evt med medikamenter av typen NSAID, de kan kjøpes uten resept (i små mengder). Se i helseleksikon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53271-mmendometriose/#findComment-216037
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...