Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden i forigårs har jeg hatt en merkelig følelse nederst i halsen, cirka rett over kragebeinet - det kjennes ut som om det er noe som stenger litt for passasjen der når jeg svelger. Kjenner det spesielt når jeg spiser/drikker noe varmt/kaldt.

Kan dette ha sammenheng med at lillegullet er blitt så stor (35 uker i dag) at han trykker på mellomgulvet, og at jeg dermed kjenner det som en hindring i halsen? Eller skal jeg bli kjempenervøs for at det er noe som vokser nede i spiserøret, en svulst for eksempel? (Som du skjønner vil jeg helst at det skal ha noe med mellomgulvet å gjøre....men det er jo litt avstand fra spiserør til mellomgulv...)

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Trine Endsjø, jordmor
Skrevet

I svangerskapet er det svært vanlig å få halsbrann og sure oppstøt, men dette kjennes ikke helt ut som det du beskriver. De fleste kjenner det som sviing og brenning i området under brystbeinet. Når man legger seg ned og rett etter et måltid er det ofte ekstra plagsomt. Noen opplever at de nærmest brekker seg hvis de ligger flatt. Jeg har ikke hørt at det er spes. plagsomt når man drikker eller spiser.

Jeg er imidlertid ganske sikker på at det du kjenner ikke har sammenheng med noe som vokser i halsen. Det måtte evt. være at du har satt noe fast i halsen, som ligger og irriterer.

Det du kan prøve i første omgang, er å kjøpe på apoteket en eller annen form for syrenøytraliserende middel, gjerne tyggetabletter. Forhør deg om hva de anbefaler for gravide. Hvis dette hjelper, kan du være sikker på at plagene dine skyldes svangerskapet og det faktum at lukkemuskulaturen i magesekken ikke virker 100% når man er fullgravid og barnet presser på oppover.

Skulle du ikke bli bedre med det første, synes jeg du skal kontakte din lege for en nøyere sjekk, spes. med tanke på om du har satt noe fast i halsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...