Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Håper på hjelp -

Min kjæreste (og dermed jeg) har havnet i en fortvilet situasjon. Han hadde et en-natts-opplegg med en jente for et halvt års tid siden. Han brukte prevensjon, men hadde uflaks og kondomet sprakk. Han hørte ikke noe mer så han trodde det gikk bra, men i forrige uke fikk han beskjed om at hun var gravid i 24. uke (!) uten at hun har fortalt ham noe før nå. Hun påsto da at han "skulle bli pappa".

Det har senere vist seg at det også er en ex-kjæreste inne i bildet, så hun vet ikke hvem som er faren.

Dette vet vi:

De hadde sex 10.11.2001. Hun sier at hun er i 25. uke nå (13.5), og at hun tror termin er ca. 25. august. Når burde terminen være hvis han er faren? Vi vet at hun ikke hadde sex med denne andre 1 uke før og 1 uke etter den 10.11., men ellers vet vi dessverre lite.

Vi har grunner til å tro at hun forsøker å lure kjæresten min til å ta på seg farskapet pga økonomiske årsaker.

Han er fortvilet over situasjonen og føler seg lurt. Han er også veldig lei seg for at han kanskje har skapt en "farløs" unge, men han orker ikke tanken på kontakt. Moren bor i et annet land, og det er språkproblemer osv.

Dette er veldig tøft for oss, så vi ber om hjelp til å få litt mer visshet om hvordan sjansene er for at han er faren, og hvordan man bestemmer farskapet.

Siden hun bevisst har valgt å beholde barnet uten engang å snakke med ham om det, er han ikke interessert i å påta seg dette farskapet uten at det er bevist. Helst vha DNA-test. Hva skjer i slike tilfeller der moren ikke vet hvem som er far?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53424-hvem-er-faren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis din kjæreste skulle være faren i dette tilfellet, så stemmer ikke det helt med de datoene du legger fram. Hadde de sex 10.11, og dette skulle medført svangerskap, ville hun i dag ha vært nesten 29 uker på vei, og terminen ville vært ca. 04.08. Alt selvfølgelig avhengig av hvor regelmessig menstruasjonen hennes var. Min utregning her passer til en normal 28 dagers syklus.

Jeg vil anta at det mest sansynlige er at hun har blitt befruktet ca 3 uker etter datoen da din venn var sammen med henne. Lykke til for dere alle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53424-hvem-er-faren/#findComment-215707
Del på andre sider

Hei

Ville bare si at jeg er i uke 24 og har termin 10/9, ble befruktet 20/12-2001. Siste mens var 5 desember.

Så det virker rart at det kan være din kjæreste som er pappa til barnet.

Jeg vil bare takke for svarene vi har fått!

Det beroliger veldig. Problemet er at vi dessverre ikke kan stole på det hun sier. Hvis det stemmer med de datoene hun oppgir så har hun jo hatt mens _etter_ at hun var sammen med ham, samtidig så påstår hun at han er faren(!?). Det er derfor jeg er redd for å tro på henne.

Jeg forstår at regelverket er laget slik for å beskytte mammaer og barn fra ansvarsløse drittsekker, men det slår jammen galt ut i tilfeller som dette...

Hvis noen flere har "beroligende termindatoer" eller omvendt (huff...) så er jeg glad for all info. Det verste er å gå rundt og ikke vite.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53424-hvem-er-faren/#findComment-218948
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...