Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 26 år og har ikke regelmessig menstruasjon. Eller: Den kan være regelmessig en stund ( men 30-40 dager imellom) og så kan den utebli i flere måneder. Jeg har lest litt om polycystisk ovarialsyndrom, og lurer på om det er det jeg har. Jeg har ikke særlig mye kviser i fjeset, men en god del på ryggen og litt på brystet. Har små, svarte hår rundt brystvortene som jeg napper ut, og 2-3 svarte hår på haken, og litt mørke hår på overleppen. Jeg er litt overvektig - veier 75kg og er 1.70 høy, men har veid over 80. Er imidlertid kraftig bygget.

Har jeg PCOS, og hva bør jeg i tilfelle gjøre?

Finns det medisiner som jeg bør ta, eller er det like greit å ikke ta medisiner?

Er det farlig å gå uten mensen i perioder?

Kan jeg gå ned i vekt ved å ta medisiner?

Vil jeg kunne bli gravid på normal måte?

Blir veldig glad for svar, for jeg uroer meg en del.

Mvh,

Cilien

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53508-har-jeg-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare på om du har PCOS, men jeg vil tipse deg om noen piller jeg tar for og gå ned i vekt.

Pillene heter Xenical og er resept-belagt så du må til lege for og bli undersøkt for og se om du går inn under de kravene som gjelder...

Jeg har gått på disse pillene i snart 1år og har gått ned 17kg.... Men på grunn av helsemessige problemer så har ikke jeg fått trimme særlig mye... Men hvis du trimmer så vil du nok gå mer ned og raskere ned i vekt....

Du kan jo høre med legen din...

Ett problem med disse pillene er at de er dyre, og du kan ikke få dem på blå-resept så hvis du skal starte på disse så må du bruke mellom 7-800kr i måneden på piller....

Håper du finner ut hva som feiler deg!

Hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53508-har-jeg-pcos/#findComment-215942
Del på andre sider

Jeg har pcos, så jeg skriver et lite svar til deg, du får sikkert svar fra legen seinere.

Først vil jeg si til deg at du ikke er overvektig! Du har en BMI på 25, og hvis du i tillegg er kraftig bygd, har du ingenting å engste deg for der. Det innlegget som dussa har skrevet om xenical osv syns jeg du skal se helt bort fra, xenical er vel heller for ekstremt overvektige som ikke klarer å slanke seg på andre måter, vil jeg tro!!!!

Om du har pcos/pco kan kun konstateres av lege, så du må bestille en time og få det sjekket der. Du må ta gyn. undersøkelse og sjekke hormonverdiene dine. Du trenger ikke være syk selv om du har kviser og svarte hår - men når du i tillegg har uregelmessig menstruasjon så er det nok best å få en undersøkelse.

Du kan bli gravid hvis du har eggløsning. Hvis du ikke har det, kan du få medikamenter som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53508-har-jeg-pcos/#findComment-215987
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ang PCOS så kan jeg ikke stille diagnosen uten å undersøke deg eller ha sett blodprøvesvar, men noe kan tyde på det.

Hvis du har meget uregelmessige blødninger bør det reguleres.

Man kan bli gravid med PCOS, men det kan gå lang tid.

Se vedlegg.

PCO eller PCOS

PCO står for Poly (mange) Cystiske (vannansamlinger) Ovarier (eggstokker). Det er en diagnose man stiller ved ultralyd hvor det ses små-cyster (minst 10 cyster, hver med en størrelse på opp til 10 mm) på eggstokkene. Hos ca 20% av alle kvinner kan ses PCO-forandringer på eggstokkene uten andre symptomer.

PCOS (det polycystiske ovarialsyndrom) står for en samling av symptomer hos kvinner som også har PCO. Det er en tilstand hvor eggløsningen av en eller annen grunn er hemmet. Eggstokkene produserer ikke normale mengder av hormoner, men tenderer til å øke produksjonen av de mannlige. Man vet ikke sikkert hvordan sykdommen oppstår, den er sannsynligvis arvelig og man er muligens født med et anlegg.

Symptomene er følgende: overvekt, hårvekst i ansiktet samt tendens til "maskulin hårvekst" på kroppen, uren hud hormonforstyrrelser. I tillegg kan komme blødningsuregelmessigheter, evt helt stopp i blødningene. Hvis det går mange måneder mellom blødningene kan det med tiden komme uheldig cellevekst av slimhinnen. Barnløshet kan forekomme (fordi man ikke har eggløsning). Det kan også være en viss type av stoffskifteforstyrrelser hvor forbrenningen er unormal, cellene må bruke mer insulin for å omsette glukose, og det kan være uheldig endring i fettstoffene i blodet. Overvekt ses ofte uten vi helt sikkert kjenner til årsaken, men overvekt vil forverre symptomene. Med tiden kan komme øket risiko for hjerte-karsykdommer og diabetes.

De fleste PCOS-pasienter har bare et enkelt eller få av symptomene.

Behandlingen avhenger av problemet:

· Ved uregelmessige blødninger kan man regulere med Provera.

· Ved unormal hårvekst (og evt blødningsproblemer) gir man p-pille (Diane foretrekkes).

· Ved barnløshet gis stimulasjon av eggstokkene med Pergotime eller Clomivid, evt prøverørsbehandling. (Slik behandling skal ikke gis hvis det ikke er ønske om graviditet!).

· Man har gjort forsøk med ved laparoskopi ('kikkhullsoperasjon') å brenne hull i eggstokkene for å bedre mulighet for graviditet og for å normalisere hormonforstyrrelser

· Ved overvekt forsøker man å endre glukose/insulin balansen med Metformin (glykofag).

· Reduksjon av overvekt er den viktigste del av behandlingen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53508-har-jeg-pcos/#findComment-216050
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...