Kika Skrevet 28. september 2000 Del Skrevet 28. september 2000 Hei. Jeg er gravid i uke 22+1. Stilte ett spørsmål til jordmor inne på gravid forum, men fikk tips om å spørre her inne. Samboeren min og meg har katt, dvs katten var her lenge før meg. Jeg er egentlig allergisk mot katter (pelsdyr generelt), men kroppen min har klart på en måte å venne seg til akkurat denne katten. Men nå de to siste ukene har jeg følt at reaksjonene har begynt å komme tilbake. Og jeg lurer på hvilken innvirkning det kan ha på fostret at jeg daglig utsetter kroppen min for noe den egentlig ikke tåler? Jeg har også veldig mange mat allergier, som jeg desverre ikke har klart å kommet meg over på en diett som kutter ut alle de tingene jeg reagerer mot. Da spessielt hvete og melk. Vil barnet vårt ha en større sjanse for å utvikle allergier pga at jeg utsetter kroppen min for dette nå under svanerskapet, eller vil den få det den får av allergier uansett? Lurer da spessielt på dette med katten. På forhånd tusen takk for svar. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5351-graviditethalvorsen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 1. oktober 2000 Del Skrevet 1. oktober 2000 Kjære Kika Det er deg selv det går ut over at du reagerer på katten og ikke fosteret. Det er ikke noe som tyder på at fosteret tar skade av at du utsetter deg for allergener (ting du egentlig ikke tåler). MEN, det er jo store muligheter for at barnet når det blir født vil komme til å utvikle en katteallergi - og da må du kvitte deg med katten uansett hvor trist det er. Så det lureste er nok å prøve å finne et godt hjem til katten allerede nå slik at ikke katten er der når barnet blir født. Når det gjelder matallergiene dine så har du ikke spesifisert hva slags allergi du har, men uansett er det nok først og fremst deg det går ut over når du ikke passer på kosten. Hvis ikke barnefaren også er allergisk har barnet ditt en 50 prosent sjanse for å bli allergisk, hvis også barnefaren har allergi øker sjansen til 80 %. Men det er lite du kan gjøre mens du er gravid for å forebygge at allergien bryter ut hos barnet bortsett fra ikke å røyke. Etter barnet er født er det som nevnt ovenfor lurt å ikke ha katt eller hund i huset, ikke røyke og amme uten tillegg de første fire månedene, og så langsomt begynne med annen mat mens du ammer. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5351-graviditethalvorsen/#findComment-29614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.