Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er nygravid med tvillinger i uke 7-8.

Det som jeg lurer på er om det er tilrådelig å reise til syden i sommer. Tanken var å være der i 2 uker. Jeg har 2 barn fra før. Begge de forrige svangerskapene forløp helt fint (de er ikke tvillinger).

Jeg er jo litt engstelig selv da..., om dette er så lurt. Men, fortelle eldstemann at han ikke får ferie tur fordi der kommer flere barn. Det er ikke lett.

Jeg skal ikke på kontroll før i slutten på mai, så da blir det litt sent med tanke på å snakke med legen og bestilling av tur osv.

Hvilket råd kan dere gi meg? Er det uforsvarlig? Bør jeg være her i landet?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53527-lite-lurt-%C3%A5-reise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Dette er en problemstilling som det ikke er så lett å ta stilling til. Jeg forstår absolutt at du og dine ønsker dere en sydentur, men det er helt klart ting du bør ta stilling til før du bestemmer deg. Selv om det er tvillinger du bærer på, har du i sommer ennå ikke kommet til det punkt hvor belastningen på systemet er faretruende og hvor en utenlandsreise ville vært helt utelukket. Hvis dere velger å reise, vil jeg råde dere til å velge et land hvor det er liten sjanse for å pådra seg infeksjoner. Spania stiller ganske bra i denne sammenhengen, mens både Hellas, Tyrkis, Kypros og endel afrikanske land ikke har de samme gode statistikkene å vise til. Her tenker man antall sykehusinnleggelser/konsultasjoner og hjemsendelser pr. år. Du er sikkert klar over at du bør holde deg unna kjøtt som ikke er gjennomstekt og sørge for å vaske grønnsakene dine selv (med flaskevann), hvis de ikke er kokt. Ellers bør man unngå majonesprodukter og annet som iblant kan inneholde salmonellasmitte. Velger dere å dra i den varmeste perioden, kan dette være mer ubehagelig enn om du ikke var gravid, siden sirkulasjonssystemet allerede utsettes for påkjenninger og man lettere vil bli dårlig med blodtrykksfall osv.

Føler du at det er helt utelukket å forestille seg en sykehusinnleggelse på det aktuelle stedet, bør du også revurdere om det er riktig å dra til syden. Statistisk sett er det større sjanser for at du vil trenge slik hjelp når du er gravid enn ellers, selv om jeg strengt tatt ikke tror at faren er overhengende. Ved en evt. flytur må du huske på å bevege deg regelmessig siden man er noe mer utsatt for blodpropp i svangerskapet enn ellers.

Dette er strengt tatt noe dere må ta stilling til på egen hånd. Før i tiden var man mer prinsipielle med å fraråde gravide å reise til syden, men nå som helsevesenet rundt omkring fungerer bedre samtidig som de hygieniske forhold har blitt nærmest lik vår standard, har man blitt mer moderate i hva man anbefaler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53527-lite-lurt-%C3%A5-reise/#findComment-216674
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...