Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min samboer og jeg traff hverandre for 1 1/2 år siden. Da hadde vi begge samboere, og jeg har i tillegg et barn. Etter mange tøffe perioder med oppbrudd osv., har det nå blitt oss. Vi har bodd mer eller mindre sammen i 3/4 år, og har for et par måneder siden flyttet sammen på ordentlig.

Jeg trodde/tror at vi elsket hverandre, og at vi hadde forpliktet oss til hverandre gjennom dette. Har aldri følt meg så elsket som sammen med han. Han forteller meg hver dag hvor mye han elsker meg, og er så kjærlig og omtenksom. Det samme er tilfelle med meg, jeg viser også han den samme oppmerksomheten. Sexlivet er helt topp.

For en stund siden dro han på hyttetur med noen kamerater en helg. Da han kom hjem fortalte han meg at han hadde vært ute på et hotell der, møtt og følt seg tiltrukket av en annen dame, men at ingenting skjedde. Jeg ble helt slått i bakken av dette, da jeg som sagt trodde at vi hadde et forhold hvor vi elsket hverandre og hvor alt var veldig bra! Etter hvert som han fortalte, kom det fram at de hadde danset noen tette danser, gått på nachspiel sammen med noen andre på hotellet, for deretter å gå på hennes rom. Der hadde det ikke skjedd noe annet enn at de hadde pratet sammen et par timer.

Må innrømme at jeg aldri har opplevd noe tilsvarende tidligere, men at jeg aldri har følt meg så lite verdsatt og elsket som akkurat nå. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor han har gjort dette, hvorfor han tilsynelatende har vært villig til å kaste hele forholdet vårt på båten... Ingenting konkret skjedde, men etter mine moralbegreper har han trådt over en grense som for meg er helt uakseptabel! Han sier selv i ettertid at han ikke vet hvorfor dette skjedde, at det er det dummeste han har gjort i hele sitt liv, og at han aldri kommer til å gjøre noe sånt igjen. Han elsker meg over alt, og vil at vi skal være sammen.

Jeg ønsker også det, men jeg må innrømme at jeg har store problemer i etterkant med sinne mot han og en følelse av å ha blitt skikkelig tråkka på. Jeg mener at når man kommer opp i en viss alder, det er barn involvert, og man ønsker å forplikte seg, da leker man ikke med hverandres følelser på denne måten. Jeg føler meg i alle fall for gammel til sånt, og vil ikke ha en mann som har behov for den slags type flørt eller hva det nå er. Jeg vil allikevel fortsette forholdet fordi jeg tror at vi er ment for hverandre.

Noen vil kanskje si at dette er da ingenting å ta på vei for, men for meg er det et så stort følelsesmessig svik at jeg ikke nesten har ord for det..... Måtte bare skrive det, og kanskje få andres syn på saken. Det er ikke det at han har gjort noe, men at han har sveket meg følelsesmessig.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er utroskap å tenne på andre, det er hva du gjør med lystene dine som evt. er utroskap.

Jeg synes nok ikke samboeren din skulle gått på nachspiel med damen, langt mindre blitt med henne på rommet, men han tok seg jo inn igjen i siste øyeblikk, og gikk hjem alene! Jeg kaller ikke dette utroskap.

Å tro at man kan være sammen/gift i 60 år, og aldri tenne på andre, er ganske naivt. Jeg elsker mannen min, han er den jeg vil dele livet mitt med, men det er klart at jeg har tent på andre menn! Men, jeg holder meg langt unna den andre mannen, og lysten forsvinner.

Jeg regner faktisk med at mannen min har hatt det på samme måte: men han trenger ikke å komme å innrømme det til meg.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/#findComment-216465
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er utroskap å tenne på andre, det er hva du gjør med lystene dine som evt. er utroskap.

Jeg synes nok ikke samboeren din skulle gått på nachspiel med damen, langt mindre blitt med henne på rommet, men han tok seg jo inn igjen i siste øyeblikk, og gikk hjem alene! Jeg kaller ikke dette utroskap.

Å tro at man kan være sammen/gift i 60 år, og aldri tenne på andre, er ganske naivt. Jeg elsker mannen min, han er den jeg vil dele livet mitt med, men det er klart at jeg har tent på andre menn! Men, jeg holder meg langt unna den andre mannen, og lysten forsvinner.

Jeg regner faktisk med at mannen min har hatt det på samme måte: men han trenger ikke å komme å innrømme det til meg.

mvh

Det er ikke det at jeg ikke tror at man kommer i sånne situasjoner i løpet av livet. Antar at mye av grunnen til min reaksjon var at jeg ser på oss som nyforelskede og nyinnflyttede sammen, og at det at han kunne tenne på andre allerede nå var sårende.

Ellers enig med deg i at han gjorde ikke noe konkret, og det er jeg glad for. Tror også at han har fortalt meg alt som skjedde, og det er jeg også glad for.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/#findComment-216517
Del på andre sider

Du mener at man kanskje burde ta en titt i speilet?

Ikke alltid like gøy det :)

Eller var det; easy come, easy go?

Jeg skjønner at dere mener at dette må jeg bare regne med, i og med at vi begge var utro når vi traff hverandre. Det er vel en litt for enkel vinkling på problemet, er det ikke?

Ingen av oss har tidligere vært utro før vi traff hverandre. Selv da, var vi ikke sammen før vi var helt sikre på at dette var et forhold vi var villige til å satse på videre. Hadde vi ikke vært sikre på det, hadde ingenting heller skjedd. Man går ikke fra årelange (og da mener jeg 10-15 år) forhold, bare for å få seg et nummer, og fortsette å være utro mot den nye partneren?! Litt mere seriøse svar hadde kanskje vært å forvente.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/#findComment-216527
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at dere mener at dette må jeg bare regne med, i og med at vi begge var utro når vi traff hverandre. Det er vel en litt for enkel vinkling på problemet, er det ikke?

Ingen av oss har tidligere vært utro før vi traff hverandre. Selv da, var vi ikke sammen før vi var helt sikre på at dette var et forhold vi var villige til å satse på videre. Hadde vi ikke vært sikre på det, hadde ingenting heller skjedd. Man går ikke fra årelange (og da mener jeg 10-15 år) forhold, bare for å få seg et nummer, og fortsette å være utro mot den nye partneren?! Litt mere seriøse svar hadde kanskje vært å forvente.

Jeg er jævli seriøs faktisk!

Og jeg mener at man bør se seg selv i speilet et par ganger før man begynner å sutre angående svik og utroskap når man sjøl har gjort det samme!

Om du er dedikert til ditt nye forhold, hvordan vet du at du kan stole på at han ikke bare brukte deg for å komme ut av et forhold han ikke trivdes i?

En mann som er villig til å gjøre noe slikt mot sin partner gjennom 10-15 år?

Nix, som man sår høster man.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/#findComment-216544
Del på andre sider

Jeg er jævli seriøs faktisk!

Og jeg mener at man bør se seg selv i speilet et par ganger før man begynner å sutre angående svik og utroskap når man sjøl har gjort det samme!

Om du er dedikert til ditt nye forhold, hvordan vet du at du kan stole på at han ikke bare brukte deg for å komme ut av et forhold han ikke trivdes i?

En mann som er villig til å gjøre noe slikt mot sin partner gjennom 10-15 år?

Nix, som man sår høster man.

Det hender jo faktisk at man ikke har det bra i forholdet sitt, og treffer en ny livsledsager, det behøver jo ikke å bety at man er av den notoriske utro typen....! Ikke fortell meg at du er mellom 30 og 40 år og kun har hatt en partner i livet.....det er sikkert praktisk mulig, men det gjelder vel de færreste av oss.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/#findComment-216583
Del på andre sider

Gjest Martin

Det hender jo faktisk at man ikke har det bra i forholdet sitt, og treffer en ny livsledsager, det behøver jo ikke å bety at man er av den notoriske utro typen....! Ikke fortell meg at du er mellom 30 og 40 år og kun har hatt en partner i livet.....det er sikkert praktisk mulig, men det gjelder vel de færreste av oss.

Jeg skal selvsagt ikke diskutere dine moralbegreper, det kommer vi jo ingen vei med. Du må jo tenke hva du vil om utroskap.

Men hadde jeg hatt en samboer som hadde reagert på denne måten, med omtrent å sette over styr et forhold pga. av at jeg har tent på en annen - MEN IKKE GJORT NOE - hadde jeg blitt fly forbannet.

Tvert i mot utnytter jeg & samboeren dette i vårt eget forhold med å fortelle om andre vi tenner på, hva vi kunne tenkt oss å gjøre med vedkommende.

Nei, dette var overhodet ikke utroskap. Tvert i mot. Og nå har han garantert lært at slikt forteller han deg aldri mere om - så sjalu som du åpenbart er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/#findComment-216648
Del på andre sider

Gjest Shallow_Hal

Han har jo ikke gjort noe galt!

Han gjorde bare det samme som han gjorde med deg en gang. Og det var vel ikke galt.

Eller....?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/#findComment-216694
Del på andre sider

Gjest Shallow_Hal

Jeg skal selvsagt ikke diskutere dine moralbegreper, det kommer vi jo ingen vei med. Du må jo tenke hva du vil om utroskap.

Men hadde jeg hatt en samboer som hadde reagert på denne måten, med omtrent å sette over styr et forhold pga. av at jeg har tent på en annen - MEN IKKE GJORT NOE - hadde jeg blitt fly forbannet.

Tvert i mot utnytter jeg & samboeren dette i vårt eget forhold med å fortelle om andre vi tenner på, hva vi kunne tenkt oss å gjøre med vedkommende.

Nei, dette var overhodet ikke utroskap. Tvert i mot. Og nå har han garantert lært at slikt forteller han deg aldri mere om - så sjalu som du åpenbart er.

Et eksempel på god kommunikasjon :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/#findComment-216695
Del på andre sider

Nei, jeg har hatt mange partnere (kanskje farlig å si her inne, ettersom diskusjonen om hva man i så tilfelle skal kalles har gått rimelig høyt...) ;0D

Jeg har også vært den forsmådde part i et ekteskap.

Det du beskriver er klassisk når et forhold begynner på den måten. Man stuper inn i et nytt forhold uten å innse at det ikke bare er å legge fra seg et annet som har vart i mange år som om det var skitten vask.

Som jeg sier, hvordan kan du være sikker på at han tenker det samme som deg? Han, på lik linje med deg, fikk forelskelsen, spenning, hemmeligheter osv Hva om det gav mersmak?

Jeg kjenner mange som har opplevd akkurat det samme som dere, og jeg sier ikke at det trenger å være galt, annet enn at man kan være litt mer ærlig og ikke gå bak ryggen på sin partner når man forelsker seg i en annen.

Men resultatet er svært ofte at det blir vanskelig å bygge opp tillit til hverandre når et forhold starter slik. De jeg kjenner kan nesten ikke slippe hverandre av syne, nettopp fordi redselen for at han eller hun skal angre seg, eller gjøre akkurat det samme mot en selv.

Når hverdagen kommer i et slikt forhold er det ofte nettopp det som skjer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/#findComment-216846
Del på andre sider

Han har jo ikke gjort noe galt!

Han gjorde bare det samme som han gjorde med deg en gang. Og det var vel ikke galt.

Eller....?

Det er mulig jeg lever i en annen verden, jeg vet ikke jeg. Sidestiller i allefall ikke det å bryte et langt forhold fordi man har møtt en annen med det å tenne på noen !?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/#findComment-216958
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg har hatt mange partnere (kanskje farlig å si her inne, ettersom diskusjonen om hva man i så tilfelle skal kalles har gått rimelig høyt...) ;0D

Jeg har også vært den forsmådde part i et ekteskap.

Det du beskriver er klassisk når et forhold begynner på den måten. Man stuper inn i et nytt forhold uten å innse at det ikke bare er å legge fra seg et annet som har vart i mange år som om det var skitten vask.

Som jeg sier, hvordan kan du være sikker på at han tenker det samme som deg? Han, på lik linje med deg, fikk forelskelsen, spenning, hemmeligheter osv Hva om det gav mersmak?

Jeg kjenner mange som har opplevd akkurat det samme som dere, og jeg sier ikke at det trenger å være galt, annet enn at man kan være litt mer ærlig og ikke gå bak ryggen på sin partner når man forelsker seg i en annen.

Men resultatet er svært ofte at det blir vanskelig å bygge opp tillit til hverandre når et forhold starter slik. De jeg kjenner kan nesten ikke slippe hverandre av syne, nettopp fordi redselen for at han eller hun skal angre seg, eller gjøre akkurat det samme mot en selv.

Når hverdagen kommer i et slikt forhold er det ofte nettopp det som skjer!

Jeg antar at noe av dette du nevner her, er årsaken til at jeg har reagert så sterkt på dette som mange mener ikke er noe å reagere for. På en måte minner det nok om det som skjedde da vi traff hverandre, ja..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/#findComment-216964
Del på andre sider

Jeg antar at noe av dette du nevner her, er årsaken til at jeg har reagert så sterkt på dette som mange mener ikke er noe å reagere for. På en måte minner det nok om det som skjedde da vi traff hverandre, ja..

Vel, jeg liker slett ikke denslags *snurper truten* Men jeg er ikke tilhenger av å la folk svi i tusen år for en tabbe, uansett hva tabben gjelder.

Du får tenke nøye igjennom ting og ta en lang samtale med fyren om hvordan spillereglene skal være heretter.

Og jeg håper for din og deres skyld at alt ordner seg også i fremtiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/#findComment-216969
Del på andre sider

Du skriver:

_Men hadde jeg hatt en samboer som hadde reagert på denne måten, med omtrent å sette over styr et forhold pga. av at jeg har tent på en annen - MEN IKKE GJORT NOE - hadde jeg blitt fly forbannet. _

Da må jeg spørre: Hadde du det, hvis dere akkurat hadde flyttet sammen, og forholdet var relativt nytt? Er det ikke da å vente at man i en periode har mer enn nok med kun hverandre? Det du beskriver som er tilfellet for deg og samboeren din er vel kanskje noe som utvikler seg når man har vært sammen en stund, og blitt trygge på hverandre? Må bare ærlig innrømme at jeg ikke har hatt forhold hvor man har det sånn.

Jeg mener heller ikke at det som skjedde var utroskap, men jeg mener at for meg ble en grense overskredet for hva man gjør når man treffer andre når man er i et forhold. Har ikke noe i mot dans, uskyldig flørt, det at man tenner på andre. Man behøver da ikke å bli med noen opp på rommet av den grunn?

Du skriver at du mener at nå har han garantert lært, slik at han aldri forteller meg om slikt mer, og at jeg åpenbart er veldig sjalu. Til det kan jeg bare svare at fram til dette skjedde har jeg aldri vært sjalu i det hele tatt! Det er faktisk sant. Imidlertid har jeg mine grenser for hva som er greit og ikke greit, og det må det jo være lov til å ha?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/#findComment-216976
Del på andre sider

Det er mulig jeg lever i en annen verden, jeg vet ikke jeg. Sidestiller i allefall ikke det å bryte et langt forhold fordi man har møtt en annen med det å tenne på noen !?

Jeg synes ikke mannen din har vært utro, men jeg skjønner jo at du ble såret. Men uansett hva jeg eller andre tenker og mener, så har det på en måte ingen betydning. Dere må selv sette den grensen for hva som er utroskap, hva dere kan og ikke kan akseptere - den grensen er ikke den samme for alle.

Jeg synes man skal gi rom til hverandre og at man til en viss grad også skal tåle litt sjalusi. Det betyr ikke at man skal akseptere at ektefellen har sex med noen andre, men helt klart at man skal tåle at ektefellen blir opptatt av noen andre og bruker tid på et annet menneske - uansett om det er en mann eller kvinne.

Når det gjelder den kommentaren fra nyco og Shallow, så skal du bare heve deg over den. Flåsete kommentarer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/#findComment-216978
Del på andre sider

Vel, jeg liker slett ikke denslags *snurper truten* Men jeg er ikke tilhenger av å la folk svi i tusen år for en tabbe, uansett hva tabben gjelder.

Du får tenke nøye igjennom ting og ta en lang samtale med fyren om hvordan spillereglene skal være heretter.

Og jeg håper for din og deres skyld at alt ordner seg også i fremtiden.

Skjønner at du ikke liker det, hvis du har opplevt tilsvarende selv. Kan jo også bare nevne at jeg har ikke tenkt å la han svi for dette. Vi prater oss igjennom det, og legger det bak oss, for vi ønsker jo å være sammen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53605-hva-er-utroskap/#findComment-216980
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...