Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om dere kan svare meg på noe (jeg ser at dere får mange spørsmål om termin). Igår var jeg på ultralyd og fikk justert termin fra 12.10 til 28.9. Min siste mens var ca. 5.1.2002 (da sluttet jeg på minipiller). Jeg har vært på ultralyd i 8. uke og i 13. uke og begge legene jeg har vært hos kunne si at fosteret var befruktet ca. 19. januar (som stemmer med mine beregninger). Jeg kan ikke ha blitt gravid to uker før.

Spørsmålet er hvordan jordmor kan mene at fosteret er såpass mye større. Betyr det at jeg skulle ha blitt gravid to uker før?? Eller kan befruktningsdato stemme, slik at fosteret er større enn 18. uker? Når skulle jeg ifølge den nye terminen blitt befruktet?

Håper dere har anledning til å svare.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53843-justere-termin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

I.o.m. at du har vært på ultralydkontroll i både i uke 8 og i uke 13, og begge legene konkluderer med at samme alder på fosteret, skal det svært mye til for at dette ikke stemmer. Dette kan man si fordi ultralyd såpass tidlig i svangerskapet som oftest gir korrekt inntrykk av termindato. Jeg ville nok holde en knapp på 12.10, det er den datoen som passer perfekt til din siste mens.

Det mest sansynlige som har skjedd, er nok at jordmor som målte fosteret har fått litt større mål enn det som er tilfelle. Kanskje hadde målene vært litt annerledes hvis en annen hadde utført kontrollen. Slikt skjer iblant. De individuelle forskjellene hos fosterenenår det gjelder størrelse har ikke blitt utpreget ennå, så vanligvis kan man forholde seg til en standartstørrelse på fosterene rundt uke 18.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53843-justere-termin/#findComment-219654
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...