Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk svar fra Dagbladjournalisten som skrev artikkelen som var lenket opp lenger nede her. Her er svaret:

Hei,

Det er leit å høre at du blir provosert av artikkelen og at du mener den

bidrar til desinformasjon om emnet. Det var selvsagt ikke meningen, heller

ikke å på noen som helst måte antyde at det skulle være selvforskyldt at

man er ufrivillig barnløs.

Jeg vet at det er et svært komplisert emne og at det finnes mange kjente og

ukjente årsaker til svekket fertilitet som artikkelen ikke omhandler. Jeg

forstår også at det er et sårt og vanskelig emne for mange.

Artikkelen var imidlertid ment å skulle gi noen råd om hvordan folk flest

kanskje kan øke sjansene sine noe, ut fra hva som er kjent om emnet.

Utgangspunktet var en ny forskningsrapport som hevdet at fertiliteten

generelt begynner å svekkes noe tidligere enn antatt.

Rådene var basert på en samtale med overlege Vidar Von Düring ved St. Olavs

hospital, en av landets fremste eksperter på området barnløshet og

befruktning, hvor han fortalte om hvilke helse- og livstilområder man vet

kan ha en effekt, som for eksempel røyking og klamydia. Han trodde

informasjon om dette kunne bidra til at enkelte kanskje legger opp til en

livsstil hvor de kanskje beholder fruktbarheten litt lenger, og det samme

tror jeg. Rådene var selvsagt ikke ment som noen forklaring eller løsning

på barnløshet. Kanskje burde det vært presisert litt nærmere, men jeg

tviler på at mange oppfattet artikkelen slik.

Mvh Even Teimansen

Dagbladet.no

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53899-fruktbarhet-kan-%C3%B8kes-del-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med Juli1 - personlig så skulle jeg bare ønske at folk (før vi ble gravide) sluttet å snakke om dette med å slappe av og trappe ned jobbmengden, som om mannen min plutselig skulle begynne å produsere sædceller som kunne svømme riktig retning av den grunn?

Nå sier alle med et lurt smil at "det er som med de som adopterer, kommer det først et barn på ett eller annet vis, så kommer det andre veldig ofte av seg selv!"...ja, det kan selvsagt hende, vi er ikke 100% infertile, men det er Gudbedre meg ikke langt unna! Og igjen, så er den underliggende tanken at det hele er psykisk basert - bare vi sluttet å tenke på det, sluttet å stresse over det, sluttet å jobbe så mye, sluttet å bli lei oss, da, ja da skulle vi nok ha blitt foreldre uten icsi skal du se.

Jeg er så lei av at folk ikke forstår at selv om de mener det hele er i hodet, så må de holde kjeft!!! 4 år har vi holdt på, og det er ingenting mot hva mange andre har, tror de virkelig at vi bare har lekt oss?

Nei, der ble jeg sint gitt, vel, slik kan det gå. Vil bare ha sagt at disse fordommene er festet dypt inni tusenvis av historier om naboen til mannen til venninnen til kusinen som adopterte og ble gravid, sluttet å jobbe og ble gravid, gav opp og ble gravid -. og det gjelder sikkert noen! Men sitter du der, som oss, med en diagnose som levner minimalt med håp, da gjør slike holdninger faktisk bare vondt.

Så takk Tilljao!

mange hilsener fra

hissig

Enig med Juli1 - personlig så skulle jeg bare ønske at folk (før vi ble gravide) sluttet å snakke om dette med å slappe av og trappe ned jobbmengden, som om mannen min plutselig skulle begynne å produsere sædceller som kunne svømme riktig retning av den grunn?

Nå sier alle med et lurt smil at "det er som med de som adopterer, kommer det først et barn på ett eller annet vis, så kommer det andre veldig ofte av seg selv!"...ja, det kan selvsagt hende, vi er ikke 100% infertile, men det er Gudbedre meg ikke langt unna! Og igjen, så er den underliggende tanken at det hele er psykisk basert - bare vi sluttet å tenke på det, sluttet å stresse over det, sluttet å jobbe så mye, sluttet å bli lei oss, da, ja da skulle vi nok ha blitt foreldre uten icsi skal du se.

Jeg er så lei av at folk ikke forstår at selv om de mener det hele er i hodet, så må de holde kjeft!!! 4 år har vi holdt på, og det er ingenting mot hva mange andre har, tror de virkelig at vi bare har lekt oss?

Nei, der ble jeg sint gitt, vel, slik kan det gå. Vil bare ha sagt at disse fordommene er festet dypt inni tusenvis av historier om naboen til mannen til venninnen til kusinen som adopterte og ble gravid, sluttet å jobbe og ble gravid, gav opp og ble gravid -. og det gjelder sikkert noen! Men sitter du der, som oss, med en diagnose som levner minimalt med håp, da gjør slike holdninger faktisk bare vondt.

Så takk Tilljao!

mange hilsener fra

hissig

Herlig Ich. Ser at temperementet er på topp ennå. :o)

Går det bra med deg da? Kanskje litt tungt om dagen, eller er du frisk og rask? Det nærmer seg jo nå.

Hilsen

Herlig Ich. Ser at temperementet er på topp ennå. :o)

Går det bra med deg da? Kanskje litt tungt om dagen, eller er du frisk og rask? Det nærmer seg jo nå.

Hilsen

hihi...det skal ikke mye til for å tenne meg nå nei, enten latter eller gråt eller behov for å slå ned noen. Og jeg er blitt fullstendig sinnsyk i hodet, glemmer ting, blanbder sammen, hevder usannheter med stor trygghet, til jeg selv plutselig forstår at dette vet jeg jo ikke om er sant? "du skjønner, min kone er gravid" står min allerkjæreste i en butikk og sier til en fremmed dame, for å forklare hvorfor jeg har lagt leverpostei i kurven hennes.....

jeg har det veldig bra jeg. Er fryktelig stor, og det er grenseløst tungt, jeg minner meg selv om at jeg på ett eller annet punkt for et års tid siden tenkte jeg at det hadde vært gøy med tre på en gang (!) HA!!!!!!! to er absolutt mer enn nok, men ikke mindre enn nok, det er helt passe. Bare tungt. Ni uker igjen, jeg kan ikke tro det er sant!!!

klem fra

Så takk Tilljao!

mange hilsener fra

hissig

Hei!

Det var en morsom befrielse å lese det ich skriver om "naboen til mannen til venninnen til kusinen som adopterte og ble gravid, sluttet å jobbe og ble gravid, gav opp og ble gravid, osv.". Hos oss er barnløsheten uforklarlig, jeg har trappet ned litt på jobb, hatt masse skyldfølelse for at jeg ikke likevel blir gravid, prøvd i fem år, holder nå på med forsøk nr. 3 og er endelig i ferd med å godta at dette har med natur, bilogi og kanskje skjebne å gjøre. Ikke alt her i verden kan forklares. Men det har vært en lang vei. Så når en venninne av meg for n'te gang igjen mente at jeg må gi opp her i forrige uke, bare sååå jeg på henne og begynte å snakke om noe annet. Tidligere har jeg holdt en del "forsvartaler" når dette har kommet. Nå sier jeg ingen ting, evt. at legene og en psykolog jeg har snakket med mener at det ikke er noen slik sammenheng. Så da så. Men husk også at de som sier disse tingene nok mener det godt!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...