hersim Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Hei. Jeg er en kvinne på 30 år med to barn,3 og 5 år. Etter at jeg fikk det siste barnet mitt har jeg hatt en del symptomer på hypothyreose. For ca halvannet år siden ble det tatt en blodprøve. Denne var negativ. I denne perioden var jeg utbrent med depressive symptomer. Kan dette ha påvirket resultatet? Symptomene har tiltatt siden den gangen. Disse er: vektøkning (ca 15 kilo), nedsatt matlyst, periodevis håravfall, smerter særlig i venstre del av halsen (indre og ytre), synlig hevelse i øvre del av halsen, stemmen har forandret seg ( synger veldig mye mer falskt), huden er tørr og slapp. Jeg har senket stemningsleie og redusert tiltakslyst, men er ikke deprimert. Jeg føler meg konstant uendelig trett. Kan det være hypothyreose på tross av prøveresultatet? Hva er indikasjon for å ta utvidede prøver? Jeg er også plaget av mye luft i magen/ luftsmerter, diare og hodepine. Kan dette ha en sammenheng? Jeg kvir meg for å gå til legen siden han har undersøkt dette før, jeg vil ikke at han skal tro at jeg mistror ham. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53922-hypothyreose-likevel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Jeg vil si at det er fullt mulig at du har hypothyreose. Man kan ha denne sykdommen uten at det gir særlig utslag på blodprøvene. I følge en endokrinolog jeg traff på en gang, skjer dette fordi det som regnes som normalområdet for prøvene er gjennomsnittet i befolkningen, og ikke ditt individuelle normalområde. Ditt normalområde kan være adskillig snevrere. Legene venter dessverre ofte til prøvene går utenfor de fastsatte verdiene, før de gir medisin. Dette er synd, for det gjør at mange går med symptomer og sliter med kraftig nedsatt livskvalitet i årevis, før de får hjelp. Når hjelpen så endelig kommer, kan de ha utviklet andre sykdommer i tillegg, noe som kanskje kunne vært unngått med behandling på et tidligere stadium. Jeg er selv et eksempel på dette. Jeg måtte gå med plagene i 11 år før jeg ble tatt på alvor av legene, noe som har ført til at jeg har fått ødelagt mye av livet mitt og at jeg sliter med ekstra sykdommer nå som kunne vært unngått. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53922-hypothyreose-likevel/#findComment-218840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trine-67 Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Jeg vil si at det er fullt mulig at du har hypothyreose. Man kan ha denne sykdommen uten at det gir særlig utslag på blodprøvene. I følge en endokrinolog jeg traff på en gang, skjer dette fordi det som regnes som normalområdet for prøvene er gjennomsnittet i befolkningen, og ikke ditt individuelle normalområde. Ditt normalområde kan være adskillig snevrere. Legene venter dessverre ofte til prøvene går utenfor de fastsatte verdiene, før de gir medisin. Dette er synd, for det gjør at mange går med symptomer og sliter med kraftig nedsatt livskvalitet i årevis, før de får hjelp. Når hjelpen så endelig kommer, kan de ha utviklet andre sykdommer i tillegg, noe som kanskje kunne vært unngått med behandling på et tidligere stadium. Jeg er selv et eksempel på dette. Jeg måtte gå med plagene i 11 år før jeg ble tatt på alvor av legene, noe som har ført til at jeg har fått ødelagt mye av livet mitt og at jeg sliter med ekstra sykdommer nå som kunne vært unngått. Jeg har alle symptomer på hypothyreose,men blodprøvene viser at jeg er innenfor normalområdet. Jeg har slitt med trøtthet og depresjoner i flere år og jeg er nå sykmeldt med diagnosen utbrent. Jeg har etterhvert fått smerter i muskler og ledd og er i perioder sengeliggende. Legen min tror fullt og helt på blodprøveresultatene og vil ikke gjøre noe mer med saken. Ser dere skriver om utvidede blodprøver her og lurer på hva det er? Kan man gå til legen og forlange å få tatt slike? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53922-hypothyreose-likevel/#findComment-218880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hersim Skrevet 16. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2002 Jeg har alle symptomer på hypothyreose,men blodprøvene viser at jeg er innenfor normalområdet. Jeg har slitt med trøtthet og depresjoner i flere år og jeg er nå sykmeldt med diagnosen utbrent. Jeg har etterhvert fått smerter i muskler og ledd og er i perioder sengeliggende. Legen min tror fullt og helt på blodprøveresultatene og vil ikke gjøre noe mer med saken. Ser dere skriver om utvidede blodprøver her og lurer på hva det er? Kan man gå til legen og forlange å få tatt slike? Legen min sa til meg at hvis prøven er positivtar vi utvidede blodprøver. Vet ikke noe mer enn det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53922-hypothyreose-likevel/#findComment-219770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trine-67 Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Legen min sa til meg at hvis prøven er positivtar vi utvidede blodprøver. Vet ikke noe mer enn det. Når er prøven positiv? Stoffskifte måles i verdier etter det jeg vet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53922-hypothyreose-likevel/#findComment-219966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vekt20 Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Jeg har alle symptomer på hypothyreose,men blodprøvene viser at jeg er innenfor normalområdet. Jeg har slitt med trøtthet og depresjoner i flere år og jeg er nå sykmeldt med diagnosen utbrent. Jeg har etterhvert fått smerter i muskler og ledd og er i perioder sengeliggende. Legen min tror fullt og helt på blodprøveresultatene og vil ikke gjøre noe mer med saken. Ser dere skriver om utvidede blodprøver her og lurer på hva det er? Kan man gå til legen og forlange å få tatt slike? Skift lege! Mine prøver er normale, men han nå fått kranglet meg til medisin, nyere forskning sier at man kan prøve medisinering i 3 mnd uten at kroppen tar skade. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53922-hypothyreose-likevel/#findComment-220547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Jeg har alle symptomer på hypothyreose,men blodprøvene viser at jeg er innenfor normalområdet. Jeg har slitt med trøtthet og depresjoner i flere år og jeg er nå sykmeldt med diagnosen utbrent. Jeg har etterhvert fått smerter i muskler og ledd og er i perioder sengeliggende. Legen min tror fullt og helt på blodprøveresultatene og vil ikke gjøre noe mer med saken. Ser dere skriver om utvidede blodprøver her og lurer på hva det er? Kan man gå til legen og forlange å få tatt slike? Be om henvisning til endokrinolog, en slik spesialist tar flere prøver og kan si mer nøyaktig hva du trenger av medisiner. Vanlige leger er ikke flinke nok til dette og de skriver som regel ikke ut annet enn thyroxin heller. Det er f.eks. ikke vanlig at allmennlegen sjekker antistoffer (anti-TPO), dette gjøres hos spesialistene. Antistoffene kan avsløre om sykdommen er autoimmun, dvs. at immunforsvaret angriper skjoldbruskkjertelens vev og ødelegger det, slik at kjertelens produksjon av stoffskiftehormoner blir forstyrret. Hos endokrinologene er det blitt mer og mer vanlig at de også forsøker en annen stoffskiftemedisin i tillegg, nemlig T3. Slike spesialister finnes ved de store sykehusene og du må ha henvisning. Aker sykehus i Oslo har egen avdeling for pasienter med stoffskifteproblemer, Thyreoidea - poliklinikken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53922-hypothyreose-likevel/#findComment-220938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Jeg er ikke ekspert på hypothyreose, men mye av det du beskriver er symptomer på lavt stoffskifte (som ikke påvirkes av depresjon), jeg synes du skal snakke med din fastlege igjen om ny sjekk, vet få henvisning til endokrinolog. Diare er ikke et symptom på hypothyreose, men derimot forstoppelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53922-hypothyreose-likevel/#findComment-221741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.