Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Randi

Vi har hatt et vanskelig samliv jeg og mannen min. I fjor var vi på skillsmissens rand.

Jeg har hatt psykiske problemer, og vært til behandling i nesten 8 år. Til slutt havnet jeg hos en psykolog som mente det var samspillet med mannen min som var årsaken til mine problemer.

I disse 8 årene har vi fungert som ektepar og familie. Vi har tre snart voksne barn.

Mannen min har vært mye sint og frustrert og jeg har vært kjemperedd han. Men det jeg har funnet ut ift. til dette er at vi har hatt et utilfredstillende sexliv. Uten at vi har erkjent og forstått det selv.

Han har en apetitt på sex som jeg ikke har og det er en tydelig forskjell på oss på det planet.

Han har ønske om å leve ut sexlivet med et par til. Vi har også prøvd noe ift. Swingers. Mannen min er veldig gira på dette og jeg føler at det nesten har gått fullstendig til hodet på han.

Jeg har hatt problemer med å innstille meg på et liv sammen med mannen min etter vår ekteskapskrise. Men han raser i vei og planlegger og ordner for å få tatt igjen det forsømte på ift. sexlivet og tøyer meg egentlig lenger enn jeg er mentalt forbredet på i øyeblikket.

Men i vårt ekteskap har han vært som haren og jeg som skillpadda.

Jeg er redd han i sin utålmodighet overkjører meg og at jeg som resultat ikke orker mer av hele fyren. Jeg er også skapt slik at jeg er nysgjerrig og tolerant.

Han sier han ikke vil være utro, men utforske seksualiteten sin sammen med meg.

Jeg håper også at jeg skal "lande" psykisk på en god måte. Jeg har vært fullstendig nedkjørt og vært sykmeldt siden oktober pga. ekteskapskrisen. Jeg er på god tur inn i jobb igjen, håper jeg med aktiv sykmelding og en plan for et come back..

Har du noen gode råd til oss, Gro.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53969-vanskelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gro Isachsen, Sexpert

Det er et dårlig utgangspunkt for et samliv at du har vært kjemperedd for mannen din. Det har neppe hjulpet på kommunikasjonen dere imellom og sannsynligvis heller ikke på din selvfølelse. At sexen heller ikke har fungert høres ut som en naturlig følge av de andre problemene.

God sex i et forhold krever trygghet, respekt, likeverd, kommunikasjon, nærhet, omsorg og ikke minst omtanke for partnerens behov. Slik du beskriver ditt forhold til mannen din, har han vist liten forståelse for dine behov.

Det er godt han sier han vil utforske seksualiten sin sammen med deg, men før dere kan få et godt, spennende seksualliv bør dere få et godt samspill i hverdagen. Det krever innlevelse i din situasjon fra hans side. Å delta i et swingersopplegg når dere ikke har fått resten av samlivet til å fungere, bli helt feil. Ut fra hva jeg har sett advarer alle aktive i swingersmiljø par i krise eller med problemer mot å delta i noen aktiviteter. Det synes jeg du burde fortelle ham og nekte å bli med på hans planer.

Hva med å gå til psykolog eller i familieterapi sammen? Kanskje det kan hjelpe på kommunikasjonen dere imellom. Kanskje har dere innarbeidet væremåter overfor hverandre som virker negativt, uten at dere ser det selv? En nøytral tredjeperson med god faglig ballast ser ofte samspillproblemer mye lettere enn det dere gjør som lever midt oppi problemene. En god familieterapaut er i stand til å sette ord på hvor skoen trykker og kan også veilede om avstanden mellom dere er for stor til at det er mulig for dere å få samlivet til å fungere til begges beste. Ta godt vare på deg selv, nysgjerrigeheten og toleransen din Randi! God bedring!

Klem fra

Gro

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53969-vanskelig/#findComment-219458
Del på andre sider

Gjest Randi

Det er et dårlig utgangspunkt for et samliv at du har vært kjemperedd for mannen din. Det har neppe hjulpet på kommunikasjonen dere imellom og sannsynligvis heller ikke på din selvfølelse. At sexen heller ikke har fungert høres ut som en naturlig følge av de andre problemene.

God sex i et forhold krever trygghet, respekt, likeverd, kommunikasjon, nærhet, omsorg og ikke minst omtanke for partnerens behov. Slik du beskriver ditt forhold til mannen din, har han vist liten forståelse for dine behov.

Det er godt han sier han vil utforske seksualiten sin sammen med deg, men før dere kan få et godt, spennende seksualliv bør dere få et godt samspill i hverdagen. Det krever innlevelse i din situasjon fra hans side. Å delta i et swingersopplegg når dere ikke har fått resten av samlivet til å fungere, bli helt feil. Ut fra hva jeg har sett advarer alle aktive i swingersmiljø par i krise eller med problemer mot å delta i noen aktiviteter. Det synes jeg du burde fortelle ham og nekte å bli med på hans planer.

Hva med å gå til psykolog eller i familieterapi sammen? Kanskje det kan hjelpe på kommunikasjonen dere imellom. Kanskje har dere innarbeidet væremåter overfor hverandre som virker negativt, uten at dere ser det selv? En nøytral tredjeperson med god faglig ballast ser ofte samspillproblemer mye lettere enn det dere gjør som lever midt oppi problemene. En god familieterapaut er i stand til å sette ord på hvor skoen trykker og kan også veilede om avstanden mellom dere er for stor til at det er mulig for dere å få samlivet til å fungere til begges beste. Ta godt vare på deg selv, nysgjerrigeheten og toleransen din Randi! God bedring!

Klem fra

Gro

Takk for virkelig godt svar på mitt innlegg, Gro. Det satte jeg ordentlig pris på.

Det fikk meg til å våkne det du skrev ift. å markere seg og sette grenser. Det var også godt å få en anbefalling ift. å ikke dra på Swingers på dette grunnlaget.

Vi går i parterapi hos ds. psykologen og har fått et godt utbytte av terapien begge to.

Noen ganger får jeg en uvirkelig følelse og tenker at det kanskje ikke er så dårlig mellom oss, men jeg vet at det er det og det er ikke for ingenting vi går til behandling.

Samspillet først og så når (hvis) det går bedre kan vi utfolde oss og utforske hverandre sexuelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53969-vanskelig/#findComment-220868
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...