Gå til innhold

stort alkoholforbruk?

Anbefalte innlegg

Hei..

Er ikke helt sikker på om det er her dette innlegget passer inn, men jeg prøver meg nå fram..

Jeg er en jente på 16 år, og det jeg lurer på er om det er unormalt for en 16-åring å drikke hver helg.

Her jeg bor/i gjengen min er dette ganske normalt. Tror ikke jeg har vært edru i en hel helg siste halvåret.Jeg har ikke noe problem med det, men kjæresten min begynner å bli litt sur pga dette.(han er 19)Han sier han er bekymret for meg. Så jeg lurer..har han noe grunn til det?

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5397-stort-alkoholforbruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til sixteen vedr alkoholforbruk. Sålenge noen som kjenner deg faktisk er litt irritert eller bekymret, så kan man si du faktisk har et problem. Du sier ikke noe om hvor mye du drikker, eller om du drikker flere dager i helgene. Synes at du som 16-åring faktisk ikke bør drikke alkohol 2 dager på rad, og at du absolutt bør ha minst en helg per måned uten alkohol. Du bør heller aldri drikke så mye at du mister kontroll eller ikke husker dagen etter hva som har skjedd. Dersom noen i vennekretsen starter noen nye og sunnere rutiner vedr. alkohol, kan det hende at flere kommer etter. Høres ut som om dere kunne ha godt av å få til et godt sosialt samvær uten alkohol; tåler vennskapene det?

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5397-stort-alkoholforbruk/#findComment-29309
Del på andre sider

Takk for svarene jeg har fått på innlegget mitt. Tror jeg må tenke litt i gjennom dette..

Til alle foreldre som leser dette vil jeg gjerne si at ikke tro at barnet ditt er noe bedre enn alle andre, for det er sjelden sånn det er. Foreldrene mine tror ikke at jeg drikker, men faktum er jo at jeg er drikker meg alt fra brisen til så dritings at jeg ikke husker noen ting, minst en gang hver helg. Og foreldrene mine? nei, de tror jeg er den lille snille jenten deres som ikke er som alle andre. Jeg klandrer dem ikke for det, for hvordan skal de kunne vite at jeg som har så gode karakterer og alt det der, ikke er sånn de tror i det hele tatt..?

Og for å si det sånn, jeg er ikke den som drikker mest...

Det er kanskje litt dobbeltmoral å skrive dette, men selv om jeg drikker mye og trives med det, så unner jeg egentlig andre å ha et mer innholdsrike liv enn det. Det er litt bedre å huske hva du gjort på liksom..

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5397-stort-alkoholforbruk/#findComment-29395
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...