Gå til innhold

Hva skjer med eggene når man ikke har eggløsning?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på en ting: jeg har gått på p-piller/p-sprøyte i 10 år nå uten opphold. Hvis jeg har forstått det rett, så forhindrer disse prevensjonsmidlene eggløsning. Hva skjer med eggene mine hvis de ikke løsner og kommer ut med mensen? Blir de bare liggende der uten å modnes, eller modnes de for så å råtne inni meg?

På forhånd takk for svar!

Fortsetter under...

De modnes ikke, men forblir follikler i eggstokkene. Østrogenkomponenten i pillene hemmer FSH, follikelstimulerende hormon, og progesteronkomponenten hemmer LH, luteiniserende hormon. Sammen virker FSH og LH på modningen av folliklene (eggcellene).

Mette Moen, Gynekolog

Det er en vanlig misforståelse 'at egget kommer ut med menstruasjonsblodet', egget er nok kommet ut for lenge siden, og ikke nødvendigvis i skjeden hvis det ikke er befruktet.

Hver måned starter mange hundre egg kappløpet for å bli det ene/utvalgte egget som kommer til eggløsning. De øvrige eggene tørker bare inn og blir små arr på eggstokkene. P-pille og p-sprøyte hindrer ikke 'kappløpet' men hindrer at et egg utvikles så langt at det kan komme til utløsning. Det skjer fordi hormonene i disse prevensjonsmidler hemmer dannelse av de hormoner i hypofysen som regulerer forholdene i eggstokken. Det samme skjer under graviditet.

Ingen egg råtner, de tørker bare inn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...