Gjest ikke nick nå Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Far har flyttet 200 mil unna og vi har felles foreldreansvar og har skriftelig samværesavtale på annenhver helg og en dag i uka. Han har ikke sett sønnen sin siden september 01 og har ringt til barnehagen for å snakke med sønnen sin 4 ganger siden jul. Han har ikke ringt hit en eneste gang. Synes dere han har brutt samværsavtalen vår og kan han plutselig forlange at jeg skal sende ungen alene med fly hjem til ham i sommer? Jeg har ikke lyst å sende ham til faren. Bortsett fra dette med samværsavtalen er det masse annet grums med faren som ikke er så heldig for ungen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54075-samv%C3%A6r-med-far/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Hei. Hvor gammel er barnet ditt? Jeg ville ha sagt at dersom han vil se barnet, må han komme til dere. Et lite barn som ikke har sett faren sin på 8 mnd bør få være i kjente omgivelser. Hvis barnet er under 4-5 år, må faren nesten bli kjent med barnet på nytt. 8 mnd er fryktelig lang tid for en liten pjokk. Jeg synes en 6-åring er for liten til å reise alene så langt, også. Faren har valgt å flytte 200 mil og bør ta konsekvensen av det selv. Det er opp til ham å ha samvær med gutten. Og det bør skje på guttens premisser. Du snakker om grums, men det skal du ikke bry deg så mye om akkurat nå. Dersom du mener at faren ville være til skade for sønnen din, er det jo en annen sak. Men i første omgang er det jo mest aktuelt med samvær hos gutten, mener jeg. Selv om det er mye grums mellom dere voksne har gutten din godt av å se faren sin. Jeg ville gjort alt for at faren skulle komme på besøk selv om jeg ikke kunne fordra ham. Sønnen din er ikke så mye berørt av ditt forhold til faren som du kanskje tror. Og iallefall ikke hvis du klarer å holde tankene dine for deg selv. Ellers vil jeg si at du spør jo om en tenkt situasjon. Har han ikke tatt opp det tema ennå? Det er ikke lenge til sommeren! Kanskje du skulle ringe ham? Be han komme? Jeg synes ikke du skal tenke så mye på hva faren "kan forlange", men derimot på hva sønnen din trenger. Lykke til! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54075-samv%C3%A6r-med-far/#findComment-220452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Hei! Å samarbeide om barn er ikke alltid like lett. Jeg forstår at du er skuffet og frustrert. For barnets skyld burde alt handle bare om barnet. Men to voksne med felles foreldreansvar, har jo også sine voksne forhold å ivareta. Så blir det fortere enn de voksne aner konflikt og mistillit, som igjen er uheldig for barnet. Alle unger trenger både mamma og pappa. Slik du beskriver saken, vil jeg råde deg til å avklare en del forhold før du sender barnet til far i sommer. Vil det lette kontakten med far om du skriver brev og forklarer og begrunner ditt syn? Eller trenger dere en 3. person til å få til et mer konstruktivt samarbeid? Barnets alder er avgjørende for å reise langt vekk fra mor i ferien. Og far og barn må kjenne hverandre før flere dagers samvær. Kan far treffe barnet hjemme hos deg før ferien? Når en tidligere inngått avtale blir brudt slik du beskriver, har noe gått galt underveis. Hvis det skyldes at dere to voksne ikke får til et samarbeid, har dere en utfordring begge to. Jeg ser sjelden at det bare skyldes vrang vilje og manglende interesse fra farens side. Hvor ligger hunden begravet her? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54075-samv%C3%A6r-med-far/#findComment-220472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke nick nå Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Hei! Å samarbeide om barn er ikke alltid like lett. Jeg forstår at du er skuffet og frustrert. For barnets skyld burde alt handle bare om barnet. Men to voksne med felles foreldreansvar, har jo også sine voksne forhold å ivareta. Så blir det fortere enn de voksne aner konflikt og mistillit, som igjen er uheldig for barnet. Alle unger trenger både mamma og pappa. Slik du beskriver saken, vil jeg råde deg til å avklare en del forhold før du sender barnet til far i sommer. Vil det lette kontakten med far om du skriver brev og forklarer og begrunner ditt syn? Eller trenger dere en 3. person til å få til et mer konstruktivt samarbeid? Barnets alder er avgjørende for å reise langt vekk fra mor i ferien. Og far og barn må kjenne hverandre før flere dagers samvær. Kan far treffe barnet hjemme hos deg før ferien? Når en tidligere inngått avtale blir brudt slik du beskriver, har noe gått galt underveis. Hvis det skyldes at dere to voksne ikke får til et samarbeid, har dere en utfordring begge to. Jeg ser sjelden at det bare skyldes vrang vilje og manglende interesse fra farens side. Hvor ligger hunden begravet her? Vi har vært på mekling i jan og ble da ikke enige om hvordan samværet skulle fungere. Siden har faren ikke tatt kontakt med meg og tar heller ikke telefonen dersom jeg ringer. Synes han viser svært liten interesse. Grumset handler om hva min eldste sønn har fortalt meg om ham og faren til minstemann og han er forferdelig redd for at han skal sendes til faren. Så jeg har nå lovet eldstemann at jeg ikke skal sende minstemann til faren slik at han ikke skal utsettes for noe. Føler meg som en bitch ovenfor faren likevel men er også kjemperedd for at minstemann skal ha noen opplevelser som han ikke har godt av. Jeg blir dratt mellom to forskjellige følelser men føler at jeg skal følge eldstemanns tankegang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54075-samv%C3%A6r-med-far/#findComment-220851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Vi har vært på mekling i jan og ble da ikke enige om hvordan samværet skulle fungere. Siden har faren ikke tatt kontakt med meg og tar heller ikke telefonen dersom jeg ringer. Synes han viser svært liten interesse. Grumset handler om hva min eldste sønn har fortalt meg om ham og faren til minstemann og han er forferdelig redd for at han skal sendes til faren. Så jeg har nå lovet eldstemann at jeg ikke skal sende minstemann til faren slik at han ikke skal utsettes for noe. Føler meg som en bitch ovenfor faren likevel men er også kjemperedd for at minstemann skal ha noen opplevelser som han ikke har godt av. Jeg blir dratt mellom to forskjellige følelser men føler at jeg skal følge eldstemanns tankegang. Hei! Jeg forstår at dere to foreldre ble enige under meklingen i januar. Dermed har dere altså ingen avtale. Enda mer vil jeg da anbefale deg å bruke en ekstern rådgiver som kan forsøke å komme far i tale. Det høres ikke ut som om han reagerer på dine henvendelser. For å ha noe i boks mht fars samvær med barnet, er det bra å høre hans tanker om ferier. Og han må høre dine. En ekstern rådgiver kan henvende seg til far direkte eller til fam. kontoret der han bor og be dem hjelpe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54075-samv%C3%A6r-med-far/#findComment-221204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.