Gjest Christin Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Hei! Jeg er 38 år og venter mitt 3.barn (uke 37). Barn nr.2 ble forløst med planlagt keisersnitt pga dobbelt fotleie. Jeg går hos gynekolog på sykehuset til ktr. pga thyreotoxicose. Jeg har skjønt at det blir vaginal fødsel denne gangen (selv om jeg nok helst ville hatt et keisersnitt) og lurer på dette med uterusruptur. Har skjønt at risikoen for meg er 1%. Er engstelig for dette og lurer på hvordan jeg og/eller jordmor merker at en evt. ruptur er i emning??? Takknemlig for svar! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54081-uterusruptur-og-tidlkeisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 UTERUSRUPTUR-SPREKK I LIVMOR ETTER KEISERSNITT Keisersnitt etterlater seg et arr i livmoren, et svekket område som kan tenkes å øke faren for at livmoren revner (ruptur) ved neste graviditet eller fødsel. Ved å legge snittet på tvers i livmoren reduserer man risikoen. Da vil evt ruptur vanligvis først skje under fødsel og jordmor eller lege vil få mistanke om det ved smerter og ømhet i livmoren hos den fødende. Et langsgående snitt i livmoren har større tendens til å kunne sprekke i graviditeten. Også her vil rupturen komme gradvist og vanligvis gi symptomer. Risikoen for ruptur totalt sett er ca 1 promille hvis det utføres keisersnitt neste gang, 5 promille ved vanlig fødsel. Risikoen øker hvis fødselen må settes i gang. Ved ruptur øker risiko for fosterdød fra de 'normale' 0.5% til 5%. Hvis det er lagt lengdesnitt i livmoren vil man i de fleste tilfeller foreta keisersnitt nesten gangen, mens man ved tverrsnitt kan tillate vanlig fødsel. Hvis neste fødsel finner sted tidligere enn 18 måneder etter keisersnittet, er det spesiell øket risiko. NB snittet i huden sier ikke noe om hvordan snittet i livmoren er lagt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54081-uterusruptur-og-tidlkeisersnitt/#findComment-221711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.