Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Christin

Hei!

Jeg er 38 år og venter mitt 3.barn om 3 uker. Nr.2 ble forløst med planlagt keisersnitt pga dobbelt fotleie. Barna mine er ca 4 kilo når de blir født. Jeg går til gynekolog på sykehuset til ktr.pga thyreotoxicose og har skjønt at det nå blir vaginal forløsning (selv om jeg selv ville ønsket keisersnitt igjen hvis jeg kunne velge....)

Har også skjønt at risikoen for uterusruptur i min situasjon er 1%. Hvordan kan jeg og/eller jordmor merke at noe slikt er i emning?? Og skjønner en det raskt nok til å redde barnet? Skjer det også at mødre dør av dette?

Er engstelig...... Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54082-redd-for-uterusruptur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Som du har hört; det är inte vanligt med uterrusruptur.Risken är dock lite högre efter kejsarsnitt. Barnmorskan förebygger detta gjenom att känna/palpera på magen under förlossningen och att köra CTG registreringar(fosterljud/sammandragnings övervakning). Före en uterusruptur, så stegras sammandrgningaran både i frekvens och duration.Mamman upplever då ingen paus mellan rierna och blir mycket smärtpåverkad. Barnets hjärtljud sjunker oftast snabbt. Åtgärder sätts då in omedelbart för att förhindra att det skall skje en uterus ruptur. Gjenom övervakning av fosterljud och livmoderns arbete, under förlossningen, så minskar alltså denna risken asevärt. Skulle detta mot all förmodan hända, kan mamman känna en intensiv smärta och att något brister. Rierna avtar helt och barnet dör snart. Mamman utvecklar snabbt teckan på chock. Ovanligt att mor dör, vid snabbt ingripande.

Jag tycker inte att du skall tänka mera på detta, då det är en mycket ovanlig företeelse. Med dagens morderna teknik, kunskap och förståelse, så är förlossningarna säkrare än vad de någonsin varit tidigare. Tänka vad många fina förlossningar som skjer varje dag, utan komplikationer! Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54082-redd-for-uterusruptur/#findComment-221104
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...