Lucifer Skrevet 29. september 2000 Del Skrevet 29. september 2000 Vi var i Thailand sammen med foreldrene mine i julen, og i februar fikk begge foreldrene mine "et virus" iflg. legene. Pappa har vært litt til og fra, er fremdeles ikke helt bra, men fungerer sånn tålelig. Mamma derimot, er helt utenfor. Jeg var lenge irritert på henne; syntes hun var egosentrisk og kun opptatt av seg selv og sine problemer, men i går kom de hjem på ferie (de bor i utlandet), og da ble jeg virkelig redd. Mamma har i flere mnd. nå gått til lege, fått beskjed om å ta det med ro. Jeg må legge til at de har hatt noen ubehagelige opplevelser, bl.a. innbrudd og at pappa ble fratvunget bilen av ranere med maskinpistol. Legen har hele tiden sagt at det ikke er noe rart at mamma har fått et slags sammenbrudd pga. dette, men ikke gjort noe utover det. Hun har fått resept på antidepressiva, noe hun ikke føler hjelper. I går kom de som sagt hjem på ferie, og søsteren min og jeg hentet dem på flyplassen. Mamma klarte ikke å gå for egen maskin - hun klamret seg til trillevognen med bagasjen, og vi trodde først at hun var dr... full. Hun har problemer med å snakke klart, høres pussa ut. Balansen er ikke helt god, hun tar stadig et ekstra steg til siden for å holde seg på bena. Da vi kom hjem, sa hun at hun måtte tisse. Da hun kom tilbake, hadde hun tisset på seg, men gjorde ikke tegn til å gjøre noe med det. Søsteren min og jeg fikk henne ut på badet, dusjet henne og fikk på henne rene klær, og kjørte henne direkte til Volvat. Mamma er ikke fylt 57 år ennå, og vi nekter å tro at alt dette bare er psykisk. Men - nok en gang, legen på Volvat sa også at hun skulle ta det med ro, ga henne resept på Vival, og sendte henne ut. I morges klarte hun ikke å holde på avføringen - hun bæsjet på seg på vei til do. Er dette bare psykisk???? Kan et "virus" forårsake slike ting? Jeg er så fortvilet - mamma har alltid vært så ressurssterk, og nå er hun forvandlet til en spedunge. Klarer ikke engang ta beslutninger selv. Andre må gjøre det for henne. Er det noen som kan hjelpe meg? Hvor skal vi henvende oss for å få en skikkelig utredning? Søsteren min og jeg begynner å engste oss for hjernesvulst, kreft o.l. Takknemlig for svar. Lucifer 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5411-jeg-er-s%C3%A5-bekymret-for-mamma-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 29. september 2000 Del Skrevet 29. september 2000 Lucifer, jeg forstår godt bekymringen din, og er enig i at dette bør sjekkes nøyere... Det er definitivt tegn der som MÅ taes på alvor. Hvis magefølelsen deres sier at noe er galt, så ikke gi dere, ta kontakt med f eks en nevrolog eller lignende. Jeg må innrømme at dette minner sterkt om min egen mor, da hun ble syk, uten at det trenger å ha noen betydning. Om det så skulle bety at det er viruset som er årsaken, så trenger hun nok mer behandling enn en vival eller to... Ikke gi dere, stå på!!! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5411-jeg-er-s%C3%A5-bekymret-for-mamma-langt/#findComment-29184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 30. september 2000 Del Skrevet 30. september 2000 Til Lucifer. Dersom disse plagene virkelig har utviklet seg over så få måneder, synes jeg det er rimelig å tenke på at noe kan ha skjedd i hodet, som drypp eller svulst. Balanseproblemer, manglende kontroll på vannlating/avføring, talevansker og eventuelt personlighetsforandring er ikke bare tegn på virus-infeksjon. Kanhende legene har undersøkt henne grundig og utelukket dette, men jeg synes det er rimelig at dere forsikrer dere om at de har gjort en grundig sjekk av nervesystemet. Bare ut fra det du forteller ville jeg vært ganske rask med å henvise henne for et bilde av hjernen. Synes dere skal ta kontakt med den legen hun har vært hos i første omgang. Dersom dette er "noe psykisk", er det i tilfelle ganske alvorlig, og hun bør ha mer behandling/utredning enn antidepressiva. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmennmedisin og idrettslege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5411-jeg-er-s%C3%A5-bekymret-for-mamma-langt/#findComment-29425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.