Gå til innhold

Utbrent...

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikk for noen uker siden denne diagnose...eller - har nå vært hjemme og slappet av sykemeldt i 5 uker. I starten var jeg svimmel hele tiden og hadde mye vondt i hodet..i tillegg veldig trøtt.

Nå er jeg ikke svimmel mer..takk for det, og har bare litt vondt i hodet noen ganger..men jeg er så trøtt. Før sov jeg 6-7 timer og det var nok..nå sover jeg 11-12 timer og er like trøtt....jeg greier ikke ta meg inn igjen.

Før dette startet hadde jeg mye med husbygging og andre ting. Slet tidligere med panikkangst som ga seg - men som kom tilbake for fullt når jeg endelig kunne sette meg ned. Den er ok nå - men er istede veldig deppa.

Greier jeg ikke snart ta meg inn igjen?

Jeg skal nå begynne 50% på jobb...gruer meg fælt til det.

En annen ting som også bekymrer meg er helsen min..det kjennes som den er på hell..jeg er bare 28 år, men føler meg som jeg er 60. En husvask tar helt piften fra meg og jeg er sliten for alt. Har gått til fysio for nakken og det har hjulpet, men har mye vondt i venstre side rett under brystet...som en øm smerte som noen ganger går ut til siden og rundt i ryggen....tenker kreft med en gang.

Jeg går hele dagen og er livred for kreft og andre sykdomemr og har ikke tid til å leve...er redd jeg ødelegger meg selv totalt og ikke kan komme opp igjen.

Noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5427-utbrent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Cbits vedr. utbrenthet.Denne diagnosen er nært beslektet med depresjon. Slitenhet, konsentrasjonsvansker, søvnfortyrrelser, nedsatt matlys, nedsatt initiativ, nedsatt selvfølelse og tanker "om å få slippe" er vanlige. Likeledes angst, og gjerne angst for kroppslig sykdom. Smerter oppleves sterkere om man er sliten og deprimert; man kommer inn i en ond sirkel. Du sier lite om hjemmeforhold og jobbtrivsel.. tør å snakke mer med legen din om evt. psykiske plager, og få undersøkt magen for sikkerhets skyld. Svært mange kan ha hjelp av samtaleterapi hos psykolog eller liknende og aventuelt anti-depressive medisiner en periode. Dersom man virkelig har tappet all energi, kan flere måneders sykmelding være aktuelt, samtidig som man bør endre sin livsstil for fremtiden.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5427-utbrent/#findComment-29427
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...