Gå til innhold

røyking og forsøk.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Sjansene vil absolutt øke, betraktelig!

Lykke til, har du startet forsøket eller er det lenge til oppstart?

Det er selve eggutviklingen som hemmes ved røyking. Man får færre egg og mindre egg!

Hei!

I følge en undersøkelse utført ved RiTø (tror det var det...) så skyldes 1 av 3 svangerskap på utsiden av livmoren røyking.

I tillegg er det vel ikke uten grunn at flere leger ved prøverørsklinikkene har gått ut å sagt at røykere ikke burde ta prøverør hvis de ikke klarer å stumpe røyken under forsøket fordi det minsker sjansene betraktelig.

Jeg kan ikke skjønne at det kan være noe vanskelig å stumpe røyken i kampen for et barn? Om det så bedrer sjansene med noen få prosent? Jeg klarte det ihvertfall....

Gjest Noen fakta :o)

Hei. Vil først av alt si at jeg ikke vil komme med noen moralsk pekefinger, for jeg har forsøkt maaaaaaange ganger uten hell og vet hvor grusomt vanskelig det er å slutte. Men nå har jeg klart det!!!!! Noe som hjalp meg veldig var statistikk som jeg innhentet fra Statens tobakkskaderåd, der det blant annet sto:

* Sjansen for å bli gravid er halvert hos kvinner som røyker 20 sigaretter om dagen, og risikoen for spontanabort øker kraftig.

* Risikoen for svangerskap utenfor livmoren øker med 50 % dersom den gravide kvinnen røyker.

Så da så...........

Lykke til!

Det som er med røykingen, er at blodårene trekker seg sammen og dermed mindre blod til livmora. Dermed dårligere odds for å lykkes. Hvorfor ikke slutte nå??? Du har verdens beste grunn til det! Du kommer vel uansett ikke til å røyke under svangerskapet?

Det var det første klinikken spurte meg om da vi skulle starte opp nye forsøk nå, og også min refleksolog.

Selv stumpet jeg røyken dagen før egginsetting for 5 år siden.

(Jeg er ikke dummere enn at jeg vet det er vanskelig å slutte.....men du har for en gangs skyld verdens beste grunn!!!!)

Min venninne (som ble gravid uten hjelp) røkte under hele svangerskapet. Hun var med på en undersøkelse for gravide røykere på Ullevål hvor de målte fosterets aktivitet før og etter en røyk, og det var IKKE noe hyggelig informasjon. Ikke skjønner jeg at hun ville utsette den lille for den torturen....

Lykke til!

Klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...