Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Jeg retter ikke spørsmålet til Trine for å kritisere noen, men jeg har veldig dårlig for å forstå svensk, kun derfor retter jeg spm til Trine Jeg er gravid med mitt andre barn, enda bare i ellevte uke. Allerede nå, har jeg begynt å merke at livmoren/magen slår seg "helt vrang" dersom jeg går og står og jobber mye. Det blir vondt, stramt, og ekkelt, og det kjennes akkurat slik som kynnere! I mitt forrige svangerskap hadde jeg mange kynnere, hyppig, omtrent fra midten av svangerskapet, tror jeg, så jeg er godt kjent til kynnere. Det jeg lurer på er om det er tidlige kynnere jeg har nå? Står og går jeg mye, føles hele livmora "sliten" ut, og jeg blir nødt å sette meg. Magen føles hard, og det føles ubehagelig. Ikke direkte vondt, men ubehagelig. akkurat som kynnere! Setter jeg meg ned og slapper av, "løsner" livmoren til, og det føles deilig. Men begynner jeg å stå og gå og jobbe mye igjen, blir jeg fort "sliten" i magen. Bør jeg være forsiktig når jeg kjenner dette? Det vil jo si at jeg egentlig ikke kan stå mye av gangen...? Jeg vet det er vanligere med tidligere kynnere hos flergangsmødre. Bør jeg ta dem på alvor, eller er de ikke noe å bry seg om? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54366-tidlige-kynnere-trine-eds%C3%B8/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Det er en del kvinner som får kynnere allerede svært tidlig i svangerskapet og det er ikke så lett å si hvilke type kynnere som kan aksepteres og hvilke som evt. kan indikere truende for tidlig fødsel. Kynnere skal i prinsippet ikke gjøre vondt før man nærmer seg termin og man ønsker en modning av livmorhalsen. Kynnere som kommer og går uregelmessig, gjerne i forb. med aktivitet er i prinsippet ikke så farlige, men iblant kan man se at også disse kan før til for tidlig modning av livmorhalsen. Jeg synes i utgangspunktet ikke at det er så ekstremt at du kjenner stramming i livmoren i uke 11, i.o.m. at livmoren ofte reagerer med små sammentrekninger når livmoren er i ferd med å strekke på seg, men jeg synes uansett at du bør ta opp dette med din lege/jordmor. En ekstra sjekk av livmorhalsen din kunne godt ha vært på sin plass. Dessuten er det lurt å vite hvordan det hele ligger an nå tidlig i svangerskapet i tilfelle dette er noe som kommer til å plage deg senere i svangerskapet, altså får å se hvordan det hele utvikler seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54366-tidlige-kynnere-trine-eds%C3%B8/#findComment-222194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.