Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 28 år, sluttet med p-piller i september i fjor.

Syklusene mine har vært litt til og fra siden da. En del rundt 30 dager, to på 35-37 dager, og forrige og denne på 46/47 dager.

Disse to siste syklusene er jeg faktisk ganske overbevist om at jeg har kjent eggløsningen. Det har stukket veldig i den ene siden en dag, og så har jeg hatt skikkelig murring i korsryggen dagen etter. Så gir det seg - helt til jeg får ømme bryster en uke etter, som varer i en uke hvor de blir ømmere og ømmere til jeg tror de skal sprekke - og så kommer mensen. Sånn har det altså vært de to siste syklusene.

Jeg er jo kjempeglad for at det kan se ut som om jeg har fått tilbake eggløsningen. Men jeg synes syklusene er så lange, vi får liksom ikke så mange sjanser til å treffe :)

Finnes det noe som kan gjøre syklusene kortere? Jeg har en samboer som pendler, så vi har ikke alltid mulighet til å treffe EL selv om jeg vet når det er. Eller skal jeg vente på at det går seg til? Vi har det ikke travelt, og det er jo flott at syklusene ser ut til å stabilisere seg, men jeg synes 46/47 dager er litt lenge!!!!

Har du tips om hva jeg burde gjøre??

Så en liten ting til: vi skal til Hellas i juli. Hvis mensen ser ut til å komme den uka vi er der - hva kan jeg bruke? Primolut har jeg brukt en gang for å utsette mensen, før jeg begynte på p-piller. Det funket greit det. Eller skal jeg begynne på p-piller igjen? Begge deler kan kanskje rote til syklusen min igjen, eller??

Veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54442-laaaaange-sykluser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan få tabletter som kan stimulere til eggløsning, men det er bare for å øke sjansen for graviditet. Med hensyn til regulering av syklus, så er det ikke lett med så mye uregelmessighet.

1. Du kan gjerne bruke primolut, men det er ikke så smart hvis du er gravid.

2. Da vil det kanskje være bedre å bruke monofasisk p-pille (med samme hormon i alla tabletter) fra måneden før og fortsette til du er hjemme fra ferie. Da mister du mulighet for å bli gravid i ferien.

3. Hvis du vil ha mulighet for å bli gravid, kunne du bruke p-pille til 10 dager før avreise, du får da blødning ca 8 til 3 dager før avreise og har mulighet for graviditet når mensen er avsluttet.

Ikke lett å skjønne, men snakk med din lege. Du må uansett ha resept.

God ferie.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54442-laaaaange-sykluser/#findComment-223944
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...