Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er særdeles lite aktiv her for tiden, men jeg leser mye, både her og på andre nettsteder for ufb, og det som slår meg er ofte at legene (til og med spesialister) vet så utrolig lite om spes. kvinnesykdommer. Nå tenker jeg vel spesielt på pcos og endometriose., men det gjelder sikkert annet også.

Jeg hadde selv en spesialist som bare klappet meg på hodet og sa at det nok går bra lille søte venn, og sendte meg ut med et halvt års forbruk av pergotime.

Det jeg lurer på er rett og slett hvor mange av dere andre som har opplevd noe lignende? Og hvorfor virker det som at kunnskap på dette feltet er så utrolig nedprioritert i forhold til andre felt? Har det noe med status å gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54470-hvorfor-vet-leger-ofte-s%C3%A5-lite/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Ser at ingen har svart på innlegget ditt. Jeg lurer på akkurat det samme som deg. En sykdom som f. eks. endometriose som jeg har, forskes det lite på og legen min på Ullevål som jobber på IVF klinikken og kan mer om dette enn de fleste kunne ikke svare på om og evt. hvorfor man ikke får barn/har vanskeligheter med å få barn når man har denne sykdommen (som faktisk rammer 1 av 10 kvinner i Norge!!).

Min teori er at dette er kvinnesykdommer og derfor lavt prioritert! Tidligere har den store fanesaken vært adgang til fri abort og prevensjon - altså forhindre å få for mange barn. Det er vel fremdeles den dominerende tankegangen hos politikere og kvinnesaksgrupper med tanke på den lave interesse de utviser for assistert befruktning..

Hei!

Ser at ingen har svart på innlegget ditt. Jeg lurer på akkurat det samme som deg. En sykdom som f. eks. endometriose som jeg har, forskes det lite på og legen min på Ullevål som jobber på IVF klinikken og kan mer om dette enn de fleste kunne ikke svare på om og evt. hvorfor man ikke får barn/har vanskeligheter med å få barn når man har denne sykdommen (som faktisk rammer 1 av 10 kvinner i Norge!!).

Min teori er at dette er kvinnesykdommer og derfor lavt prioritert! Tidligere har den store fanesaken vært adgang til fri abort og prevensjon - altså forhindre å få for mange barn. Det er vel fremdeles den dominerende tankegangen hos politikere og kvinnesaksgrupper med tanke på den lave interesse de utviser for assistert befruktning..

Nå finnes det jo en del forskning på endometriose, men det er klart at mye gjenstår.

Min teori er at grunnen til at sykdommer som endometriose er lite forsket på, er at sykdommen er kronisk, ikke akutt, og at den ikke er dødelig. Til dette kommer det at endometriose har mange variasjoner og komplekse årsaksammenhenger, slik at det er vanskelig å trekke konklusjoner av et enkelt sykdomstilfelle.

Det samme gjelder lignende sykdommer hos menn, f.eks. kronisk prostatitt (betennelse i prostatakjertelen). Det er en ganske vanlig, smertefull tilstand, som legene ikke er sikre på hva skyldes, og som hos noen er svært vanskelig å behandle. Lite (seriøs) forskning finnes.

Disse faktorene gjør at skruppelløse mennesker som driver med "alternativ" behandling ser sitt snitt til å tjene penger på våre tilstander. Det hadde vært mye bedre om de millionene som går til disse forbryterne (i mine øyne, selvsagt), hadde blitt kanalisert gjennom interesseorganisasjoner til seriøs forsking ved anerkjente institusjoner.

Gjest homie

Nå finnes det jo en del forskning på endometriose, men det er klart at mye gjenstår.

Min teori er at grunnen til at sykdommer som endometriose er lite forsket på, er at sykdommen er kronisk, ikke akutt, og at den ikke er dødelig. Til dette kommer det at endometriose har mange variasjoner og komplekse årsaksammenhenger, slik at det er vanskelig å trekke konklusjoner av et enkelt sykdomstilfelle.

Det samme gjelder lignende sykdommer hos menn, f.eks. kronisk prostatitt (betennelse i prostatakjertelen). Det er en ganske vanlig, smertefull tilstand, som legene ikke er sikre på hva skyldes, og som hos noen er svært vanskelig å behandle. Lite (seriøs) forskning finnes.

Disse faktorene gjør at skruppelløse mennesker som driver med "alternativ" behandling ser sitt snitt til å tjene penger på våre tilstander. Det hadde vært mye bedre om de millionene som går til disse forbryterne (i mine øyne, selvsagt), hadde blitt kanalisert gjennom interesseorganisasjoner til seriøs forsking ved anerkjente institusjoner.

Nå, nå, det er ikke til å legge skjul på at endedl utøvere av alternativ medisin har hjulpet mange med både endometriose og PCO til å bli gravide.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...