votten Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Jeg er en mann/gutt som har vært sammen med ei jente i litt over 2 år hvorav vi de siste 8 måneder har vært samboere. Vi har det kjempefint sammen men det er en ting som plager meg.....fortiden hennes.... Da vi møttes hadde jeg svært lite med seksuell erfaring og hun var egentlig den første jenta jeg var intim med. Etterhvert som forholdet vårt skred fram fant jeg ut at hun hadde en ganske brukbar liste med tidligere partnere og one-night-stands bak seg. Denne informasjonen snappet jeg først og fremst opp gjennom venner og venninner av henne, gjerne i et festlig lag. Vi hadde også en episode der en eks-kjæreste av henne var involvert i tidlig i vårt forhold før vi ble ordentlig sammen. I tillegg hender det at det dukker opp postkort nå og da fra tidligere mannlige bekjente av henne uten at jeg har noe grunn til og tro at hun er utro mot meg. Jeg har flere ganger forsøkt og få igang en samtale rundt dette. Men hun er stort sett avvisende og sier det er liten vits i og rippe opp i fortiden. Heller ikke episoden med eksen sin i begynnelsen av vårt forhold vil hun snakke noe særlig om....bortsett fra at hun har valgt meg framfor han. På min side ønsker jeg gjerne og få vite hvordan tiden hennes var før hun møtte meg slik at jeg slipper og fantasere over ting jeg plukker opp her og der. Kan jeg egentlig kreve at hun forteller meg om sine tidligere forhold og eventyr? Mulig at det blir en smertefull opplevelse for meg men jeg vil heller vite fakta enn fantasere i hodet mitt... Hvorfor dette plager meg har jeg prøvd og finne ut....men det er ikke lett....kanskje det har noe med min mannlige stolthet og gjøre...som mann burde jeg liksom være den erfarne i forholdet....eller kanskje det er redselen for at en av eksene hennes plutselig skal dukke opp igjen...eller kanskje det rett og slett bunner i at vi står på en litt ujevn plattform der den ene har opplevd mye med mange mens den andre ikke har det....jeg vet ikke.... Dette kan sikkert for mange høres helt patetisk ut og det er det kanskje....men sannheten er at det plager meg ganske mye..... votten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54626-er-jeg-bare-s%C3%A6r-og-sjalu/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest been there Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Ja, du er sær og sjalu. Ingenting blir bedre av at du forsøker å grave i hennes fortid. Det er NÅ dere er sammen, det er DEG hun har valgt, derfor blir ting bare verre av at du stadig drar frem ting som har hendt før. Det ødelegger. Jeg har selv levd i et forhold med en mann som ikke kunne la min fortid være i fred, han kom stadig trekkende med ting som skjedde før vi ble sammen, argumenter som at jeg valgte han prellet av. Til slutt giddet jeg ikke mer, hvor lenge skal en anklages for ting som er gjort, ikke kan gjøres om og som nåværende partner ikke har noe med? Da du og jenta di begynte sammen begynte et nytt kapittel i livene deres, se fremover framfor å stadig se bakover på ting som ikke hadde noe med deg og dere å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54626-er-jeg-bare-s%C3%A6r-og-sjalu/#findComment-222863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lora Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Ja, du er sær og sjalu. Ingenting blir bedre av at du forsøker å grave i hennes fortid. Det er NÅ dere er sammen, det er DEG hun har valgt, derfor blir ting bare verre av at du stadig drar frem ting som har hendt før. Det ødelegger. Jeg har selv levd i et forhold med en mann som ikke kunne la min fortid være i fred, han kom stadig trekkende med ting som skjedde før vi ble sammen, argumenter som at jeg valgte han prellet av. Til slutt giddet jeg ikke mer, hvor lenge skal en anklages for ting som er gjort, ikke kan gjøres om og som nåværende partner ikke har noe med? Da du og jenta di begynte sammen begynte et nytt kapittel i livene deres, se fremover framfor å stadig se bakover på ting som ikke hadde noe med deg og dere å gjøre. Enig med "been there"! Livet er for kort til å dvele ved fortiden. Se på Krompen! Mette-Marit var da mer enn bra nok for ham selv om hun har vært litt utagerende. Det er hvordan personen er _nå_ som teller. Hadde vært trist om vi skulle dømme mennesker etter fortiden deres. Synes du virker litt usikker på deg selv. Det må du selv gjøre noe med. Ha det godt:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54626-er-jeg-bare-s%C3%A6r-og-sjalu/#findComment-222887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Hei. Du skriver: "Kan jeg egentlig kreve at hun forteller meg om sine tidligere forhold og eventyr?" Nei. Det er hennes fortid og hun må selv få velge hva hun vil dele med deg. Jeg forstår sjalusi og føler med deg. Men du kaster bort mye energi på historien. Og det eneste du får igjen er uro og dårlig selvtillit. Fantasi kan være en forbannet ting. Og sannsynligvis tar du en overdose av dette mer enn sunt er. I virkeligheten har du ei flott jente som har herlig sex med deg. Ei jente som vil være sammen med deg. Det kan da ikke være tilfeldig? Jeg tror mange menn/gutter føler at de skulle vært hennes første. Mens jenter/kvinner er opptatt av den siste. Det er deg. Og det betyr mye mer enn fortiden. Jeg ville ikke spurt om saker jeg ikke var sikker på om jeg taklet. Nå er det bare fantasien din som jager deg. Hva hvis virkelige hendelser skulle slite like mye på deg? Kanskje er det slik din samboer tenker. Jeg tror du gjør best i å ikke høre på felles venner. Det er urettferdig mot samboeren din. Dersom hun ikke vil fortelle bør du ikke gå til andre heller. Det skaper mistillit. Og ærlig talt, hva skal du med opplysninger om hennes tidligere sex-liv? Du kan allikevel ikke endre på noe. Mannen min snakker svært lite om sine tidligere forhold. Jeg var nysgjerrig, men respekterte ham. Etter en tid sammen gikk det opp for meg at det ikke betydde noe. Det som betydde noe var alt han sa til meg. "Du er den beste jeg noen gang har hatt. Jeg har aldri hatt det så godt som med deg. Du betyr mer for meg enn jeg trodde var mulig." osv. Jeg er hans siste og det er uendelig mye mer liv laga enn alle tanker om det som kan ha vært. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54626-er-jeg-bare-s%C3%A6r-og-sjalu/#findComment-222892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Hei. Du skriver: "Kan jeg egentlig kreve at hun forteller meg om sine tidligere forhold og eventyr?" Nei. Det er hennes fortid og hun må selv få velge hva hun vil dele med deg. Jeg forstår sjalusi og føler med deg. Men du kaster bort mye energi på historien. Og det eneste du får igjen er uro og dårlig selvtillit. Fantasi kan være en forbannet ting. Og sannsynligvis tar du en overdose av dette mer enn sunt er. I virkeligheten har du ei flott jente som har herlig sex med deg. Ei jente som vil være sammen med deg. Det kan da ikke være tilfeldig? Jeg tror mange menn/gutter føler at de skulle vært hennes første. Mens jenter/kvinner er opptatt av den siste. Det er deg. Og det betyr mye mer enn fortiden. Jeg ville ikke spurt om saker jeg ikke var sikker på om jeg taklet. Nå er det bare fantasien din som jager deg. Hva hvis virkelige hendelser skulle slite like mye på deg? Kanskje er det slik din samboer tenker. Jeg tror du gjør best i å ikke høre på felles venner. Det er urettferdig mot samboeren din. Dersom hun ikke vil fortelle bør du ikke gå til andre heller. Det skaper mistillit. Og ærlig talt, hva skal du med opplysninger om hennes tidligere sex-liv? Du kan allikevel ikke endre på noe. Mannen min snakker svært lite om sine tidligere forhold. Jeg var nysgjerrig, men respekterte ham. Etter en tid sammen gikk det opp for meg at det ikke betydde noe. Det som betydde noe var alt han sa til meg. "Du er den beste jeg noen gang har hatt. Jeg har aldri hatt det så godt som med deg. Du betyr mer for meg enn jeg trodde var mulig." osv. Jeg er hans siste og det er uendelig mye mer liv laga enn alle tanker om det som kan ha vært. Mvh Jeg er helt enig i alt du sier Chloe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54626-er-jeg-bare-s%C3%A6r-og-sjalu/#findComment-222903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Jeg er helt enig i alt du sier Chloe. Jøss! Hva er det som rir deg'a?! Ikke krangle? ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54626-er-jeg-bare-s%C3%A6r-og-sjalu/#findComment-222908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Jøss! Hva er det som rir deg'a?! Ikke krangle? ;o) Kjeften på'rei Nei, menne .... bruker vi å krangle så mye da? Dessuten er det ikke jeg som krangler, det er alle andre som krangler med meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54626-er-jeg-bare-s%C3%A6r-og-sjalu/#findComment-222911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Kjeften på'rei Nei, menne .... bruker vi å krangle så mye da? Dessuten er det ikke jeg som krangler, det er alle andre som krangler med meg Selvfølgelig! Og jeg er den eneste som går i takt! ;o) *glis* Men, næsjda! Vi krangler ikke mye. Det er bare dette "Jeg er helt enig i alt du sier Chloe" som fikk meg til å måpe. Uten et 'men', uten så mye som et ord etterpå! Overveldende! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54626-er-jeg-bare-s%C3%A6r-og-sjalu/#findComment-222923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Selvfølgelig! Og jeg er den eneste som går i takt! ;o) *glis* Men, næsjda! Vi krangler ikke mye. Det er bare dette "Jeg er helt enig i alt du sier Chloe" som fikk meg til å måpe. Uten et 'men', uten så mye som et ord etterpå! Overveldende! ;o) Ja, der kan du se. Akk, så lite som skal til for å sjokkere 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54626-er-jeg-bare-s%C3%A6r-og-sjalu/#findComment-222932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 HUn ante jo ikke noe om din eksistens, DERFOR har hun fler bak seg, mens DU fant henne fort! Det er ikke verre enn det. Tro meg, du kommer til å fantasere mer om du får vite at han hadde lengre, han var slankere, han var mer romantisk, han var ditt og han var datt. Tenk på deg selv som bedre enn alle de andre, for det ER du, ellers hadde hun lett videre.....:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54626-er-jeg-bare-s%C3%A6r-og-sjalu/#findComment-222936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Votten Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Hei. Du skriver: "Kan jeg egentlig kreve at hun forteller meg om sine tidligere forhold og eventyr?" Nei. Det er hennes fortid og hun må selv få velge hva hun vil dele med deg. Jeg forstår sjalusi og føler med deg. Men du kaster bort mye energi på historien. Og det eneste du får igjen er uro og dårlig selvtillit. Fantasi kan være en forbannet ting. Og sannsynligvis tar du en overdose av dette mer enn sunt er. I virkeligheten har du ei flott jente som har herlig sex med deg. Ei jente som vil være sammen med deg. Det kan da ikke være tilfeldig? Jeg tror mange menn/gutter føler at de skulle vært hennes første. Mens jenter/kvinner er opptatt av den siste. Det er deg. Og det betyr mye mer enn fortiden. Jeg ville ikke spurt om saker jeg ikke var sikker på om jeg taklet. Nå er det bare fantasien din som jager deg. Hva hvis virkelige hendelser skulle slite like mye på deg? Kanskje er det slik din samboer tenker. Jeg tror du gjør best i å ikke høre på felles venner. Det er urettferdig mot samboeren din. Dersom hun ikke vil fortelle bør du ikke gå til andre heller. Det skaper mistillit. Og ærlig talt, hva skal du med opplysninger om hennes tidligere sex-liv? Du kan allikevel ikke endre på noe. Mannen min snakker svært lite om sine tidligere forhold. Jeg var nysgjerrig, men respekterte ham. Etter en tid sammen gikk det opp for meg at det ikke betydde noe. Det som betydde noe var alt han sa til meg. "Du er den beste jeg noen gang har hatt. Jeg har aldri hatt det så godt som med deg. Du betyr mer for meg enn jeg trodde var mulig." osv. Jeg er hans siste og det er uendelig mye mer liv laga enn alle tanker om det som kan ha vært. Mvh Takk for et fint svar. Jeg er enig i mye av det du skriver. Det har i alle fall satt i gang mange gode tanker i hodet mitt:-) Men hva når menn fra hennes fortid dukker opp nå? Kan jeg da kreve at hun forklarer hva slags forhold hun har hatt til denne personen? Jeg har opplevd situasjoner der hun har blitt kontaktet av menn fra sin fortid gjennom telefon og brev, hvorpå når jeg har spurt, har blitt avspist med et kort svar om at det er en gammel kamerat... Vil det da også være galt av meg og pese henne om hva slags forhold hun hadde til denne personen før hun møtte meg? Er man for sjalu og umoden hvis man ønsker at sin kjære ikke skal ha kontakt med menn fra tidligere forhold og eventyr? Votten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54626-er-jeg-bare-s%C3%A6r-og-sjalu/#findComment-223124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Takk for et fint svar. Jeg er enig i mye av det du skriver. Det har i alle fall satt i gang mange gode tanker i hodet mitt:-) Men hva når menn fra hennes fortid dukker opp nå? Kan jeg da kreve at hun forklarer hva slags forhold hun har hatt til denne personen? Jeg har opplevd situasjoner der hun har blitt kontaktet av menn fra sin fortid gjennom telefon og brev, hvorpå når jeg har spurt, har blitt avspist med et kort svar om at det er en gammel kamerat... Vil det da også være galt av meg og pese henne om hva slags forhold hun hadde til denne personen før hun møtte meg? Er man for sjalu og umoden hvis man ønsker at sin kjære ikke skal ha kontakt med menn fra tidligere forhold og eventyr? Votten Tenk om hun blir lei dette maset ditt og svarer sånn; "han som ringte? jo det var en som jeg sugde, men som ikke slapp helt inn, er du fornøyd nå?"...tror du hadde blitt temmelig flau og hadde skammet deg bittelitt da ja,,, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54626-er-jeg-bare-s%C3%A6r-og-sjalu/#findComment-223266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Takk for et fint svar. Jeg er enig i mye av det du skriver. Det har i alle fall satt i gang mange gode tanker i hodet mitt:-) Men hva når menn fra hennes fortid dukker opp nå? Kan jeg da kreve at hun forklarer hva slags forhold hun har hatt til denne personen? Jeg har opplevd situasjoner der hun har blitt kontaktet av menn fra sin fortid gjennom telefon og brev, hvorpå når jeg har spurt, har blitt avspist med et kort svar om at det er en gammel kamerat... Vil det da også være galt av meg og pese henne om hva slags forhold hun hadde til denne personen før hun møtte meg? Er man for sjalu og umoden hvis man ønsker at sin kjære ikke skal ha kontakt med menn fra tidligere forhold og eventyr? Votten Hei igjen. Å "pese" en partner for opplysninger er vel ikke veien å gå, men at man er nysgjerrig er vel bare naturlig. Du skriver: "Vil det da også være galt av meg og pese henne om hva slags forhold hun hadde til denne personen før hun møtte meg?" Det er galt for henne (og det må respekteres), men en naturlig reaksjon for veldig mange. Man ønsker ofte å vite hva man har å forholde seg til. Men tror du at du får det bedre med deg selv om hun sier: "Jeg hadde sex med ham i låven på gården i mars 96." ? Jeg ville ikke likt å vite slike detaljer. Det koster for mye. Min forrige mann fortalte at han og xx var på tur med hele gjengen. De var bare venner, men endte opp i samme seng på hotell. Der ble det så hett at senga knakk! Rasende festlig historie, egentlig. Men slett ikke det man har lyst å høre når man er nyforelsket! *s* "Er man for sjalu og umoden hvis man ønsker at sin kjære ikke skal ha kontakt med menn fra tidligere forhold og eventyr?" Nei, umoden vil jeg ikke kalle det. For noen er det usikkerhet og for andre et spørsmål om å bli ferdig med tidligere forhold. Jeg ser egentlig ikke nytten av å pleie vennskap med en ONS e.l. Noen ganger starter et vennskap med et eventyr. Så innser man at man passer bedre som venner. Slike vennskap oppstår jo av og til. Men personlig ville jeg like det dårlig at mannen min var mye sammen med ex'er. Det er ikke lett å glemme at han har hatt varme følelser for en person man må se jevnlig. Ubevisst sammenligner man seg gjerne med "rivalen". Jeg vet ikke, men tror kanskje at hennes behov for å holde kontakt med gamle sengepartnere er en smule respektløst. Enten hun tar initiativ til kontakt eller ikke, hun virker litt umoden (det er vel ikke helt rettferdig all den tid jeg ikke vet stort om henne!*s*). Så jeg får understreke at jeg ser for meg at hun insisterer på å leve som før dere ble sammen. Det er jo slett ikke sikkert hun gjør. Jeg bare lurer fordi hun er så knapp i svarene. Det kan selvfølgelig være at hun vet du er sjalu. Jeg ville ikke orket å ha mye omgang med ex'er fordi man stadig vekk påminnes intime detaljer som man nå deler kun med partneren. For meg er det en del av det å være monogam. Egentlig synes jeg det ville føles kunstig å være "gode venner" med en tidligere partner. Iallefall alle! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54626-er-jeg-bare-s%C3%A6r-og-sjalu/#findComment-223332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest been there Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Takk for et fint svar. Jeg er enig i mye av det du skriver. Det har i alle fall satt i gang mange gode tanker i hodet mitt:-) Men hva når menn fra hennes fortid dukker opp nå? Kan jeg da kreve at hun forklarer hva slags forhold hun har hatt til denne personen? Jeg har opplevd situasjoner der hun har blitt kontaktet av menn fra sin fortid gjennom telefon og brev, hvorpå når jeg har spurt, har blitt avspist med et kort svar om at det er en gammel kamerat... Vil det da også være galt av meg og pese henne om hva slags forhold hun hadde til denne personen før hun møtte meg? Er man for sjalu og umoden hvis man ønsker at sin kjære ikke skal ha kontakt med menn fra tidligere forhold og eventyr? Votten Siden du nevner det... du er nok litt umoden virker det som. Det er helt feil å tro at en skal kontrollere partneren sin på den måten. Sånne sjalusigreier og kontrollgreier slår ofte feil vei, du mister henne du forsøker å kontrollere. Kan du ikke bare godta at dere er to individer med to liv, så har dere valgt å dele en masse bra sammen? Gled deg over det positive fremfor å gruble over alt som kan gå galt. Hva hun har gjort før hun traff deg har du strengt tatt ikke noe med, det er dagen i dag som gjelder. Hvis hun velger å fortelle deg det skal det være frivillig og fordi hun stoler på at du ikke vil bruke det mot henne. Hvis hun sier hun er glad i deg og vil være trofast så får du stole på det, ikke forsøke å kontrollere alt hun foretar seg og mistenkeliggjøre henne når hun hilser på mannlige venner. Du kan ikke isolere henne og sette henne i bur, da blir hun ikke lenge hos deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54626-er-jeg-bare-s%C3%A6r-og-sjalu/#findComment-223339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.