Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

For et par uker siden reagerte jeg på at urinen min luktet "anderledes". Leverte en urinprøve hos legen, som de ikke fant noe galt med. Men de skulle sende den til "dyrking" og i pinsen fikk jeg et brev om at prøven viste "forurensing" og ingen sikker infeksjon. De anbefalte, hvis jeg ikke hadde symptomer på urinveisinfeksjon, at jeg leverte ny prøve, noe jeg gjorde i dag. Men dessverre hadde hun som mottok prøven dårlig tid go jeg fikk ikke snakket med henne.

Lurer på hva dette kan være? Jeg har ingen tegn på urinveisinfeksjon eller andre plager. Var på UL 16. mai og da var alt i orden med barnet (er i uke 20)

Kan det ha vært noe forbipasserende, feks noe jeg har spist? Kan nevne at min mann også mente det luktet litt "rart" av sin urin på samme tid og at jeg nå synes lukten har avtatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54638-forurenset-urinpr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Sannsynlig forurensing betyr at det ikke er funnet tydelig oppvekst av noen bakterier i urinen, men at det kan ha kommet med litt utflod, f.eks. når du tok prøven.

Hos oss gravide er det ikke lett å få tatt en urinprøve på rette måten...

Det anbefales å vaske seg/dusje først, tisse litt først og så føre glasset inn i urinstrålen, slik at man får en såkalt "midtstrømsprøve".

I tillegg bør man unngå å komme borti kjønnshår, da det kan sitte litt utflodsrester osv der.

Jeg syns selv det er fryktelig vanskelig å ta en "bra" urinprøve nå når jeg er gravid, ser jo ikke hvor jeg holder glasset fordi magen er i veien :)

Det har resultert i mang en prøve som har inneholdt forurensing....

Lykke til videre med svangerskapet!

3 dager over termin-klem fra

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är vanligt att utfloden kan ge detta resultat. Utfloden kan lätt komma med i urinprovet, och detta då vara anledningen. Det händer också att man har en urinvägsinfektion, utan symtom men detta är ovanligt. Hur som helst, så får du snart veta om du har denna infektion eller ej. Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...