happygirl Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Hei. Er i dag 3 dager over ultralydtermin, og 12 dager over mens-termin. Skal til legen i morgen, og vi diskuterte litt forrige uke om jeg skulle be sykehuset om en UL når jeg var 14 dager over mens-termin, for å sjekke at morkaken fungerte bra. Forrige svangerskap gikk jeg 8 dager over termin (hadde både UL og mens termin samme dag) og hadde 3 infarkter i morkaka, viste det seg. Jeg er nå redd for at jeg kan ha infarkter i morkaka denne gangen også, og at barnet ikke få noek surstoff/næring. (jeg røyker ikke og har bra BT) Må legen i såfall skrive en henvisning til sykehuset, eller kan jeg ringe dit selv? Hvis jeg får UL når jeg er 15 dager over mens-termin f.eks, så er jeg jo "bare" 6 dager over UL-termin. er dette for kort tid etter UL termin til at de vil ta meg inn til sjekk? Dette ble rotete og sikkert vanskelig å svare på, men jeg håper du kan hjelpe meg.. Og en annen ting: Er "bløt mormunn med en liten tapp igjen" det samme som en moden livmorhals???? Legen sa det kjentes ut som "et par lepper" inni der? 3 dager over-termin hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54694-overtidskontroll-n%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
molli Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Jeg skulle tro at din forhistorie, altså det som skjedde ved forrige svanergskap på slutten, vil ha en del å si. Du får sikkert komme inn til kontroll selv om det altså er "for tidlig" ifht ultralyd-terminen. Normalt tar de jo ikke slike kontroller før 14 dager over ul-termin, som du jo vet. Siden du tidligere har hatt infarkter i morkaka, synes jeg du bør "grine deg til" en kontroll før tiden, selv om legen skulle vise seg å være litt forbeholden med det. Ikke det at det vil skje, men OM det skulle bli sånn, altså...! :-) Det blir nok legen som må henvise deg dit, tror jeg. Det skjedde ihvertfall på den måten da jeg fikk komplikasjoner under mitt svangerskap. Jeg blødde og blødde i ukesvis, fikk harde kynnere og alt tydet på at en prematur fødsel var i gjære. Selv da var det ikke bare for meg å reise til sykehuset, legen fylte ut papirer og sånt for meg først, som jeg måtte ta med. Da var jeg i uke 30 et eller annet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54694-overtidskontroll-n%C3%A5r/#findComment-223304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Vill att du läser mitt svar ovan om "terminskröll". I ditt fall skiljer skiljer sig termin med 9 dagar, vilket inte är ovanligt. Jag är säker på att de kommer att gå efter ultraljudsterminen men du får givetvis disskutera detta med din doktor. Dina tidigare upplevelser får då också vägas in. Jag kan inte förutspå vad denna bedömningen blir, men den gjöres av din doktor först. Du kan inte själv få gjort ultraljud på sjukhuset utan att bli remiterad. Jag hoppas att du föder inom kort, så att du slipper att oroa dig över detta mera. Din doktor skriver bara "difus" och därför svårtolkat, att livmoderhalsen är kort och mjuk, vilket den är hos de flesta omföderskor runt termin. Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54694-overtidskontroll-n%C3%A5r/#findComment-224626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.