Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er andregangsfødende og nå nærmer fødselen seg. Tankene på min forrige fødsel hoper seg dermed opp og skaper litt engstelse.

Jeg fødte et barn etter en ganske rask fødsel, fra første rie til barnet var ute gikk det mellom 6 og 7 timer.

Jeg vet ikke hvor mye jeg blødde under fødselen, men det er ingenting som tyder på at det var unormalt mye...

Etter fødselen, da jeg skulle ta en dusj besvimte jeg mens barnepleieren var ute et lite øyeblikk. Det blødde fremdeles friskt fra skjeden, men det er vel heller ikke nødvendigvis så unormalt. Da jeg lå i sengen igjen spurte barnepleieren jormoren om hun hadde fått med alt for hun syntes jeg blødde vel mye. Vet ikke om hun tenkte på morkake eller rifter.

Jeg ble kjørt opp på barsel og fikk beskjed om at jeg måtte ta det med ro og be om hjelp når jeg skulle på toalettet fordi jeg var så slapp. Det skulle vise seg at jeg trengte mer hjelp til å vaske etter meg enn jeg trengte noen til å holde meg i handa. Hadde på meg 2 svære bind, men de klarte ikke å holde på blodet, så når jeg skulle på toalettet, splattet det masse blod på gulvet (var oppe 2 eller 3 ganger). På morgenen gikk det derimot bra da jeg reiste meg opp av sengen.

Det skulle vise seg at alt ikke sto helt bra til med babyen, så vi måtte overføres til riksen. vi var veldig opptatte av babyen og jeg tenkte ikke over at jeg fremdeles blødde en god del, det varierer jo fra kvinne til kvinne...

7 dager etter operasjonen står jeg ved vår babys seng og jeg får en følelse av at det renner mellom benene mine. Styrter til toalettet, setter meg ned og det BLØR. Satt der vel en 10-15 min mens det blødde i en sammenhengende stråle i tillegg til at det kom koagulerte klumper. Skjønte jo da at dette ikke var normalt. Kom meg etterhvert til gynekologen og det ble oppdaget en rift helt inne ved livmora som ikke var sydd. Livmora selv hadde trukket seg sammen som normalt.

Når jeg nå skal føde igjen er jeg redd for at det samme skal skje igjen og at jeg ikke skal vite om en evnt blødning er normal eller ikke. Hvor mye er det vanlig å blø etterpå? kunne jeg blødd så mye den påfølgende natten etter fødselen uten at det var noe galt? Og dersom ikke, hvorfor tok ingen affære? Når forsvinner normalt det friske blodet i forbindelse med renselsen?

Håper du kan gi noen beroligende svar....

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg kan gi deg de rette svarene ...men:

da jeg fødte første gang ( det tok 3 timer totalt) mistet jeg også så mye blod at jeg måtte få intravanøst.....

De 2 andre gangene etter dette har jeg hatt normal blødning.

Blødde vel da ca friskt blod i en uke , deretter brunlig utflod i ca 3 uker .

Ønsker deg lykke til , og er du nervøs så nevn dette for legen din slik at de er ev. forberedt!

Mvh

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag förstår att du nu känner oro inför din förlossning, då du upplevde en onormlat stor blödning. Det är svårt att veta hur mycket du blödde och varför. Den vanligaste anledning att blöda mycket efteråt, är att livmodern har svårt att dra ihop sig efteråt. Detta kontrollerar jordmor gjenom att känna utanpå livmodern. Det finns mediciner som ges om så är fallet. Detta brukar sällan bli långvarigt. Blödning under 700 ml efter förlossningen, är normalt.Sedan blöder man som vid en kraftig mens i de första dagarna och sedna som en vanlig mens någon vecka. Blödningaran blir sedna mera brunaktiga för att den asista tiden bli gulaktig. Hela renselse perioden varar 4-6 veckor. Jag tycker att du skall be din jordmor eller doktor skriva ned i dina papper att du blödde mycket under din förra förlossning, så att detta uppmärksammas när du kommer in till förörlossningen. Du kan också ta upp det med din jordmor som du får när du kommer in och skall föda. Vetskapen om detta, gjör att de är bättre förberedda på en evt blödning . Jag tror då inte att detta kommer att bli något problem. Dessutom är det sällan som detta behöver upprepa sig, från förra förlossningen. Tycker alltså att du kan ha ett avslappnat förhållande till detta denna gången, om du upplyser hälsopersonalen om dina förra upplevelse. Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...